مهندس چینی سابق اپل

مهندس چینی سابق اپل، اطلاعات مربوط به خودرو این شرکت را سرقت کرد و استعفا داد!

مهندس چینی سابق اپل به سرقت اطلاعات مربوط به خودرو این شرکت اعتراف کرد. او پس از سرقت اسرار تجاری خودرو خودران اپل، استعفا داد و به چین رفت.

شیائولانگ ژانگ، کارمند سابق اپل که اهل چین است، در سال 2018 توسط اف بی آی به دلیل سرقت اسرار تجاری در مورد پروژه خودروهای خودران اپل متهم شد. وی روز دوشنبه در دادگاه فدرال در سن خوزه به جرم خود یعنی سرقت اطلاعات محرمانه اعتراف کرد. ژانگ، اسرار تجاری را در حین آماده شدن برای کار در استارتاپ خودروهای الکتریکی چینی یعنی Xiaopeng Motors که با نام XPeng نیز شناخته می‌شود، دزدیده بود. پلیس اف بی آی در 7 جولای، این کارمند چینی سابق اپل را در فرودگاه سن خوزه کالیفرنیا در حالی که قصد سفر به چین را داشت، دستگیر کرد.

ماجرای مهندس چینی سابق اپل و سرقت اطلاعات

شیائولانگ ژانگ در سال 2015 توسط اپل استخدام شد و روی سخت افزار پروژه مخفیانه خودروهای خودران این کمپانی بزرگ کار کرد. CNBC گزارش داده که ژانگ از اپل مرخصی گرفت و با خانواده‌اش به چین سفر کرد و در همین زمان بود که اپل به سرقت اسرار تجاری توسط او مشکوک شد. پس از بازگشت به ایالات متحده آمریکا در آوریل سال 2018، ژانگ با سرپرست خود ملاقات کرد تا استعفای خود را تقدیم کند و توضیح داد که می‌خواهد برای مراقبت از مادرش به چین برود.

مهندس چینی سابق اپل

پس از این که ژانگ به اپل گفت قصد دارد برای Xiaopeng Motors کار کند، کوپرتینویی‌ها دسترسی او به شبکه را قطع کردند. تحقیقات بعدی اپل نشان داد که او اسناد و اطلاعاتی را از پایگاه داده‌های اپل دانلود کرده است. او علاوه بر دانلود مالکیت معنوی اسرار تجاری، یک برد مدار و سرور نیز از آزمایشگاه‌های خودرو اپل گرفت. اما اسناد کلیدی که مبنای اتهام ژانگ محسوب می‌شوند، یک فایل پی دی اف 25 صفحه‌ای است که شامل شماتیک‌های الکتریکی بسیار حساس از بردهای مدار بود.

اسنادی که CNBC از دادگاه افشا کرده نشان می‌دهند که ژانگ تنها به اتهام سرقت اسناد شماتیک اعتراف کرده است. وی اکنون به اتهام سرقت اسرار تجاری به 10 سال زندان و 250 هزار دلار جریمه نقدی محکوم شده است. ظاهرا ژانگ، بردهای مدار را برای حسگرها در تیم محاسباتی پروژه خودرو خودران طراحی و آزمایش کرده بود. XPeng Motors در آن زمان به بی بی سی اعلام کرد که هیچ اطلاعات حساسی را از این مهندس چینی سابق اپل دریافت نکرده است.

با وجود شایعات طولانی مبنی بر این که اپل در حال کار روی تولید یک وسیله نقلیه خودران است، این شرکت هرگز به طور عمومی این پروژه را تایید نکرده است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*