گور 5000 ساله

کشف گور 5000 ساله در آلمان به همراه اشیاء حیرت انگیز

اخیراً باستان‌شناسان در نزدیکی رود دانوب در جنوب غربی آلمان، یک گور نادر مربوط به عصر حجر را کشف کردند که حاوی اشیاء حیرت انگیز 5000 ساله است.

محل دفن این گور نوسنگی (عصر حجر) در منطقه‌ای یافت شد که در آن 140 گور قرون وسطایی نیز وجود داشت که بسیاری از آن‌ها حاوی شمشیر و جواهراتی ارزشمند بودند. پس از ولگا در روسیه، دانوب دومین رودخانه طولانی در اروپا است. رود دانوب که از آلمان سرچشمه می‌گیرد، با طول 2850 کیلومتر (1770 مایل) به سمت جنوب شرقی به دریای سیاه می‌ریزد.

در واقع گنجینه یافت شده توسط تیمی از شرکت باستان‌شناسی ArchaeoTask GmbH بدست آمده است و شامل سفال‌های عصر حجر و گورهای قرون وسطایی است که مملو از شمشیر و جواهرات قیمتی هستند. این آثار از سابقه طولانی سکونت انسان در نزدیکی رودخانه دانوب در آلمان خبر می‌دهند. در دیگر گورهای کشف شده نیز مردانی با سلاح و زنانی همراه با جواهرات و مهره‌های تزیینی در گور خفته‌اند.

در حدود 5500 سال قبل از میلاد، فرهنگ سفال خطی به سمت غرب در امتداد رود دانوب گسترش یافت و با فرهنگ‌های اروپایی اقیانوس اطلس روبرو شد. در حال حاضر، در منطقه Geisingen-Gutmadingen در جنوب غربی آلمان، باستان شناسان یک گور فرهنگی Carded Ware را کشف کرده‌اند که مربوط به 5000 سال پیش است.

گور 5000 ساله

این مقبره باستانی حاوی سفال‌های تزئین شده و تیغه سنگ چخماق بود. آن دوره زمانی بود که سفال با سرامیک‌های خرد شده (سفال‌های شکسته) مخلوط با خشت‌های آن‌ها ساخته می‌شد. گلدان ظروف طنابدار، تبر سنگی و تیغه سنگ چخماق مربوط به گور عصر حجر در جنوب غربی آلمان، در میان 140 گور قرون وسطایی یافت شد.

«ظروف طناب دار» یا «فرهنگ تبر نبرد»، در واقع از فرهنگ قبلی یعنی «قیفی بیکر» در دشت اروپای شمالی که با فرهنگ استپی پروتو-هندواروپایی (فرهنگ یامنایا) ادغام شده بود، نشأت گرفته است. مردم Battle Axe که عمدتاً به پرورش گاو و کشت گهگاهی غلات وابسته بودند، مصنوعات مسی و برنزی را در کنار تبرهای سنگی نمادین خود خلق کردند. نام «ظروف طناب دار» از نوعی مصنوع درشت سفالی گرفته شده که با قالب‌های بند ناف تابیده شده تزئین شده است.

در زمان‌های مربوط به اواخر عصر حجر، متوفیان را در گورهای مسطح درون تپه‌های کوچک دفن می‌کردند و اغلب اجساد را با زانوهای خمیده به پهلو درون گور می‌گذاشتند. هنگام دفن مردگان در گورهای Corded Ware، معمولا واگن‌ها یا گاری‌هایی پر از اشیاء پیشکشی و حیوانات قربانی شده در کنار تبرها گذاشته می‌شد.

مکان مقدسی که 3500 سال بعد دوباره مورد استفاده قرار گرفت

محققان همچنین 140 گور اوایل قرون وسطایی را در همان منطقه‌ای که گور عصر حجر کشف شد، پیدا کردند. قدمت این گورهای قرون وسطایی بین 500 تا 600 سال پس از میلاد بوده و نه تنها حاوی اقلامی مانند شانه و لیوان نوشیدنی هستند، بلکه نیزه، شمشیر و جواهرات نیز درون آن‌ها یافت شده است.

شهردار مارتین نومبرگر در بیانیه ای گفت که این اکتشافات جدید نشان می‌دهند که منطقه گوتمادینگن خیلی زودتر از سال 1273 پس از میلاد پذیرای سکونت بشر بوده است. این زمانی بود که اولین اسناد مکتوب از سکونتگاهی در این منطقه نام می‌برد. اکنون، این اکتشافات جدید ثابت کرده‌اند که مردم درست پس از سلطنت امپراتور روم، رومولوس آگوستوس و جنگ سالار آلمانی او، اودوآسر، در این منطقه زندگی می‌کردند.

مهاجرت‌های انبوه قرون وسطی باعث آمیختگی فرهنگی در طول دوره مهاجرت (Völkerwanderung) در تاریخ اروپا شد. گروه‌های گسترده مهاجران از قبایل مختلف در آنجا مستقر شدند و اغلب برای کنترل سرزمین‌های رومی فروپاشی شده با هم جنگیدند. نیاز و طمع به قلمرو و منابع قابل مبادله به این معنی بود که خشونت بیش از حد جامعه را در این زمان خدشه دار می‌کرد، اما همچنین اختلاط فرهنگ‌ها و تبادل سنت‌های مختلف وجود داشت.

گزارشی در Live Science توضیح می‌دهد که آیین‌های تدفین در آن زمان گاهی اوقات با تسخیر فاتحان بر یک روستا یا منطقه خاص تغییر می‌کردند. به عنوان مثال، قبیله آلمانی که در سال 496 پس از میلاد توسط فرانک‌ها شکست خورد، متعاقباً در منطقه دوک نشین مرووینگ‌ها جذب شد. به همین دلیل است که بسیاری از قبرهای مردمان مربوط به دوره مهاجرت، حاوی سلاح و جواهرات ارزشمند هستند.

مردم آلمانی برای اولین بار پس از حمله نیروهای رومی در سال 213 پس از میلاد شروع به ساخت جامعه‌ای بزرگ کردند. در قرن پنجم پس از میلاد، این قبیله به آلزاس و شمال سوئیس گسترش یافته و زبان آلمانی را در آن مناطق تثبیت کردند. با این حال، در سال 496 پس از میلاد، قلمرو گسترش یافته آن‌ها توسط کلوویس فتح شده و به سایر قلمروهای تحت کنترل فرانک افزوده شدند.