تلسکوپ فضایی جیمز وب

بالاخره تلسکوپ فضایی جیمز وب با بیگ بنگ دوست است یا دشمن؟

مقالاتی در مخالفت با این که تلسکوپ فضایی جیمز وب احتمالاً بیگ بنگ را نقض می‌کند، منتشر شده‌اند. درگیری در میان ستاره شناسان اوج گرفته است!

اخیراً مقاله‌ای منتشر شد مبنی بر اینکه تلسکوپ فضایی جیمز وب ممکن است بیگ بنگ را نقض کند. اکنون اخبار جدید نجوم با این مسئله کاملاً مخالفت می‌کند و می‌گوید که جیمز وب شواهدی ندارد که نظریه بیگ بنگ را نقض کند. در ادامه به این مقاله می‌پردازیم؛ اما شما می‌توانید مقاله اول را نیز از این لینک در گجت نیوز بخوانید.

بررسی رابطه تلسکوپ فضایی جیمز وب و بیگ بنگ

نظریه‌ی غالب درباره نحوه شکل گیری کیهان، نظریه معروف بیگ بنگ است. به طور خلاصه این نظریه می‌گوید که همه چیز، همه جا به یک باره و به طور ناگهانی به وجود آمد.

نظریه بیگ بنگ در حال حاضر بهترین مدلی است که ما برای شکل گیری جهان خود داریم. اخترفیزیکدانان نشان داده‌اند که این نظریه به طور نسبتاً جامع، پدیده‌هایی، مانند تشعشعات پس زمینه طولانی و فراوانی عناصری را که در طول دهه‌ها در فضا مشاهده کردیم، توضیح می‌دهد.

تلسکوپ جیمز وب

بیگ بنگ یک چهارچوب قوی است که برای ما پیدایش جهان در حدود ۱۳/۸ میلیارد سال پیش را به خوبی توضیح می‌دهد. اما اخیراً انبوهی از مقالات علمی در مورد تصاویر تلسکوپ فضایی جیمز وب، ادعاهای قدیمی و اشتباه درباره عدم رخ دادن بیگ بنگ مجدد را بازگو می‌کنند.

حتی یکی از دانشمندان ادعا کرده است که تصاویر جیمز وب باعث هراس کیهان شناسان شده‌اند. اما این درست نیست. در واقع تلسکوپ فضایی جیمز وب، شواهدی برای رد نظریه بیگ بنگ ارائه نکرده است و کیهان شناسان وحشت زده نیستند.

پس چرا مقالاتی وجود دارند که نظریه بیگ بنگ را رد می‌کنند؟ برای پاسخ به این سوال باید به سراغ این مسئله برویم که این ایده در ابتدا از کجا آمده است.

رد کردن نظریه بیگ بنگ از کجا آغاز شد؟

همه چیز از مقاله‌ای در موسسه هنر و ایده‌ها (یک سازمان فلسفی بریتانیایی) آغاز شد. اریک لرنر این مقاله را نوشت. او مدت‌ها است که استدلال‌هایی بر علیه نظریه بیگ بنگ می‌آورد. او حتی در سال ۱۹۹۱ کتابی با عنوان «بیگ بنگ هرگز اتفاق نیوفتاد» نوشت.

مقاله لرنر در طول هفته گذشته در رسانه‌های اجتماعی به طور گسترده به اشتراک گذاشته شد. محبوب شدن آن منطقی است؛ زیرا یک ایده بحث برانگیز است که دانش ما را درباره کیهان تغییر می‌دهد. علاوه بر این به تلسکوپ فضایی جیمز وب گره خورده است. در واقع تلسکوپی با فناوری که بخش‌هایی از جهان را مشاهده می‌کند که قبل از این قابل مشاهده نبودند.

بیگ بنگ

تلسکوپ فضایی جیمز وب، داده‌های جدید و جالبی را ارائه می‌کند؛ اما نظریه بیگ بنگ را خنثی نمی‌کند. این اخبار و داده‌های جدید در مقاله‌هایی که هنوز مورد بازبینی قرار نگرفته‌اند، منتشر می‌شوند و در اختیار عموم قرار می‌گیرند.

لرنر در مقاله خود برای رد نظریه بیگ بنگ از برخی از مطالعات اولیه تلسکوپ فضایی جیمز وب استفاده می‌کند. چیزی که نگران کننده است، این است که این مقاله، داده‌های اولیه جیمز وب را اشتباه تفسیر می‌کند تا نشان دهد که کیهان شناسان درباره نادرست بودن نظریه بیگ بنگ نگران هستند.

دو نکته در آغاز مقاله لرنر وجود دارد. اولاً او به عنوان یک مقاله پیش چاپ با کلمه «هراس» اشاره می‌کند و آن را تعجب صادقانه خطاب می‌کند. دوم این که او از نقل قول آلیسون کرک پاتریک (ستاره شناس دانشگاه کانزاس) سوء استفاده می‌کند.

در نکته اول، لرنر، عنوان را به صورت کامل بیان نکرده است و ظاهراً متوجه معنی آن نشده است. در عنوان اصلی مقاله، کلمه هراس یا پنیک (!Panic) در واقع اشاره به اسم یک گروه موسیقی است نه وحشت کیهان شناسان!

در مورد نکته دوم، لرنر از این نقل قول آلیسون کرک پاتریک در ۲۷ جولای استفاده می‌کند. او گفت:

گاهی ساعت سه صبح بیدارم و به این فکر می‌کنم که آیا هر کاری که تا کنون انجام داده‌ام، اشتباه بوده است یا خیر.

بیگ بنگ

این نقل قول هیچ اشاره‌ مستقیمی به نظریه بیگ بنگ ندارد. درست است که کرک پاتریک این جا به داده‌های اولیه تلسکوپ فضایی جیمز وب اشاره می‌کند و این هم درست است که ستاره شناسان معماهایی را حل می‌کنند. اما تا کنون آن‌ها شروع به بازنویسی نحوه شروع جهان نکرده‌اند.

کرک پاتریک گفت که از نقل قول او سوء استفاده شده است و حتی نام خود را در توییتر از کرک پاتریک به الیسون بیگ بنگ تغییر داده است!

علاوه بر این مقاله لرنر ادعا می‌کند که ایده‌های او توسط نهادهای علمی سانسور می‌شود؛ اما با این وجود او به اهمیت نظریه خود در توسعه انرژی همجوشی در زمین اشاره می‌کند. تصادفی نیست که همین پاراگراف به شرکت LPPFusion که با هدف توسعه انرژی پاک توسط لرنر اداره می‌شود، پیوند می‌خورد.

برای توضیح این که چرا این پاراگراف در مقاله لرنر مهم است به ادامه مطلب دقت کنید.

یکی از دلایل اصلی مطرح شدن نظریه بیگ بنگ، پس زمینه مایکوویو کیهانی یا به اختصار CMB است. در سال ۱۹۶۴ میلادی کشف شد که CMB تابش باقی مانده از بیگ بنگ است و دانشمندان توانسته‌اند، آن را با ماهواره‌های تشخیص تشعشعات طولانی، مشاهده کنند.

بیگ بنگ

همچنین مهم است بدانید که جیمز وب برای مشاهده و تحلیل CMB ساخته نشده است. در واقع تلسکوپ نمی‌تواند زمان بسیار دور را «مشاهده» کند. البته می‌تواند به یک دوره چند صد میلیون سال پس از بیگ بنگ نگاه کند.

آن چیزی که جیمز وب پیدا می‌کند به طور قطع دیدگاه ما را در مورد جهان اولیه، کهکشان‌ها و تکامل کیهان تغییر می‌دهد. اما این ادعا که تصاویر اولیه جیمز وب با نظریه بیگ بنگ در تضاد است، صادقانه نیست.

موضوع علم، پیشرفت درک ما است و ما بر اساس مشاهدات بیشتر به نتایج قوی‌تر می‌رسیم. مشاهداتی که اخترفیزیکدانان و کیهان شناسان در طول دهه‌ها انجام داده‌اند با نظریه بیگ بنگ مطابقت دارد. نظریه لرنر نمی‌تواند جایگزین بیگ بنگ باشد.

این بدان معنا نیست که دانشمندان هیچوقت شواهدی برای براندازی نظریه بیگ بنگ پیدا نخواهند کرد. ممکن است که در آینده پیدا کنند. اما فقط ممکن است! در حال حاضر بهترین نظریه برای ما نظریه بیگ بنگ است.

نظریه‌های علمی باید فقط توسط دانشمندانی که استدلال‌های بسیار دقیق و متفکرانه‌ای ارائه می‌دهند، به چالش کشیده شود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. عجیب نیست؛ آدم میتواند با وجود تخصص، عنود/ نفهم باشد. بیگ‌بنگ اگر صرفاً نتیجۀ رصد کیهان بود الآن مشکلی در کار نبود زیرا بدیهی است با آمدن تلسکوپ‌های قویتر و ارائه تصاویر دورتر و گسترده‌تر، کشفیات قبلی نوسازی شوند. اصلًا بیگ‌بنگ چرا دچار تزلزل شود؟ مگر این تلسکوپ بینوا (جیمزوب) چه کرده که باید فحش بشنود؟ مشکل اینست که اوّلًا: بیگ‌بنگ نظریه است نه مشاهده فقط. ثانیاً: انگار % بنگش برای برخی اخترفیزیکدانهای «علم‌پرست» زیادی بوده! زیرا علم‌پرستی اساساً برای اینست که باصطلاح دانشمند پا را از حوزۀ دانش فراتر نهاده، با استنتاج متافیزیکی از نتایج فیزیکی، به خداپرستی پاتک زند. این همان هدفی است که بنیاد نظام ماسوني بر آنست. چون گردش مالی بازار سیاه دهها برابر تراکنشهای قانونی است و بزرگترین دشمنش ایمان و اخلاق است. و السلام