قبرس

بقایای دژ اسکندر مقدونی در قبرس پیدا شد

باستان شناسان، بقایای دژ جانشنان اسکندر مقدونی را در قبرس کشف کرده‌اند. این بنا بی شک یکی مهم‌ترین بناهای قبرس باستان است.

باستان شناسان در حین حفاری یک تپه باستانی عظیم در قبرس، بنای بسیار قدیمی‌تری را که در زیر آن پنهان شده بود، کشف کردند. این کشف مربوط به بقایای دژ جانشینان اسکندر مقدونی است که برای کنترل قبرس در آن زمان مشغول جنگ بودند.

کشف بقایای دژ اسکندر مقدونی در قبرس

تپه بزرگی که در قبرس کشف شد که به نام تومول لائونا (tumulus of Laona) شناخته می‌شود و بزرگ‌تر از یک زمین فوتبال (۶۰ در ۱۰۰ متر) است. این مکان احتمالاً در حدود قرن سوم قبل از میلاد ساخته شده است. در آن زمان جانشینان اسکندر مقدونی برای کنترل قبرس و بخش‌های بزرگی از امپراتوری می‌جنگیدند.

محققان در طی دهه گذشته به تدریج مشغول حفاری و مستندسازی دیجیتالی تومول بودند. اما باستان شناسان در یک یافته جدید دریافتند که این تومول در بالای باروی شکسته‌ای ساخته شده است که حتی از تپه هم قدیمی‌تر است و مربوط به اوایل قرن پنجم بعد از میلاد است.

در تصویر زیر نمایی از تپه باستانی قبرس (بقایای دژ اسکندر مقدونی) را مشاهده می‌کنید.

بقایای دژ اسکندر مقدونی قبرس

مردم باستان در قبرس، دیوار قلعه را در زیر حدود ۱۳۷۰۰ متر مکعب خاک سست با ماسه و خاک رس دفن کردند. بنابراین قلعه لائونا در زیر تومول به خوبی حفظ شده بود. گوشه شمال شرقی قلعه تا ارتفاع ۶ متر باقی مانده است و این مسئله این بنا را به یکی از مهم‌ترین بناهای عصر پادشاهی‌های قبرس تبدیل کرده است.

کشف غیرمنتظره‌ی این باروی شکسته آشکار می‌کند که منطقه لائونا، دو بنای تاریخی منحصر به فرد در باستان شناسی قبرس را ترکیب می‌کند. اداره آثار باستانی قبرس در بیانیه‌ای در تاریخ ۱۳ اوت گفت:

این تومول در ۱ کیلومتری شمال شرقی پناهگاه آفرودیت (مکان باستانی متعلق به قرن ۱۲ قبل از میلاد) قرار دارد. در سال ۲۰۱۱ میلادی، شناسایی زمین شناسی این منطقه، آن را به عنوان یک تپه مصنوعی تایید کرد.

در سال ۲۰۲۱ میلادی مطالعاتی انجام شد که در آن تومول به عنوان یک سازه معماری کامل توصیف شد که در طول زمان در چندین مرحله ساخته شده است. محققان در مطالعه خود نوشتند:

با افزایش تدریجی ارتفاع سازه، تومول به یک علامت فیزیکی تاثیرگذار تبدیل شد که به منظره، معنای جدیدی می‌داد.

بقایای دژ اسکندر مقدونی قبرس

حصار تازه کشف شده به سبک Cypro-Classical است و به یک سلسه سلطنتی نسبت داده می‌شود که تا پایان قرن چهارم قبل از میلاد بر پافوس حکومت می‌کردند. باستان شناسان گزارش می‌دهند که این دیوار از نظر عملکرد و زمان بندی مشابه مجموعه کاخ‌های ارگ حاجی عبدالله است که فقط ۷۰ متر از لائونا فاصله دارد.

این یافته بخشی از یک پروژه بزرگ‌تر است که هدف آن شناسایی ساخت شهری پایتخت باستانی پافوس است. گروه باستان شناسان در حفاری اخیر، ضلع شرقی بارو و دو راه پله باستانی را در معرض دید قرار دادند.

در تصویر زیر نمای هوایی از تپه لائونا و مکان‌های اطراف آن در قبرس را مشاهده می‌کنید.

قبرس

تجزیه و تحلیل بیشتر نشان داد که بارو در زیر بالاترین نقطه تپه به سمت شمال چرخیده است. گفته‌ می‌شود که دیوار آن یک مسیر نزولی شمال غربی را دنبال می‌کند و در وضعیت عالی محافظت شده قرار دارد.

این بنای نادر دفاعی ۵ متر عرض و ۱۶۰ متر طول دارد. این دژ از آجرهای گلی قالبی بین دو دیوار موازی از سنگ ساخته شده است. مساحت داخلی بنا حداقل ۱۷۴۰ متر مربع است.

بررسی‌ها در پایه دیوار حاکی از آن است که افراد باستانی، زمین را برای شروع ساخت پروژه مسطح کردند. در بالای این زمین هموار یک لایه ضخیم از سنگریزه‌های رودخانه و در پی آن لایه‌‌ای از خاک سرخ حاوی قطعات شکسته سفال قرار دارد.

بقایای دژ اسکندر مقدونی قبرس

با وجود همه این تحقیقات هنوز مشخص نیست که چه کسی این بنای تاریخی را ساخته است. پاپانتونئو گفت:

تومول با خاک و رسوبات محلی ساخته شده است؛ اما از آنجایی که هیچ سازنده تومول از قبرس باستان در تاریخ ثبت نشده است، مهندسان این بنا احتمالاً قبرسی نبودند و شاید مقدونی باشند.

در حال حاضر حفاری بیشتر بخش‌هایی از بارو، مانند راه پله شمالی به دلیل نگرانی‌های مربوط به ایمنی متوقف شده است. به گفته محققان، ساخت این دژ عظیم به نیروی کار زیاد و با تجربه و رهبری مهندسان متخصص نیاز داشته است. تحقیقات بیشتر در پی یافتن سازنده این بنا خواهد بود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*