ساخت فیلم بلک بری

صدا، دوربین، بلک بری! ساخت یک فیلم درباره ظهور و سقوط گوشی‌ساز مشهور آغاز شد

یک روزنامه کانادایی خبر از ساخت فیلم بلک بری داده است. این فیلم از ظهور تا سقوط و پشت پرده کمپانی مطرح BlackBerry را به تصویر می‌کشد.

بلک بری زمانی یکی از موفق‌ترین کمپانی‌های حاضر در جهان بود. زیرا در‌ زمانی که خبری از گوشی‌های موبایل نبود، پیجر ایمیل دوطرفه این کمپانی‌ به ضروری‌ترین چیزی تبدیل شده بود که مدیر هر شرکتی باید یکی از آن‌ها را تهیه کند. اما به همین اندازه داستان شکست این کمپانی، زمانی که سوار قایق گوشی‌سازهای نمایشگر لمسی شد دردناک است.

درست سه ماه قبل از معرفی آیفون از سوی اپل (سه ماهه چهارم سال ۲۰۰۶)، بلک بری با سهم ۸.۳ درصدی از بازار جهانی، دومین تولیدکننده برتر موبایل در جهان بود. هرچند هنوز هم از نوکیا با سهم شگفت‌انگیز ۵۰ درصدی عقب‌تر بود، اما تجارت آن‌ها به خوبی رو به جلو حرکت می‌کرد.

رونمایی از آیفون، آغازی بر پایان عصر بلک بری بود

بلک بری مسنجر (BlackBerry Messenger)، پلتفرمی بود که هر کسی از آن برای ارسال و دریافت پیام استفاده می‌‌کرد. پدر بلک بری، کمپانی RIM توسط دو فرد به نام‌های جیم بالسیلی و مایک لازاریدیس راه اندازی شده بود. زمانی که استیو جابز آیفون را در نهم ژانویه سال ۲۰۰۷ روی صحنه آورد و به جهانیان معرفی کرد، پایان عصر بلک بری آغاز شد. پایانی که نه بالسیلی و نه لازاریدیس نتوانستند جلوی رخ دادنش را بگیرند.

بنیانگذاران کمپانی بلک بری

بنیانگذاران کمپانی بلک بری

بلک بری بیش از یک دهه بعد، در سال ۲۰۱۸ اولین گوشی هوشمند مجهز به نمایشگر لمسی خودش را وارد بازار کرد. این گوشی که بلک بری استورم (BlackBerry Storm) نام داشت، به عنوان محصول انحصاری شرکت مخابراتی Verizon وارد بازار شد تا با گوشی محبوب شرکت مخابراتی رقیب AT&T یعنی آیفون اپل رقابت کند. این نمایشگر به گونه‌ای طراحی شده بود که هر وقت کلیدی را روی کیبورد مجازی QWERTY آن فشار می‌دادید، حس زدن یک دکمه واقعی را ایجاد می‌کرد. متأسفانه اولین نسل این گوشی پر از باگ بود و درحالی که ورایزن تعداد زیادی از آن را فروخته بود، تقریباً تمام نسخه‌ها (از جمله گوشی خود نویسنده) برای تعمیر پس فرستاده شدند!

گوشی بلک بری استورم

بلک بری استورم، اولین گوشی BlackBerry با نمایشگر لمسی

دومین نسل Storm یک گوشی شگفت‌انگیز بود، ولی آن هم نتوانست موفقیت خاصی را به دست بیاورد. بلکبری برای بقا هر کاری کرد. حتی مجوز استفاده از نرم افزار و نام برند خودش را به دیگر شرکت‌ها که عمدتاً چینی بودند داد. ولی به محض پایان قرارداد استفاده از نام این کمپانی توسط یک شرکت به نام Outward Mobility در اوایل سال جاری میلادی، عصر بلکبری برای همیشه پایان یافت.

اگر تصور می‌کنید که سرگذشت این کمپانی ایده خوبی برای ساخت یک فیلم سینمایی جذاب است، اشتباه نکرده‌اید. یک روزنامه کانادایی (جایی که در تمام این سال‌ها دفتر بلک بری در آنجا قرار داشت) به نام The Globe and Mail مدعی شده که تولید فیلم بلک بری در هفته پیش رو پایان میابد. هرچند مشخص نیست که چه زمانی این فیلم روی پرده‌های سینما می‌رود.

گلن هاورتون در فیلم بلک بری

گلن هاورتون در فیلم بلک بری

ستاره این فیلم گلن هاوتون (بازیگر فیلم فیلادلفیا همیشه آفتابی است) در نقش هم‌بنیان‌گذار بلک بری، جیم بالسیلی خواهد بود. بالسیلی سال ۲۰۰۹ با این حرف که «در آینده تمام گوشی‌ها پر از باگ به دست مشتریان می‌رسند» سر و صدای زیادی به پا کرده بود. نام این فیلم همنام کمپانی “BlackBerry” است و فیلمنامه آن بر اساس کتابی به نام «از دست رفتن سیگنال {انتشار در سال ۲۰۱۵}» نوشته شده که داستان سقوط بلکبری پس از رونمایی از آیفون را بازگو می‌کند. نقش مایک لازاریدیس، دیگر هم‌بنیان‌گذار این کمپانی را هم یک بازیگر کانادایی به نام جی باروچل ایفا خواهد کرد.

وقتی دو فیلم در مورد استیو جابز شکست خورد، آیا فیلم بلک بری موفق می‌شود؟

در دنیای واقعی، دو بنیان‌گذار BlackBerry تلاش می‌کردند تهدید اپل را کم اهمیت بشمارند. لازاریدیس در سال ۲۰۰۷ عنوان کرد: «آیفون همانقدر که خوب است، کاربرانش را به چالش هم می‌کشد. وقتی بخواهید یک آدرس وب را روی صفحه نمایش لمسی آیفون تایپ کنید، آن وقت متوجه سختی این کار خواهید شد. شما نمی‌توانید ببینید که در حال نوشتن چه چیزی روی این صفحه هستید، چرا که دستتان روی آن است».

وی سپس در سال ۲۰۱۸ عنوان کرد که «هیجان‌انگیزترین ترند دنیای موبایل، کیبوردهای تمام QWERTY هستند. من متأسفم که چنین محصولی را قرار نیست بسازم».

فیلم بلک بری

از دیگر ستاره‌های فیلم بلک بری می‌توان به مایکل آیرونساید، سائول روبینک، مارتین دونوان، ریچ سامر و ستاره فیلم اره، کری الوز اشاره کرد. مت جانسون نویسنده و کارگردان فیلم BlackBerry می‌گوید:

بلک بری از آن دسته فیلم‌هایی است که حتی فکرش را هم نمی‌کردم بتوانم در این کشور بسازم، اما می‌تواند ستاره درخشان جدیدی برای سینمای کانادا باشد. یک فیلم سینمایی کارگردان محور که شما را به دهه ۱۹۸۰ میلادی خواهد برد.

تولید این فیلم به تازگی به پایان رسیده است، ولی هنوز مشخص نیست چه زمانی در سینماها اکران خواهد شد. سوال اینجاست که آیا فیلم بلک بری به اندازه یک فیلم درام به قدری تأثیرگذار است که مردم را وادار به خرید بلیط و تماشا روی پرده سینما کند؟ این موضوعی است که بعد از اکران می‌توانیم در مورد آن اظهار نظر کنیم. دو فیلم سینمایی درباره استیو جابز فقید با بازی ستاره‌هایی همچون اشتون کوچر و مایکل فاسبندر در نقش رهبر اسطوره‌ای اپل که موفقیت خاصی را به دست نیاورده‌اند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*