عکاسی با نور UV طبیعت

لذت عکاسی با نور UV در طبیعت، دست کمی از سفر به دنیاهای دیگر ندارد + مجموعه تصاویر

عکاسی با نور UV در طبیعت می‌تواند به خلق صحنه‌‌هایی فوق‌العاده زیبا منجر شود. در ادامه به مجموعه تصاویر ثبت شده با این تکنیک می‌پردازیم که انگار به جهانی دیگر تعلق دارند.

کادی کاب، عکاس آمریکایی استعداد خاصی در تبدیل یک صحنه آشنا به تجربه‌ای کاملا جدید دارد. سری جدید عکس‌‌های او با نام Spectral بیننده را به محیط‌هایی می‌برد که گویا از فیلم‌های علمی تخیلی گرفته شده‌اند. کاب با استفاده نور UV برای عکاسی از طبیعت، منظره‌های غرب آمریکا را به صحنه‌هایی رویایی تبدیل کرده است.

عکاسی با نور UV در طبیعت؛ تضمین کننده خلق صحنه‌هایی رویایی

مجموعه اسپکترال
کاب با فوکوس کردن روی گیاهان بیابان، دره‌های تنگ و عمیق و قله‌های خراشیده توانسته به شکلی ماهرانه نور UV را بتاباند و طیفی نامرئی از رنگ‌ها و باکتری‌ها را ثبت کند. نتیجه کار نیز آنقدر حیرت‌انگیز شده که قطعا هر بیننده‌ای را به خود جذب می‌کند. کاب در رابطه با کار خود گفت:

من در تمام عمر خود علاقه زیادی به دنیای علمی تخیلی داشته‌ام و نمي‌توانم از آن فرار کنم. Fantastic Planet و Liquid Sky دو فیلم عجیبی هستند که فورا با این کار به ذهن می‌آیند.

این عکاس حرفه‌ای ده سال گذشته را صرف ثبت تجربیات خود از تنهایی در طبیعت دست نخورده غرب آمریکا کرده است؛ اما حالا عکاسی با نور فرابنفش باعث شده که وی بتواند فضایی جدید را در این منطقه ثبت کند. کاب در ادامه توضیحات خود گفت:

گشت و گذار در این مناطق با نور UV و درک اینکه چه چیزی آشکار می‌شود و چه چیزی نمی‌شود، باعث شده که دید جدیدی به محیط اطراف خود پیدا کنم. من حس می‌کنم که می‌توانم پیش رفته و نوعی پاسخ را از صخره‌ها و گیاهان اطراف خود دریافت کنم.

تاثیر رویایی و شبح‌وار این صحنه‌ها کاب را مجذوب کرده است. همین نیز باعث شده که او یک زندگی شبانه را برای سفر کردن و کشف زمین‌هایی که ممکن است با نور UV به منظره‌ای متفاوت تبدیل شوند، دنبال کند. کاب در این رابطه گفت:

در طول سالیان گذشته، من روز به روز بیشتر به یک عکاس شب تبدیل شده‌ام. کسی که از نور مصنوعی برای کنترل کردن صحنه‌هایی که می‌خواهد خلق کند، استفاده می‌کند. کار در تاریکی به من این توانایی را داده که تجریات بیشتری کسب کند و حس عمیق‌تری از تنهایی در مکان‌های دور را به دست آورم.

البته به دست آوردن این دید نیز چندان راحت نیست. بزرگترین چالش او پیدا کردن راهی برای ثبت حس عجیبی که از آن حرف می‌زند، بوده است. در نهایت نیز با ترکیب کردن نور UV با عکاسی لانگ اکسپوژر (با استفاده از لامپ‌های LED) توانست به دنیای دیگری که در تاریکی شب و تنهایی طبیعت تجربه کرده، شکل دهد.

تبدیل شدن به یک موجود شب‌زی قطعا زندگی فرد را تغییر می‌دهد و کاب نیز هنوز در حال دست و پنجه نرم کردن با ابعاد فیزیکی و حتی روحی این تجربه است.

دیگری چالشی که با آن مواجه بودم، کمبود خواب بود. من هر شب تا ساعت ۳ یا ۴ صبح بیرون بودم. من در چادر یا در ماشینم مي‌خوابیدم و وقتی روز می‌شد، به صورت خودکار بیدار می‌شدم. من فکر می‌کنم که این وضعیت روانی روی کاری که خلق می‌کنم، تاثیر می‌گذارد. دنیای شب وقتی که با کمبود خواب مواجه هستید، عجیب‌تر نیز می‌شود.

کاب در ادامه صحبت‌های خود گفت:

من همیشه سعی می‌کردم تا رابطه خود با طبیعت را تعریف کنم. راستش را بگویم، حضور من در این مکان‌ها بیشتر حس نوعی مزاحمت را منتقل می‌کند. با وجود اینکه چندین سال بیشترین زمان ممکن را در بیرون گذرانده‌ام، هیچ‌وقت کاملا راحت نبودم (مخصوصا تنها در شب).

انگار هرکدام از این تصاویر می‌خواهند داستانی را روایت کنند یا اینکه قوه تخیل شما را به گشت و گذار وادارند. برخی از آنها طوری هستند که گویا از چشم یک حیوان شب‌زی ثبت شده‌اند و برخی دیگر نیز به تصاویر شاداب و رترو جلد رمان‌های علمی تخیلی شباهت دارند. همچنین در تصاویر کاب نوعی حس حرکت حس می‌شود. از قارچ‌های درخشان که انگار نبض دارند گرفته تا تخته سنگ‌های ترک خورده‌ای که شبیه تخم آدم فضایی‌ها هستند، همگی ریتمیک و خواب‌آور هستند.

مجموعه اسپکترال

با نگاهی به آينده و با توجه به بازخورد مثبتی که عکاسی با نور UV از طبیعت در فضای آنلاین دریافت کرده‌ است، کاب تصمیم گرفته زمان بیشتری را به عکاسی از طبیعت با نور UV اختصاص دهد. کاب در نهایت گفت:

از اینکه می‌توانم کاری که دوست دارم را انجام دهد، بسیار خوشحالم. مخصوصا اینکه این کار به دل افرادی که رابطه مشابهی با دنیای بیرون دارند، نشسته است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*