رتبه بندی فیلم های مارول

رتبه بندی فیلم های مارول ؛ از بهترین تا بدترین

در این مطلب به رتبه بندی فیلم های مارول پرداخته‌ایم تا شما با بهترین آثار ابرقهرمانی این کمپانی آشنا شوید.

امروزه مخاطبان و تماشاگران فیلم های سینمایی و حتی سریال‌ها سعی می‌کنند پیش از آن که تماشای فیلمی را آغاز کنند، درباره نظرهای مثبت و منفی پیرامون آن اطلاعات کسب کنند. آنها ترجیح می‌دهند فیلمی ببینند که قرار است میخکوبشان کند و اگر از تماشای اثری پشیمان شوند، حالشان گرفته می‌شود.

بینندگان فیلم‌های سینمایی و سریال‌ها اول از همه سراغ وب سایت IMDB می‌روند تا امتیاز کاربران به آن اثر را تماشا کنند و اگر به نتیجه درستی نرسیدند، وب سایت بعدی آنها راتن تومیتوز خواهد بود. به هر حال اگر از عاشقان دنیای فیلم و سریال باشید، به هر نحو ممکن راه خود را پیدا خواهید کرد.

دنیای مارول طرفداران خاص خود را دارد و از آنجایی که محبوبیت زیادی بین تماشاگران و دنبال کنندگان سینما دارد، نظام رتبه‌بندی آثار مارول برای آنها حائز اهمیت است. بنابراین مهم است که بدانیم کدام آثار دنیای مارول ارزش دیدن دارند و کدام یک در اولویت‌های بعدی قرار می‌گیرند.

رتبه بندی فیلم های مارول در یک نگاه

همچنین سایت‌های مهم و ارزشمندی در زمینه رتبه‌دهی به فیلم های مارول وجود دارند که کامل‌ترین آنها همان راتن تومیتوز است. این وب سایت که در زمینه نقد فیلم و سریال فعالیت می‌کند، مجهز به ابزارهایی برای دیدن امتیاز فیلم‌ها و مقایسه آنها است و اجازه می‌دهد نمراتی را که منتقدان و تماشاگران به یک فیلم داده‌اند، رویت کنید.

اگرچه بسیاری از فیلم های تاریخ سینمای مارول نمرات بالایی دریافت کرده‌اند، اما برخی از آنها موفق به کسب امتیاز مناسبی نشده‌اند و شاید ترجیح دهید آنها را از لیست فیلم‌های مورد انتظارتان حذف کنید. البته از آنجایی که تعداد فیلم‌های این سبک بیشتر از 25 تا است، طبیعی است که نمرات همه آنها در یک سطح نباشد.

با شروع هر سال جدید، مارول هم آثار جدیدی برای علاقه‌مندان اکران می‌کند و بدین ترتیب ممکن است مخاطبان پر و پا قرص مارول با تماشای آثار جدید و درک بهتر خط سیر داستانی این مجموعه، نظرشان درباره قسمت‌های قبلی تغییر کند. خوشبختانه وبسایت راتن تومیتوز همزمان با انتشار آثار جدید دنیای مارول سعی می‌کند آنها را رتبه‌بندی کند و امتیازات منتقدان و کاربران را به نمایش درآورد. در ادامه به ترتیب بهترین تا بدترین آثار مارولی که تا به امروز ساخته شده را خواهیم دید.

1. پلنگ سیاه (Black Panther)

رتبه بندی فیلم های مارول

  • کارگردان: رایان کوگلر
  • بازیگران: چادویک بوزمن، لوپیتا نیونگ و مایکل بی جردن
  • سال انتشار: 2018
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: 96 از 100
  • امتیاز کاربران IMDB به فیلم: 7.3 از 10

اولین فیلمی که می‌توان در دنیای مارول روی آن حساب باز کرد، پلنگ سیاه است. این فیلم موفق شده نظر مساعد و مثبت منتقدان را جلب کند و در رتبه یک بهترین آثار مارول قرار بگیرد. شخصیت تی چالا و واکاندا برای نخستین بار در این فیلم بود که شناخته شدند. اگرچه در فیلم کاپیتان آمریکا: جنگ داخلی به مخاطبان معرفی گردیدند.

نکته جالبی که پیرامون پلنگ سیاه وجود دارد این است که تماشاگران برای نخستین بار در یک فیلم مارولی با کاراکتر شرور داستان احساس همدردی کردند و همه این‌ها را مرهون بازی کیل مونگر هستیم؛ چرا که ایفای نقش او باعث شد همگی با او درک متقابل داشته باشیم و صرفا او را از یک سیاره دیگر ندانیم.

همچنین نقطه قوت فیلم، شخصیت جذاب و کاریزماتیک چادویک بوزمن و مایکل بی جردن بود و این دو شخصیت یک تنه باعث ارتقای این اثر جذاب شدند. یکی از مهم‌ترین المان‌های صحنه‌های پلنگ سیاه درباره طراحی صحنه و لباس‌هایی است که هر یک از کشورهای مختلف آفریقا الهام گرفته شده‌اند. در واقع برترین فیلم دنیای مارول اثری در باب ستایش فرهنگ بود. به زعم منتقدان پلنگ سیاه یک پدیده فرهنگی بود و به نظر کار سختی است که فیلم دیگری بتواند آن را کنار بزند و پیشی بگیرد.

2. انتقام جویان: پایان بازی (Avengers: Endgame)

رتبه بندی فیلم های مارول

  • کارگردان: آنتونی و جو روسو
  • بازیگران: رابرت داونی جونیورز، کریس ایوانز و کریس همسورث
  • سال انتشار: 2019
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: 94 از 100
  • امتیاز کاربران IMDB به فیلم: 8.4 از 10

داستان فیلم «انتقام جویان: پایان بازی» به نوعی خاتمه دهنده جریانی بود که در سه اثر قبلی آغاز شده بود. این اثر جذاب که امتیاز نزدیکی با پلنگ سیاه دارد، موفق شد سه فاز اول دنیای سینمایی مارول را به اتمام برساند و به همین خاطر چون ضربه نهایی بر پیکره داستانی بزرگ می‌زد برای اغلب طرفداران مهم بود و تک تک لحظات و حرکات بازیگران اهمیت داشت.

در داستان گیرای «انتقام جویان: پایان بازی» برای آخرین مرتبه تمامی انتقام جویان اصلی گرد هم آمدند تا باری دیگر با اتحاد خود جلوی تانوس را بگیرند. در این مأموریت بزرگ برخی از قهرمانان هرگز بازنگشتند و این خبر خوبی برای تماشاگران یا به عبارتی عاشقان داستان نبود.

کار به جایی کشید که بسیاری از تماشاچیان بعد از مرگ انتقام جویان از کارگردانی این اثر ناامید شدند و غمگین و افسرده به تماشای ادامه ماجرا پرداختند. البته در این زمینه منتقدان نظر متفاوتی داشتند. آنها بر این باور بودند که مرگ قهرمانان جزئی از روند طبیعی فیلم بوده و کاملا طبیعی است.

در صحنه نبرد بی‌نظیر و شگفت‌انگیزی که پایان بازی ساخت، تمام انتقام جویان دور هم جمع شدند؛ چه آنهایی که از دیدن هم خوشحال می‌شدند و چه آنهایی که روی دیدن هم را نداشتند و از سیاره‌های دیگر به سمت مقصد نهایی آمده بودند. این اثر جذاب، اجتماعی از موافقان و مخالفان و اتحادی بود که هدف نهایی‌اش نابودی شخصیت شروری به نام تانوس محسوب می‌شد. به عقیده جیمز لوکسفورد (یکی از فعالان حوزه سینما) انتقام جویان: پایان بازی نقطه اوج و فرود داستانی بزرگ‌تر در میان فیلم های مارول بود.

3. مرد آهنی (Iron Man)

رتبه بندی فیلم های مارول

  • کارگردان: جان فاورو
  • بازیگران: رابرت داونی جونیور، جان فاورو و گوینث پالترو
  • سال انتشار: 2008
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: 94 از 100
  • امتیاز کاربران IMDB به فیلم: 7.9 از 10

کاربرانی که به وب سایت راتن تومیتوز سر می‌زنند، نظرات خود را راجع به فیلم‌هایی که تماشا کرده‌اند با دیگر کاربران به اشتراک می‌گذارند. آن‌ها درباره مرد آهنی معتقدند که این اثر جذاب به عنوان نخستین فیلم در دنیای مارول کماکان یکی از بهترین‌های آن‌هاست.

شک نکنید که مرد آهنی به عنوان اثری مبنایی است که زمینه و بستر رشد سایر آثار مارول را فراهم کرد. این جریان تا به امروز ادامه داشته است. البته نیمی از موفقیت این فیلم به جنبه‌های طنز و کمدی ملایم رابرت داونی جونیوز و جان فاورو باز می‌گردد. شاید برای‌تان عجیب باشد، اما بد نیست بدانید که جان فاورو به عنوان کارگردان فیلم، بیشتر دیالوگ‌ها را قبل از آغاز فیلم‌برداری می‌نوشت.

ریسکی که فاورو کرد بالاخره جواب داد و نکته جالب ماجرا این بود که هم مرد آهنی و هم رابرت داونی جونیور در سال 2008 جزوی از فرهنگ نبودند و با جامعه عامیانه مردم متفاوت و دور بودند. تردیدی نیست که مرد آهنی جزو بهترین فیلم های مارول و ابرقهرمانی بود و حتی شاید بتوان گفت بهترین آنها؛ ولی امروز با ظهور آثاری همچون پلنگ سیاه و «انتقام جویان: پایان بازی» بهترین نیست.

4. مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست (Spider-Man: No Way Home)

رتبه بندی فیلم های مارول

  • کارگردان: جان واتس
  • بازیگران: تام هالند، زندایا و توبی مگوایر
  • سال انتشار: 2021
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: 93 از 100
  • امتیاز کاربران IMDB به فیلم: 8.3 از 10

سال گذشته دنیای مارول یکی از بهترین آثار خود را اکران کرد و آن «مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست» بود. سه مرد عنکبوتی قبلی در خصوص اینکه قرار است با یکدیگر در این فیلم به ایفای نقش بپردازند، به رسانه‌ها و روزنامه‌ها دروغ می‌گفتند تا همه چیز سورپرایز بماند؛ اما بعد از انتشار تعدادی تصویر راجع به پشت صحنه، همه چیز لو رفت و آنها نتوانستند به مقصود خود برسند.

در اسپایدرمن جدید تمامی نقش‌های پیشین پیتر پارکر دچار چندجهانی یا همان جهان‌های موازی می‌شوند و به همین دلیل است که این فیلم مرد عنکبوتی تبدیل به اثری جذاب شد. تام هالند، اندرو گارفیلد و توبی مگوایر در یک زمان به همدیگر بر می‌خورند و باید با شخصیت‌های شرور داستان مقابله کنند.

خوشبختانه راهی به خانه نیست باعث موفقیت‌های زیادی شد و به لحاظ آینده‌نگری در فیلم منجر به باز شدن نگاه و طرز تلقی بینندگان گردید. حالا تمامی طرفداران اسپایدرمن بی‌صبرانه منتظر اکران فیلم‌های چندجهانی دیگر از دنیای مارول هستند.

5. ثور: رگناروک (Thor: Ragnarok)

رتبه بندی فیلم های مارول

  • کارگردان: تایکا وایتیتی
  • بازیگران: کریس همسورث، تایکا وایتیتی و کیت بلانشت
  • سال انتشار: 2017
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: 93 از 100
  • امتیاز کاربران IMDB به فیلم: 7.9 از 10

ثور حتی بین ما ایرانی‌ها تبدیل به یکی از مهمترین ابرقهرمان‌های پایه ثابت قرار گرفت و همه این‌ها مرهون زحمات تایکا وایتیتی بود. این کارگردان برجسته ساخت مجموعه آثار مرتبط با ثور را بر عهده گرفت و توانست روح تازه‌ای به دنیای مرده این کاراکتر مهم و ارزشمند بدمد.

داستان‌های جدیدی که وایتیتی روایت می‌کرد از حالت اکشن-فانتزی فاصله گرفتند و به سمت کمدی-اکشن رفتند. همچنین انتخاب خوب بازیگرانی همچون کریس همسورث، تام هیدلستون و تسا تامپسون و نیز مارک روفالو مفید فایده واقع شد و در جذب مخاطب تأثیر خاصی گذاشت.

جالب اینجاست که نظر منتقدان نسبت به این فیلم با عباراتی قاطع و کوبنده دنبال می‌شد. عده‌ای از نقدکنندگان «ثور: رگناروک» گفتند: «غیرعادی، عجیب و شگفت انگیز» و اگر از حق نگذریم واقعا همین‌طور بود. اصولا داستان زندگی ثور جالب توجه بود. او که کریس همسورث نقشش را بر عهده داشت از طرفی پدرش را از دست داده بود و از طرف دیگر باید با خواهر شرور خود می‌جنگید؛ آن هم در سیاره‌ای دیگر که برایش ناشناخته بود!

6. مرد عنکبوتی: بازگشت به خانه (Spider-Man: Homecoming)

رتبه بندی فیلم های مارول

  • کارگردان: جان واتس
  • بازیگران: تام هالند، زندایا و مایکل کیتون
  • سال انتشار: 2017
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: 92 از 100
  • امتیاز کاربران IMDB به فیلم: 7.4 از 10

تازه داشتیم با شخصیتی مثل مرد عنکبوتی در دنیای مارول بیگانه می‌شدیم و جوان‌ترهایی که اولین قسمت اسپایدرمن را ندیده بودند، چیز زیادی راجع به این اثر برجسته نمی‌دانستند تا این که «مرد عنکبوتی: بازگشت به خانه» با بازی تام هالند و زندایا اکران شد. این فیلم جذاب باعث شد تا باری دیگر یکی از معروف‌ترین شخصیت های مارول روی کار بیاید.

از طرف دیگر کارگردان «اسپایدرمن: بازگشت به خانه» یعنی جان واتس موفق شد جریان سینمای مارول را جهت‌دار کند و به جای این که از بیگانگان، جاسوسان و میلیاردرها استفاده کند، رویکردی جوانانه به ماجرا داشته باشد. البته در مرد عنکبوتی جدید به توانایی‌هایی که پیتر پارکر داشت توجهی نشد و سعی شد دوربین فیلم‌برداری داخل زندگی او را فیلم‌برداری کند.

حالا تام هالند، بازیگر جوانی بود که باید بین دبیرستان و مسئولیت‌های ابرقهرمانانه خود تعادل و نظم برقرار می‌کرد. هالند آن‌قدر برای قدرت‌ها و استعدادهای مرد عنکبوتی ذوق و شوق داشت که همین باعث شد بفهمیم بی‌تردید هیچ کس جز او نمی‌توانسته جایگزینی عالی برای اندرو گارفیلد و حتی توبی مگوایر باشد.

7. نگهبانان کهکشان (Guardians of the Galaxy)

رتبه بندی فیلم های مارول

  • کارگردان: جیمز گان
  • بازیگران: جیمز گان، کریس پرت و زویی سالدانا
  • سال انتشار: 2014
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: 92 از 100
  • امتیاز کاربران IMDB به فیلم: 8 از 10

تا وقتی پای فیلم‌های ابرقهرمانانه‌ای همچون کاپیتان مارول، ثور و مرد آهنی در میان بود، طرفداران سینما تصور می‌کردند که مارول یعنی همین‌ها؛ ولی نگهبانان کهکشان نشان داد که برای موفقیت و فروش بالا نیازی به وجود این افراد نیست و می‌توان بدون حضور آنها هم موفق شد.

شخصیت‌هایی که در نگهبانان کهکشان حضور داشتند برای طرفداران کمیک در سال 1969 هم مبهم بودند، ولی در سال 2014 کارگردانی به نام جیمز گان توانست گروه دیگری از شخصیت‌های ابرقهرمانانه جدید را وارد فیلم های تاریخ سینمای مارول کند. از طرفی چنین کاراکترهای محبوبی تبدیل به نماد شدند و موفقیت همه جانبه‌ای برای گان و طرفداران رقم زدند.

به گفته کنت توران، منتقد برجسته مجله لس‌آنجلس تایمز، نگهبانان کهکشان روحی بی‌نظیر دارد و حتی در مواقعی که نمی‌دانید چه خبر است، کاری می‌کند که تا شما از داستان خود لذت ببرید.

8. شانگ چی و افسانه ده حلقه (Shang-Chi And The Legend Of The Ten Rings)

رتبه بندی فیلم های مارول

  • کارگردان: دستین دنیل کریتون
  • بازیگران: سیمو لی، آکوافینا و میشل یو
  • سال انتشار: 2021
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: 91 از 100
  • امتیاز کاربران IMDB به فیلم: 7.4 از 10

شانگ چی و افسانه ده حلقه از همان سبک ثابت داستان‌سرایی فیلم های مارول پیروی می‌کند و لحن آهنگین و اصلی آن را دارد. منتقدان و طرفداران به محض تماشای این فیلم متوجه حقیقت داستان می‌شوند و اگرچه اثر مذکور سعی می‌کند به تمام عناصر ابرقهرمانانه پایبند بماند، اما هر چیزی که درون آن قرار دارد، رنگ و بوی تازه گرفته و جلوه‌های بصری تحسین‌برانگیز این فیلم مورد توجه و استقبال منتقدان واقع شده است.

به گفته دونالد کلارک که از منتقدان آیریش‌تایمز است، نشاط و سرزندگی بی‌تکلفی در این فیلم دیده می‌شود که در دنیای مارول نادر و غریب است. گستره آنچه شانگ چی و افسانه ده حلقه روایت می‌کند بزرگ است، اما روایتی جذاب درباره خانواده و دوستی دارد. در این اثر دیدنی و تماشایی دوستی بین آکوافینا و سیمون منجر به پیدایی نماد رفاقت در دنیای مارول گردید.

9. انتقام جویان (The Avengers)

رتبه بندی فیلم های مارول

  • کارگردان: جاس ویدون
  • بازیگران: رابرت داونی جونیوز، اسکارلت جوهانسون و کریس ایوانز
  • سال انتشار: 2012
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: 91 از 100
  • امتیاز کاربران IMDB به فیلم: 8 از 10

برای نخستین بار در سال 2012 در میان فیلم های مارول شاهد اکران اثری شگفت‌انگیز و جدید بود. انتقام جویان در این سال گرد هم آمدند تا به مبارزه شخصیت شرور داستان بروند. در واقع چند خط سیر داستانی به نقطه‌ای پایانی رسیدند تا اولین پایان دنیای مارول را رقم بزنند. البته سینمای مارول از آن زمان تا به امروز موفق شد چندین بار این اقدام را انجام دهد و سربلند از آب بیرون بیاید.

بعد از این که پروسه انتقام جویان تمام شد، مارول سراغ شخصیت فیلم و سریال‌هایی نظیر مردان ایکس و چهار شگفت انگیز رفت تا آنها را به سمت و سوی دنیای مارول و ابرقهرمانانه سوق دهد. خوشبختانه اغلب تماشاگران انتقام جویان از تماشای این اثر جذاب رضایت داشته‌اند و از مجموع صد نقدی که در سایت راتن تومیتوز وجود دارد، همگی نمرات بالایی کسب کرده‌اند.

داستان فیلم طولانی بود (150 دقیقه) و بازیگران مشهور زیادی در آن حضور داشتند؛ اما مغز متفکر و گردآورنده تمام این شخصیت‌ها کنار هم، جاس ویدون، توانست به خوبی از پس وظیفه خود بربیاید. انتقام جویان اثری شد که منتقدان آن را تحسین کردند.

10. مرد عنکبوتی: دور از خانه (Spider-Man: Far From Home)

رتبه بندی فیلم های مارول

  • کارگردان: جان واتس
  • بازیگران: تام هالند، زندایا و جیک جیلنهال
  • سال انتشار: 2019
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: 90 از 100
  • امتیاز کاربران IMDB به فیلم: 7.4 از 10

از زمانی که مرد عنکبوتی با بازی تام هالند روی پرده رفت، خط داستانی نوجوانانه وارد این فرنچایز جذاب و دوست‌داشتنی شد. اصولا بزرگسالان و جوان‌ترها علاقه خاصی به تماشای اسپایدرمن داشتند و هنوز هم علاقه‌مندان این فیلم مارول بی‌صبرانه منتظر اکران قسمت‌های جدید آن هستند.

علاقه طرفداران مرد عنکبوتی حتی با وجود اتفاقاتی که برای پیتر پارکر در «انتقام جویان: پایان بازی» افتاد کم نشد و این شخصیت محبوب به روند معروفیت خود ادامه داد. به اعتقاد باب موندلو، یکی از منتقدان دنیای مارول، مرد عنکبوتی اگرچه نسبت به سایر آثار این ابرقهرمانانه شور و هیجان کمتری وارد بدن می‌کند، اما همچنان اثری بی‌نظیر محسوب می‌شود.

در این فیلم یک نوجوان دوست‌داشتنی نشان داده می‌شود که تلاش می‌کند اوضاع خود را راست و ریس کند و شرایط را به حالت قبل برگرداند. در این فیلم ابرقهرمانانه خط سیر روابط پیتر پارکر و اتفاقاتی که برای او می‌افتد تغییر می‌کند و روابط هالند با همکلاسی‌هایش به نمایش در می‌آید.

11. کاپیتان آمریکا: جنگ داخلی (Capitan America: Civil War)

رتبه بندی فیلم های مارول

  • کارگردان: آنتونی و جو روسو
  • بازیگران: کریس ایوانز، رابرت داونی جونیور و سباستین استن
  • سال انتشار: 2016
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: 90 از 100
  • امتیاز کاربران IMDB به فیلم: 7.8 از 10

منتقدان بسیاری معتقدند که کاپیتان آمریکا به مرور زمان توانست بهتر از قبل عمل کند و روند تکاملی آن مشهود بوده است. به عقیده آنها جنگ داخلی از آن دست فیلم‌هایی است که نمی‌توان گفت اثری اختصاصی به شمار می‌رود و باید آن را در زمره انتقام جویان به حساب آورد.

در این اثر مارولی، بین انتقام جویان دو دستگی ایجاد می‌شود. از یک طرف استیو راجرز گروه تحت فرمان خود را رهبری می‌کند و در آن سوی میدان تونی استارک با بازی رابرت داونی جونیور قرار می‌گیرد. موضوع درگیری و اختلاف این دو گروه از این قرار است: آیا می‌بایست گروه انتقام جویان توسط دولت رهبری بشوند یا این که توسط دیگران؟

کاپیتان آمریکا: جنگ داخلی باز هم توانست اثری جذاب با محوریت موضوع‌های سیاسی بسازد و این بار هم طرفداران خود را خوشحال کرد. خوشبختانه فیلم نامه این اثر تماشایی ایراد نداشت و همین باعث شد تا بازیگران زیاد و شخصیت‌های در هم فرو رفته آن مشکلی برای فیلم به وجود نیاورند. یکی از نقاط قوت این فیلم، وارد کردن شخصیت جدید پیتر پارکر به ترکیب تیم بود و با این کار طرفداران کمیک بوک‌ها را خوشحال کرد.

12. کاپیتان آمریکا: سرباز زمستان (Capitan America: The Winter Soldier)

رتبه بندی فیلم های مارول

  • کارگردان: آنتونی و جو روسو
  • بازیگران: کریس ایوانز، سباستین استن و آنتونی مکی
  • سال انتشار: 2014
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: 90 از 100
  • امتیاز کاربران IMDB به فیلم: 7.8 از 10

سرباز زمستان از بین دیگر آثار کاپیتان آمریکا موفق شد نمرات و امتیازهای بالایی دریافت کند و بعد از دومین فیلم اختصاصی کاپیتان آمریکا اثری موفق ظاهر شد. داستان سرباز زمستان از کتابی کمیک با همین نام اقتباس شده و روایتگر داستان استیو راجرز یا همان کریس ایوانز است.

ایوانز در دنیای مدرن تلاش می‌کند با محیط پیرامون خود منطبق شود و در همین حال با شخصیت مرموزی از زندگی خود مواجه می‌شود. خوشبختانه منتقدان نظر مثبتی راجع به داستان فشرده سرباز زمستان داشته‌اند و چون سیاست‌های دنیای امروزی را به خوبی روایت کرده، به آن نمره قابل قبولی داده‌اند. استیو راجرز به قدری محبوب شد که طرفداران تصور می‌کردند جزو جالب‌ترین ابرقهرمان‌های مارولی شود.

13. دکتر استرنج (Doctor Strange)

رتبه بندی فیلم های مارول

  • کارگردان: اسکات دریکسون
  • بازیگران: بندیکت کامبریج، ریچل مک آدامز و مدس میکلسن
  • سال انتشار: 2016
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: 89 از 100
  • امتیاز کاربران IMDB به فیلم: 7.5 از 10

دکتر استرنج آن اوایل اکرانش امتیاز بیشتری داشت، ولی هر چه از زمان پخش این فیلم مارولی گذشت، نقدهای آن بیشتر شد و نمره آن یک درجه کاهش یافت. منتقدان این اثر ابرقهرمانانه معتقد بودند که دکتر استرنج به طرز ماهرانه‌ای عناصر منابع خود را نسبت به محدودیت‌های مالی دنیای سینمایی مارول متعادل می‌کند و داستانی کاملا سرگرم کننده و ابرقهرمانی ارائه می‌دهد.

در این فیلم تماشایی و جذاب طرفداران سینمای مارول بعد از مدت‌ها با شخصیتی جدید و پایدار آشنا شدند و داستان جدیدی خواندند که پیش از آن وجود نداشت. همچنین یکی از نقاط قوت دکتر استرنج سبک جدیدی بود که برای جلوه‌های بصری به کار برده شد و همین عامل رمز موفقیت در آکادمی اسکار و کسب این جایزه ارزشمند بود. دکتر استرنج را می‌توان از جمله بهترین فیلم‌های بصری کل دنیای سینما دانست.

14. مرد مورچه‌ای و زنبورک (Ant-Man And The Wasp)

رتبه بندی فیلم های مارول

  • کارگردان: پیتون رید
  • بازیگران: پل راد، اوانجلین لیلی و میشل فایفر
  • سال انتشار: 2018
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: 87 از 100
  • امتیاز کاربران IMDB به فیلم: 7 از 10

بعد از این که جنگ ابدیت در سینماها اکران شد و طرفداران دنیای مارول را ذوق زده کرد، فیلم ابرقهرمانانه دیگری به نام مرد مورچه‌ای و زنبورک پخش شد و توانست موفقیت‌های خوبی کسب کند. قهرمان‌های مرد مورچه‌ای در جنگ ابدیت حضور نداشتند و طرفداران آثار مارول هم همچنان در شوک حاصل از این فیلم فرو رفته بودند.

در فیلم مرد مورچه‌ای و زنبورک بیش از پیش با اسکات و هوپ آشنا می‌شویم. همچنین توضیح داده می‌شود که چرا این دو قهرمان در نبرد علیه تانوس شرکت نکرده‌اند. مخاطبان و منتقدان بسیاری این اثر جذاب را با مرد مورچه‌ای نخست و حتی جنگ ابدیت مقایسه کردند و نظرشان این بود که مرد مورچه‌ای اولیه عملکرد بهتری داشته است. به هر حال نمره بالای این فیلم گویای همه چیز است.

15. انتقام جویان: جنگ ابدیت (Avengers: Infinity War)

رتبه بندی فیلم های مارول

  • کارگردان: آنتونی و جو روسو
  • بازیگران: رابرت داونی جونیور، کریس ایوانز و کریس همسورث
  • سال انتشار: 2018
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: 85 از 100
  • امتیاز کاربران IMDB به فیلم: 8.4 از 10

در سراسر فیلم «انتقام جویان: جنگ ابدیت» هر چه بخواهید پیدا می‌شود. در واقع شخصیت‌هایی که در سه فاز اول این مجموعه نشان داده می‌شوند، با داستان‌های کوتاه‌تر خود در نبرد علیه تانوس حضور دارند. هر کاراکتر داستان شخصیت و روایتی جدید دارد، ولی متاسفانه فرصت بروز و ظهور نیست.

آن‌قدر شخصیت‌های مختلفی در داستان حضور دارند که گاه طرفداران نمی‌توانند ابرقهرمان مورد علاقه خود را پیدا کنند و از این لحاظ کمی طرفداران مارول را مأیوس می‌کند. خوشبختانه پایان داستان جنگ ابدیت به خوبی و خوشی ختم شد و نشان داد که تانوس به همان اندازه که گفته می‌شود شخصیت شرور و خطرناکی خواهد بود.

برایان اگرت به عنوان یکی از منتقدان این اثر دنیای مارول خاطرنشان کرده مخاطب شاید از تماشای فیلم خسته شود، اما همچنان ادامه می‌دهد زیرا هیجان‌زده است. علت کشش داستان وجود مبارزه‌های بزرگی است که در آن هر یک از کاراکترها خودشان را نشان می‌دهند و پایان احساسی داستان رقم می‌خورد.

16. نگهبانان کهکشان 2 (Guardians of the Galaxy Vol. 2)

رتبه بندی فیلم های مارول

  • کارگردان: جیمز گان
  • بازیگران: کریس پرت، زویی سالدانا و کرت راسل
  • سال انتشار: 2017
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: 85 از 100
  • امتیاز کاربران IMDB به فیلم: 7.6 از 10

گفتیم که اولین نگهبان کهکشان توانست موفقیت جذابی دست آورد و هم شخصیت‌های جدیدی وارد گروه ابرقهرمانان کرد و هم داستان جدیدی داشت. بعد از این نسخه طرفداران گمان می‌کردند سال‌ها باید منتظر قسمت دوم آن باشند، اما طولی نکشید که نگهبانان کهکشان 2 اکران شد.

جیمز گان تنها 3 سال فرصت می‌خواست تا ادامه اثر تماشایی و موفقش را بسازد. این اثر مارولی اولین داستان مجزایی بود که جدای از تیم انتقام جویان محسوب می‌شد و تیم تازه‌ای داشت. در نقدهایی که کاربران راتن تومیتوز داشته‌اند، اعتقاد کلی بر این است که جیمز گان موفق شده همچون نسخه اولیه موفق عمل کند.

البته این که این فیلم همچون نگهبانان کهکشان اولی خوب بوده جای بحث دارد و قطعا این‌طور نبوده و نیست؛ اما خوشبختانه کارگردانی مانند جیمز گان نمی‌گذارد بیننده بدون برداشت مهمی فیلم را ببوسد و کنار بگذارد. او در این اثر جذاب داستان‌ها و روایت‌های جذابی خلق می‌کند و همچنین سعی می‌کند آنها را تمام کرده و نیمه کاره رها نکند.

17. مرد مورچه‌ای (Ant-Man)

رتبه بندی فیلم های مارول

  • کارگردان: پیتون رید
  • بازیگران: پل راد، اوانجلین لیلی و مایکل داگلاس
  • سال انتشار: 2015
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: 83 از 100
  • امتیاز کاربران IMDB به فیلم: 7.7 از 10

طرفداران دنیای مارول مدت‌ها در انتظار ساخت مرد مورچه‌ای توسط ادگار رایت بودند و هنوز هم دوست دارند درباره این فیلم و جزئیات آن بیشتر بدانند؛ اما چون رایت اختلاف سلیقه زیادی داشت تصمیم گرفت راه خود را از این پروژه جدا کند. این اتفاق مسلما برای طرفداران خوشایند نبود، زیرا آنها معتقد بودند که سبک رایت برای ساخت این اثر پخته‌تر و بهتر بوده است.

اگر توجه کنید متوجه خواهید شد که مرد مورچه‌‌ای و به طور کلی تمامی فیلم های تاریخ سینمای مارول دارای طنز و کمدی خاصی بوده‌اند و با حضور پل راد، این طنز شفاف‌تر شده است. منتقدان هم بر این باورند که مرد مورچه‌ای در سبک خود از بهترین آثاری است که در دنیای مارول ساخته شده است.

18. بیوه سیاه (Black Widow)

رتبه بندی فیلم های مارول

  • کارگردان: کیت شورتلند
  • بازیگران: اسکارلت جوهانسون، فلورانس پیو و دیوید هاربور
  • سال انتشار: 2021
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: 79 از 100
  • امتیاز کاربران IMDB به فیلم: 6.7 از 10

شخصیت ناتاشا رومانوف برای اولین بار در مرد آهنی 2 معرفی شد و تا سال 2021 که بیوه سیاه اکران شد، هیچ اثر اختصاصی برای او تعریف نشد. هم بیوه سیاه و هم مرد آهنی 2 موفق شدند نمره و امتیاز یکسانی در وب سایت راتن تومیتوز از تماشاگران کسب کنند. در بیوه سیاه با شخصیت ناتاشا رومانوف با بازی اسکارلت جوهانسون بیشتر آشنا می‌شویم.

بیوه سیاه روایتگر وقایعی است که بعد از کاپیتان آمریکا: جنگ داخلی رخ داده است. البته فیلم پیش رو درباره حضور ناتاشا در اتاق سرخ چیزی نمی‌گوید و صرفا به خانواده او در دوران کودکی و خواهر کوچکش پرداخته می‌شود. بیوه سیاه باعث ایجاد پروژه‌های اختصاصی زیادی در گروه انتقام جویان شد.

19. کاپیتان مارول (Capitan Marvel)

رتبه بندی فیلم های مارول

  • کارگردان: آنا بودن و رایان فلک
  • بازیگران: بری لارسون، ساموئل ال جکسون و جما چان
  • سال انتشار: 2019
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: 79 از 100
  • امتیاز کاربران IMDB به فیلم: 6.8 از 10

متاسفانه نمی‌توان بین امتیازی که منتقدان به کاپیتان مارول داده‌اند و امتیازی که طرفداران مجموعه به آن بخشیده‌اند، ارتباط منطقی یافت. علت این اختلاف فاحش امتیاز و کم بودن نمرات تماشاگران، انتقاد شدیدی بود که برخی از طرفداران کمیک بوک‌ها به کاپیتان مارول داشتند.

آنها معتقد بودند که هم در جریان داستان تغییرات زیادی اعمال شده و هم بازیگران این مجموعه کیفیت سابق را ندارند. خون طرفداران مارول به جوش آمده بود. البته بد نیست بدانید که نیم بیشتر انتقادات و هجوم‌های به اصطلاح طرفداران تیشه به دست از اساس ویران بود. برای مثال طرفداران می‌گفتند که چرا نقش اصلی به کارول دانورز داده شده و این در حالی است که دانورز با همان جذابیت و شور و نشاط رابرت داونی جونیور به ایفای نقش خود پرداخته است.

در این اثر مارولی جذاب با دانورز همراه خواهیم بود که پس از آغاز سفر درونی خود متوجه می‌شود در جایی نیست که دوست دارد. در این فیلم فصل جدیدی از دنیای مارول مورد بررسی قرار می‌گیرد که پیش از آن بدان‌ها پرداخته نشده بود و فتح بابی برای ساخت دیگر آثار مارول شد.

20. کاپیتان آمریکا: نخستین انتقام جو (Capitan American: The First Avenger)

رتبه بندی فیلم های مارول

  • کارگردان: جو جانستون
  • بازیگران: کریس ایوانز، هیلی اتول و سباستین استن
  • سال انتشار: 2011
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: 79 از 100
  • امتیاز کاربران IMDB به فیلم: 6.9 از 10

نخستین فیلمی که در دنیای مارول از کاپیتان آمریکا ساخته شد هم پرهزینه بود و هم کلاسیک! طبیعتا ساخت چنین اثری برای آن زمان منطقی بود و به گفته اندی لی، یکی از منتقدان این اثر، این فیلم فقط یک داستان قدیمی یا مضمون خیر در برابر شر است و اتفاقا همین ویژگی به نفع آن تمام می‌شود.

نکته جالبی که در خصوص نخستین انتقام جو صدق می‌کند، امتیاز بیشتر منتقدان در قیاس با تماشاگران است. علت بیشتر بودن امتیاز منتقدان نسبت به بینندگان این فیلم مارولی، سیاه و سفید یا خاکستری بودن این فیلم است. در کل این داستان باعث شد تا زمینه برای موانع اخلاقی که استیو راجرز در آمریکای امروزی و در هر دو فیلم بعدی با آن مواجه می‌شود آماده کند.

21. مرد آهنی 3 (Iron Man 3)

رتبه بندی فیلم های مارول

  • کارگردان: شین بلک
  • بازیگران: رابرت داونی جونیور، بن کینگزلی و دان چیدل
  • سال انتشار: 2013
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: 79 از 100
  • امتیاز کاربران IMDB به فیلم: 7.1 از 10

مرد آهنی 3 یکی از پرسودترین فیلم های مارول است که باعث شد رابرت داونی جونیور نهایت هنرنمایی خودش را انجام دهد. این فیلم از خط داستانی افراطی اقتباس شده و اثری موفق محسوب می‌شود. عده‌ای بسیار از طرفداران و منتقدان بر این باورند که این قسمت در مقایسه با قسمت اول پیشرفت قابل توجهی پیدا کرده است.

روایت این فیلم حول محور اتفاقات پس از انتقام جویان می‌چرخد. حالا استارک از نبرد بزرگ نیویورک سالم بیرون آمده، منتها دچار اختلالات ذهنی و روانی شده است. بعد از این که چندین حمله تروریستی علیه تونی استارک انجام می‌شود، تصمیم می‌گیرد به دنبال ماندارین برود و باعث می‌شود که به خانه خودش حمله شود.

در برخی از نقاط داستان این فیلم مارولی با ضربه‌های کوبنده‌ای روبه‌رو می‌شویم که جذاب و تماشایی هستند. برای مثال وقتی مشخص می‌شود که شرور داستان هویت واقعی‌اش چیست یا این که استارک با یک کودک 10 ساله همکاری می‌کند. شین بلک علاوه بر این که کارگردان این فیلم بوده، یکی از نویسندگان آن هم به شمار می‌رفته و به همین علت کمدی و طنز ماجرا به راه است.

22. ثور (Thor)

رتبه بندی فیلم های مارول

  • کارگردان: کنت برانا
  • بازیگران: کریس همسورث، ناتالی پورتمن و تام هیدلستون
  • سال انتشار: 2011
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: 77 از 100
  • امتیاز کاربران IMDB به فیلم: 7 از 10

از نقدهایی که در سایت راتن تومیتوز و دیگر وب سایت‌های حوزه فیلم و سینما وجود دارد می‌توان دریافت که تماشاگران فیلم های مارول ثور را بیشتر از هالک شگفت انگیز دوست داشته‌اند. گفتنی است مرد آهنی از هر دوی این فیلم‌ها سرگرم کننده‌تر بود و ثور موفق شد به واسطه طنز ناگهانی و ایفای نقش‌های جذاب فراتر از آنچه انتظار داشتیم باشد.

به گفته یکی از منتقدان به نام ویل چادویک، ثور واقعا سرگرم کننده است و این فیلم نقاط ضعف خود را دارد، اما زیبا و جذاب ساخته شده. همچنین به نظر می‌رسد تمامی نقدهای این اثر مثبت نبوده‌اند و برخی از آنها به شدت منفی تلقی می‌شوند. برای مثال راجر ایبرت که یکی از منتقدان راتن تومیتوز است، عنوان کرده ثور یک اثر کارتونی برای رده سنی بزرگسالان است.

23. انتقام جویان: عصر اولتران (Avengers: Age of Ultron)

رتبه بندی فیلم های مارول

  • کارگردان: جاس ویدون
  • بازیگران: رابرت داونی جونیور، کریس ایوانز و مارک روفالو
  • سال انتشار: 2015
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: 76 از 100
  • امتیاز کاربران IMDB به فیلم: 7.3 از 10

بر خلاف آثار قبلی که منتقدان امتیاز بهتری به فیلم های مارول می‌دادند، تماشاگران به «انتقام جویان: عصر اولتران» نمره بیشتری داده‌اند. عده‌ای معتقدند که عصر اولتران همچون دیگر اثر این مجموعه یعنی مرد آهنی 2 تبدیل به اثری شلوغ و درهم شده که شخصیت‌های زیادی دارد، ولی برخی بر این باور بودند که اولتران دشمن سرسختی برای انتقام جویان بوده است.

جاس ویدون با ساخت و کارگردانی این فیلم موفق شد دومین اثر مارولی خود را در کارنامه ثبت کند. همچنین پس از این فیلم توانست در برخی از آثار دیگر مثل کاپیتان آمریکا: سرباز زمستان و دنیای تاریک همکاری کند. ویدون کارگردان خوبی بود که از عهده وظایفش به خوبی بر می‌آمد.

24. دکتر استرنج در چندجهانی دیوانگی (Doctor Strange In The Multiverse Of Madness)

رتبه بندی فیلم های مارول

  • کارگردان: سم ریمی
  • بازیگران: بندیکت کامبریج، الیزابت اولسن و ژوچیتل گومز
  • سال انتشار: 2022
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: 74 از 100
  • امتیاز کاربران IMDB به فیلم: 7 از 10

طرفداران فیلم دکتر استرنج در چندجهانی دیوانگی اختلافات زیادی با یکدیگر داشتند. برخی از آن‌ها معتقد بودند که در میان فیلم های مارول، بخش دوم زندگی دکتر استرنج نخستین فیلم در ژانر وحشت است که سم ریمی کارگردانی آن را بر عهده گرفته است. همچنین عده‌ای دیگر بر این باور بودند که این فیلم ابرقهرمانانه از دکتر استرنج، خطوط داستانی مختلفی ایجاد کرده و در آنها غرق شده است.

جلوه‌های بصری این فیلم جذاب از آب درآمده و سکانس‌های آن به شدت تماشایی خواهند بود. با این حال یکی از ایرادهایی که به دکتر استرنج در چندجهانی دیوانگی وارد است، ماهیت چرخشی واندا ماکسیموف است. شخصیت شرور داستان، واندا در تلاش است از طریق چندجهانی به جهانی برود که فرزندانش در آنجا هستند.

25. مرد آهنی 2 (Iron Man 2)

رتبه بندی فیلم های مارول

  • کارگردان: جان فاورو
  • بازیگران: رابرت داونی جونیور، جان فاورو و میکی رورک
  • سال انتشار: 2010
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: 72 از 100
  • امتیاز کاربران IMDB به فیلم: 6.9 از 10

بعد از این که سینمایی جذاب هالک شگفت انگیز اکران شد، طرفداران آن بی‌صبرانه منتظر پخش فیلمی با مرکزیت تونی استارک یا همان رابرت داونی جونیور خودمان بودند. شوربختانه تونی استارک نتوانست همچون سایر قسمت‌ها خوش بدرخشد و ایرادهای آن سبب شکست خوردن پروژه مرد آهنی 2 شد.

اگر بخواهیم به این سوال که مرد آهنی 2 فیلم بدی است یا نه پاسخ بدهیم، جواب ما منفی است. مشکل اصلی که این فیلم داشت، پیدا نکردن و ناتوانی در تعریف شخصیتی شرور برای مرد آهنی تا انتهای داستان بود. متاسفانه دو کاراکتر شروری که در مرد آهنی 2 ایفای نقش کردند، یعنی جاستین همر و ایوان وانکو نتوانستند آن‌طور که باید ظاهر شوند.

شکی نیست که دو بازیگر مذکور از بهترین‌های بازیگری به حساب می‌آیند، اما داستان و خط سیر روایتی مرد آهنی 2 آن‌قدر شلوغ و درهم است که جایی برای عرض اندام این دو باقی نمی‌گذارد. همین عامل باعث سردرگمی تماشاگران می‌شود و نمی‌گذارد آنها با ابرقهرمان‌های داستان آشنا شوند.

26. ثور: عشق و تندر (Thor: Love And Thunder)

رتبه بندی فیلم های مارول

  • کارگردان: تایکا وایتیتی
  • بازیگران: کریس همسورث، ناتالی پورتمن و کریستین بیل
  • سال انتشار: 2022
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: 65 از 100
  • امتیاز کاربران IMDB به فیلم: 6.7 از 10

متاسفانه ثور: رگناروک موفق شد بیشتر از ثور: عشق و تندر مورد استقبال تماشاگران قرار بگیرد. بر سر این که این فیلم مارولی خوب است یا نه اختلافات زیادی بین منتقدان درگرفت و نهایتا مشخص نشد که حق با کدام یک است. به هر حال آنچه عیان است، نظر سوء مخاطبان به این اثر ابرقهرمانانه است.

منتقدان در مواجهه با ثور: عشق و تندر شک داشتند و عده‌ای از آنها بر این باور بودند که عشق و تندر اثری جذاب و سرگرم کننده است، در حالی که گروه دیگر بر این عقیده استوار بودند که روایت این داستان از پیش مشخص شده و برخی از وقایع آن درخور فیلمی مثل ثور نیست.

27. هالک شگفت انگیز (The Incredible Hulk)

رتبه بندی فیلم های مارول - هالک شگفت انگیز

  • کارگردان: لوئیس لتریه
  • بازیگران: ادوارد نورتون، لو فرینگو و تیم راث
  • سال انتشار: 2008
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: 67 از 100
  • امتیاز کاربران IMDB به فیلم: 6.6 از 10

هالک شگفت انگیز به عنوان دومین اثر دنیای سینمایی مارول شناخته می‌شود. این فیلم در سال 2008 ساخته شده و به لحاظ امتیازی، یک نمره از دنیای تاریک بیشتر است. می‌توان این طور گفت که اگرچه هالک شگفت انگیز رتبه پایینی در میان آثار مارول گرفته اما به معنی بد بودن آن نیست.

این روایت جذاب قدمی رو به جلو و پیشرفتی محسوس در دنیای مارول بود و از هالکی که در سال 2003 ساخته شد بسیار پخته‌تر و بهتر شده بود. به جرات می‌توان گفت که ادوارد نورتون در شخصیت هالک توانست بهترین خودش را به اجرا بگذارد و چون با تهیه کنندگان کمپانی مارول دچار اختلاف نظر شد، از مجموعه کنار گذاشته شد و چهار سال بعد در جریان انتقام جویان از مارک روفالو استفاده شد.

گفته می‌شود هالک شگفت انگیز به عنوان دنباله‌ای برای هالک 2003 بوده، اما وقتی دقیق‌تر به این دو فیلم نگاه می‌کنیم، همپوشانی بین آنها دیده نمی‌شود. انتخاب ساخت این فیلم زیرکانه بود و باعث شد هالک به دنیای انتقام جویان و به طور کلی مارول راه یابد.

28. ثور: دنیای تاریک (Thor: The Dark World)

رتبه بندی فیلم های مارول

  • کارگردان: آلن تیلور
  • بازیگران: کریس همسورث، ناتالی پورتمن و تام هیدلستون
  • سال انتشار: 2013
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: 66 از 100
  • امتیاز کاربران IMDB به فیلم: 6.8 از 10

وقتی در سال 2013 ثور: دنیای تاریک اکران شد، نمرات پایینی از کاربران سایت راتن تومیتوز دریافت کرد و تنها 7 نمره بیشتر از دسته فیلم‌هایی بود که عملا کسی به آنها توجهی نمی‌کند. استقبال تماشاگران از آثاری که درباره ثور ساخته شده به شدت کم است و به نظر می‌رسد در دنیای فیلم های مارول این ابرقهرمان جایی ندارد یا حداقل این که کارگردان موفق نشده او را بالا ببرد.

تنها فیلمی که از این مجموعه مورد استقبال واقع شد، ثور: رگناروک بود که از نظر سبک و لحن فیلمی متفاوت به شمار می‌رفت. داستان ثور: دنیای تاریک، اتفاقات و وقایع یک سال بعد از انتقام جویان را روایت می‌کند. در این اثر مارولی ثور با کمک برادرش سعی می‌کنند الف‌های تاریکی را نابود سازند.

منتقدان درباره ثور: دنیای تاریک چندان خوشبین نبوده‌اند و باز هم در این قسمت تماشاگران موفق شده‌اند امتیاز بالاتری به آن اختصاص دهند. بنابراین این فیلم اگرچه جزو کم‌امتیازترین‌هاست، اما بینندگان اقبال خاص خود را همچنان حفظ کرده‌اند.

29. جاودانگان (Eternals)

رتبه بندی فیلم های مارول

  • کارگردان: کلویی ژائو
  • بازیگران: آنجلینا جولی، هری استایلز و کیت هرینگتون
  • سال انتشار: 2021
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: 47 از 100
  • امتیاز کاربران IMDB به فیلم: 6.3 از 10

اما اگر بخواهیم در رقابت انتخاب بدترین فیلم های مارول بدترین دست یک اثر را بالا ببریم، قطعا جاودانگان شایسته این افتخار است! این فیلم ابرقهرمانی با اینکه تلاش کرد رویکرد متفاوتی نسبت به سایر آثار مارول داشته باشد، ولی باز هم نتوانسته خوش بدرخشد و شاید یکی از دلایل شکست آن همین عملکرد ناهمگونی بود که در پیش گرفت!

در جاودانگان به تاریخ جهان می‌رویم و در آنجا با گروهی از شخصیت های ابرقهرمانی جدید آشنا می‌شویم. جلوه‌های بصری این فیلم واقعا خوب از آب درآمده بود و شخصیت‌های پویای آن گویای همه چیز بود. منتقدان این فیلم تصمیم گرفتند پایین‌ترین نمره را به آن اختصاص دهند، ولی تماشاگران با دادن نمره 74 نشان دادند نظراتشان شبیه به منتقدان سینما نیست.

نظر شما درباره بهترین و بدترین فیلم های مارول چیست؟