کشتی نازی

خشک شدن رودخانه‌ها از ردپای دایناسورها تا کشتی‌های جنگی غرق شده را به روی آب آورد!

خشک شدن رودخانه‌ها باعث آشکار شدن آثار باستانی چینی، کشتی‌های جنگی غرق شده نازی‌ها و حتی ردپای دایناسورها شده است!

اخیراً خشکسالی در سراسر جهان شدت گرفته است. باز هم با پیامدهای عجیب تغییرات آب و هوایی و خشکسالی روبه‌رو هستیم! ظاهراً این بار خشک شدن رودخانه‌ها باعث آشکار شدن آثار باستانی پنهان چینی، کشتی‌های جنگی غرق شده و حتی ردپای دایناسورها شده است.

آشکار شدن ردپای دایناسورها و کشتی‌های غرق شده پس از خشک شدن رودخانه‌ها

خشکسالی در تابستان امسال در سراسر جهان شدت گرفته است و رودخانه‌ها در حال خشک شدن هستند. این مسئله باعث آشکار شدن آثاری شده است که در گذشته غیر قابل دسترس بودند و یا کشف نشده بودند.

اخیراً ناوگانی متشکل از ۲۰ کشتی جنگی شکسته نازی‌ها که مملو از مواد منفجره بود در نزدیکی پراهوو در شرق صربستان با پایین آمدن سطح آب در دانوب (دومین رودخانه طولانی اروپا) آشکار شد. این کشتی‌ها تقریباً ۸۰۰ سال در بستر رودخانه، بدون مزاحمت مخفی بودند.

کشتی-خشک شدن رودخانه‌ها

گمان می‌رود این کشتی‌ها در میان صدها کشتی‌ای باشند که در سال ۱۹۴۴ میلادی، یک ناوگان بین آلمان نازی و ناوگان دریای سیاه را تشکیل ‌می‌دادند. کل این ناوگان برای جلوگیری از افتادن به دست شوروری به طور عمدی غرق شد.

ولیمیر تراجیلوویچ (Velimir Trajilovic)، یکی از ساکنان محلی به اخبار رویترز گفت:

هنوز تن‌ها مهمات و مواد منفجره در کشتی‌های غرق شده، خطری برای مسیرهای کشتیرانی مدرن محسوب می‌شوند. کشتی‌های آلمان علاوه بر فاجعه زیست محیطی، جان مردم پراهوو را نیز تهدید می‌کنند.

برخی از خرابه‌های کشتی‌ها، جهت یابی را در اطراف این بخش از دانوب به ۳۰۰ فوت کاهش دادند. این مقدار از سطح معمول آب (۵۹۰ فوت) کاهش یافته است. هزینه تخمینی که برای صربستان در مورد مشکل کشتی‌ها و از بین بردن مواد منفجره خطرناک برآورد شده است، حدود ۴۰ میلیون دلار آمریکا است.

در همین حین، سطح آب رودخانه یانگ تسه در چین کاهش یافته است و یک جزیره کامل را آشکار کرده است که قبلا در زیر آب فرو رفته بود. بر طبق گزارش رسانه دولتی شین هوا، سه مجسمه بودایی با قدمت ۶۰۰ سال در مرتفع‌ترین قسمت این جزیره به نام فویلیانگ قرار دارند.

چین-خشک شدن رودخانه‌ها

از ماه جولای بارندگی در حوضه یانگ تسه حدود ۴۵ درصد کاهش یافته است. گزارش‌ها از سراسر کشور تخمین می‌زند که ۶۶ رودخانه در شهرداری چونگ کینگ به دلیل شدیدترین موج گرما در شش دهه اخیر در این منطقه، خشک شده‌اند.

خشکسالی همچنین باعث از دست رفتن آب برای تولید برق آبی شده است؛ در نتیجه مقامات سیچوان، برق هزاران کارخانه از جمله تویوتا، تسلا و فاکسکان را محدود کردند تا آن را به مردم واگذار کنند.

علاوه بر این موارد، یک بنای تاریخی نادر با قدمت ۲ هزار تا ۳ هزار سال قبل از میلاد به طور کامل از رودخانه تاگوس بیرون آمده است. این مکان، دولمن گوادالپرال (Dolmen of Guadalperal) نام دارد؛ اما به دلیل شباهت به مکانی بسیار مشهورتر در انگلستان به نام «استون هنج اسپانیا» نیز شناخته می‌شود.

این مکان برای اولین بار در سال ۱۹۲۶ میلادی کشف شد و متعاقباً در سال ۱۹۶۳ به عنوان یک پروژه توسعه روستایی تحت دیکتاتوری فرانسیس فرانکو زیر آب رفت.

بنای اسپانیا

این بنا طی تقریباً ۶۰ سال فقط چهار بار کاملاً قابل مشاهده شده است. انریکه سدیلو (باستان شناس از دانشگاه مادرید) به اخبار رویترز گفت که اکنون یک فرصت نادر برای دسترسی به این بنا فرهم است.

خشک شدن رودخانه‌ها، فرصت تحقیقاتی غیرمنتظره‌ای را ارائه می‌دهد؛ با این حال پیامدهای مخربی نیز دارد. در حال حاضر شبه جزیره ایبری، خشک‌ترین آب و هوا را در طی ۱۲۰۰ سال گذشته دارد و این مسئله باعث ویرانی محصولات کشاورزی و دام‌های محلی شده است.

قدیمی‌ترین اکتشافاتی که در طی این هفته از بستر رودخانه‌ای خشک شده به دست آمده است، ردپای دایناسورهایی است که به خوبی حفظ شده‌اند. این ردپاها در پارک ایالتی دره دایناسور در نزدیکی منطقه فورت ورث در تگزاس کشف شده‌اند.

ردپای دایناسور

این فسیل‌ها حدود ۱۱۳ میلیون سال قدمت دارند و متعلق به یک شکارچی ۱۵ فوتی در دوره آکروکانتوزاروس هستند. این دایناسور روی دو پا راه می‌رفته است. استفانی سالیناس (سخنگوی پارک) به CNN گزارش داد:

به دلیل شرایط خشکسالی بیش از حد در تابستان گذشته، رودخانه در اکثر نقاط به طور کامل خشک شد و این مسئله، امکان یافتن مسیرهای بیشتری را در پارک فراهم کرد. در شرایط عادی رودخانه، این مسیرها در زیر آب هستند و با رسوب پر می‌شوند؛ در نتیجه مدفون و غیر قابل مشاهده هستند.

ردپای دایناسور

در کنار این کشفیات، تاثیرات ویرانگر خشک شدن رودخانه‌ها با گرمایش جهان بیشتر شده است. آتش سوزی و خشکسالی در سراسر چین گزارش شده است. رصدخانه جهانی خشکسالی گزارش می‌دهد که در حال حاضر دو سوم اروپا با هشدار بدترین خشکسالی در طی ۵۰۰ سال اخیر روبه‌رو هستند.

احتمالاً در آینده با افزایش بلایای آب و هوایی و رسیدن سطح آب به پایین‌ترین حد ممکن، اکتشافات بیشتری به دست خواهد آمد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*