انسان نئاندرتال

آیا گونه انسان های نئاندرتال هنوز بر روی زمین وجود دارند؟

دانشمندان روسی و چینی، به اکتشافات شگفت‌آوری درباره احتمال سکونت انسان های نئاندرتال در جنگل‌ها و کوه‌ها دست یافته‌اند.

گزارش‌های مختلفی در مورد موجودی غول‌پیکر با بیش از دو متر قد و ظاهر عجیب منتشر شده که نه انسان است و نه میمون. برای شناسایی این موجود، جمعی از محققان شوروی سابق در دهه 1980 به تاجیکستان اعزام شدند. آنها به دره کوه گیسار در دامنه پامیر-آلتایی رفتند. محققان ابتدا خطوطی را بر روی سطح سنگی زمین ترسیم کرده و سپس آنها را شکستند تا مسیری غبارآلود ایجاد کنند و از این طریق، رد پای عابرین شبانگاهی بر جای بماند. چند روز بعد، یکی از محققان، ردپایی به طول و عرض 34 و 16 سانتی‌متر را در طول مسیر پیدا کرد. این موجود مرموز به دلیل اثری که از خود برجای گذاشت، «پابزرگ» لقب گرفت که یادآور انسان های نئاندرتال بود.

موجودات مشابهی نیز در سایر نقاط کره زمین دیده شده‌اند و بسیاری از محققان معتقدند که گونه انسان های نئاندرتال هنوز زنده است. کریس بونینگتون، کوهنورد انگلیسی مدعی شده که رد پای یک «موجود کوهستانی» را در ارتفاع نزدیک به 5000 متری در هیمالیا ثبت کرده است. رسانه‌های چینی نیز از احتمال وجود انسان های نئاندرتال در کوه‌های جیولونگ استان ژجیانگ خبر داده‌اند. محققان 11 ردپای سنگی را در ارتفاع 1550 متری این منطقه پیدا کردند. این ارتفاعات پوشیده از جنگل‌های انبوه است و سطح زمین نیز حاوی یک نوع کاه ضخیم و پوشیده از برگ‌های خشک بود.

انسان اولیه

ساکنان این منطقه به محققان اطلاع دادند که گونه های نئاندرتال قدی در حدود 150 تا 160 سانتی‌متر و وزن آنها بین 70 تا 80 کیلوگرم است. آنها هم‌چنین دارای موهای قرمز به طول 3-4 سانتی‌متر هستند.

دانشمندان چینی برای کسب اطلاعات بیش‌تر در مورد این موجود افسانه‌ای به مناطق گزارش‌ شده این کشور از جمله جونان هوبی شانشی و ژجیانگ سفر کردند. وانگ تسلین، زیست‌شناسی که قبلا جمجمه مشابهی را طی سال 1940 در منطقه گانسو پیدا کرده بود، گفت که جمجمه موجود ملقب به «یتی» به طرز شگفت‌آوری به نمونه «مرد پکنی» شباهت دارد که برای مدت‌ها ناپدید بوده است.

نئاندرتال

دانشمندان معتقدند که این موجود زنده احتمالا از حشرات، جوندگان، ریشه‌ها و میوه‌ها تغذیه می‌کند. کارشناسان چینی بر این باورند که این حیوان از گونه جانوران غول پیکر است. تفاوت این حیوان با انسان در آن است که فاقد برقراری ارتباط بوده و از ابزار استفاده نمی‌کند. شاکلی، انسان‌شناس انگلیسی نیز معتقد است که دو نوع بازمانده از موجوداتی که مدت‌هاست منقرض شده‌اند، وجود دارند. بازماندگان نسل gigantopithecus (جانوران غول پیکر) در مکان‌های خاصی کشف‌اند، در حالی که ردپای انسان های نئاندرتال در مناطق دیگری یافت شده‌اند.