اینستاگرام

کپی کاری اینستاگرام همچنان ادامه دارد؛ این بار از شبکه اجتماعی BeReal

اینستاگرام از آزمایش قابلیتی جدید خبر داده که به طرز عجیبی به نمونه مشابه آن در شبکه اجتماعی نوظهور BeReal شباهت دارد.

متا اخیرا تایید کرده که در حال نمونه‌سازی داخلی یک ویژگی جدید برای اینستاگرام است که به طرز مشکوکی با شبکه اجتماعی BeReal، اپلیکیشن رسانه‌ای جدیدی که سر و صدای زیادی برپا کرده است، شباهت دارد. ویژگی ملقب به “IG-Candid” که توسط الساندرو پالوزی، از افشاگران حوزه فناوری کشف شده، با تقلید از BeReal، کاربر را به اشتراک‌گذاری عکس‌های روزمره، در زمان‌های تصادفی ترغیب می‌کند.

پالوزی اسکرین شاتی از توضیح اینستاگرام در مورد نحوه عملکرد این قابلیت را در یک پست توییتری منتشر کرده است. در متن آن نوشته شده:

با اضافه کردن کاربران سرویس IG Candid به استوری خود، هر روز در زمان‌های متفاوت، یک اعلان برای ثبت عکس و اشتراک‌گذاری آن، برای مدت 2 دقیقه فعال خواهد شد.

توییت پالوزی

این ویژگی دقیقا مشابه با تجربه کاربری شبکه اجتماعی BeReal عمل می‌کند. این سرویس که ماه گذشته به شهرت رسید و در حال حاضر رتبه اول دانلود را در میان برنامه‌های رایگان فروشگاه اپ استور در اختیار دارد، در یک زمان تصادفی از روز با ارسال اعلانی به کاربر، به او دو دقیقه فرصت می‌دهد تا از طریق دوربین جلو و عقب عکس‌های خود را ثبت و به اشتراک بگذارد. این ویژگی سعی دارد به نوعی با هدف اشتراک تصاویر عادی کاربران و روزمرگی‌های آنها، جایگزین نمونه‌های از پیش برنامه‌ریزی شده اینستاگرام باشد.

متا در بیانیه‌ای که برای The Verge منتشر کرده، تایید کرد که در حال آزمایش ویژگی IG Candid است. کریستین پی، سخنگوی این شرکت گفت:

این ویژگی یک نمونه اولیه داخلی است و هنوز به‌صورت خارجی آزمایش نشده است.

براساس این گفته می‌توان دریافت که هیچ جدول زمانی مشخصی برای عرضه عمومی این ویژگی وجود ندارد و حتی ممکن است هیچ‌وقت منتشر نشود.

با این حال، طبق واکنش متا و دیگر غول‌های رسانه‌های اجتماعی به سایر برنامه‌های محبوب در طول سال‌های گذشته، به نظر می‌رسد که اینستاگرام برای حفظ جایگاه خود، قطعا به محبوبیت رو به رشد شبکه اجتماعی BeReal پاسخ خواهد داد. در گذشته نیز اینستاگرام، با کپی‌برداری از اسنپ‌چت، قابلیت محبوب این برنامه را به پلتفرم خود اضافه کرد و با ارائه ویژگی ریلز نیز، پاسخی آشکار به تیک‌تاک داد که از این قابلیت بهره می‌برد.

شبکه اجتماعی bereal

متا، اولین غول شبکه‌های اجتماعی نیست که اقدام به کپی‌برداری از سایر برنامه‌های رقیب می‌کند. قابلیت “Youtube Shorts” (امکان ساخت ویدیوهای کوتاه در یوتیوب) نیز تلاشی مشخص از سوی شرکت گوگل، برای کسب درآمد از ویدیوهای کوتاه عمودی است و توییتر نیز با افزودن ویژگی Spaces، قابلیتی مشابه که در کلاب‌هاوس استفاده می‌شود را به نفع خود، کپی‌برداری کرد.

نکته جالب آنکه، متا پیش از این نیز سابقه کپی‌برداری از شبکه اجتماعی BeReal را در کارنامه خود دارد. ماه گذشته، تقریبا زمانی که این اپلیکیشن نوظهور در حال افزایش محبوبیت بود، اینستاگرام ویژگی جدیدی به نام Dual را به طور گسترده ارائه کرد که کاربر با استفاده از آن می‌تواند به طور هم‌زمان از دوربین‌های عقب و جلوی گوشی خود عکس یا فیلم بگیرد. پس از آن، کاربران به سرعت به شباهت‌های این ویژگی در BeReal و اینستاگرام پی بردند، البته با این تفاوت که قابلیت Dual این امکان را می‌دهد که هر زمان بخواهید، بدون نیاز به انتظار دریافت اعلان، به ضبط محتوا بپردازید.

برای تکذیب کپی‌برداری‌های زنجیره‌ای اینستاگرام، یکی از طراحان اسبق این پلتفرم مدعی شد که ویژگی Dual در واقع برای چندین سال در حال توسعه بوده و هم‌زمانی انتشار آن با انفجار محبوبیت BeReal را تصادفی و اتفاقی خواند.