آیین نامه جدید واردات خودرو

آیین نامه جدید واردات خودرو مانع حضور خودروسازان بزرگ در ایران می‌شود

آزادسازی واردات خودرو بسیاری را به ورود محصولات خودروسازان بزرگ نظیر بنز و بی ام و امیدوار کرده بود، اما طبق بندهای آیین نامه جدید واردات، محصولات خودروسازان بزرگ نمی‌توانند به ایران راه پیدا کنند.

طرح واردات خودرو پس از سال‌ها سرانجام آزاد شد تا خودروهای خارجی مجددا به بازار ایران راه پیدا کنند. اما آیین‌نامه واردات خودرو که توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت منتشر شده نشان می‌دهد این آزادسازی واردات با محدودیت‌هایی همراه است و همانند دوره‌های قبل محصولات برندهای معروفی چون بنز و بی ام و شانس حضور در بازار ایران را نخواهند داشت.

جزئیات آیین نامه جدید واردات خودرو

پس از خروج آمریکا از برجام و تحریم‌های شدیدی که علیه ایران به ویژه صنعت خودرو اعمال شد، خودروسازان خارجی نیز به ناچار از بازار ایران خارج شدند و پس از آن نیز طرح ممنوعیت واردات خودرو به اجرا رسید تا در چنین شرایطی قیمت خودروهای بازار ایران به ویژه خودروهای وارداتی به میزان چشمگیری افزایش پیدا کند. البته افزایش تقاضا برای خرید خودروهای وارداتی و عرضه محدود آنها نیز در افزایش قیمت این خودروها سهم زیادی داشت.

واردات خودرو

پس از این که طرح واردات خودرو سرانجام به تصویب رسید و قرار شد بار دیگر خودروهای خارجی به بازار ایران عرضه شوند، بسیاری بر این باور بودند که با عرضه مدل‌های جدیدی از خودروهای وارداتی نظیر محصولات برندهای بی ام و و بنز قیمت این خودروها نیز کاهش پیدا خواهد کرد؛ اما آیین نامه جدید واردات که اخیرا منتشر شده از وجود سقف 20 هزار یورویی برای واردات حکایت دارد که نشان می‌دهد محصولات این برندها شانس ورود به بازار ایران را نخواهند داشت.

بررسی‌ها نشان می‌دهد وزارت صنعت، معدن و تجارت طرح واردات ماشین را با هدف پاسخ به نیاز اقشار ضعیف جامعه در نظر گرفته و به همین دلیل واردات خودروهای لوکس یا بالای 20 هزار یورو در دستور کار قرار ندارد. همچنین سقف 20 هزار یورویی برای واردات ماشین باعث خواهد شد تا از واردات بسیاری از خودروهای باکیفیت خارجی از برندهای معروفی چون تویوتا، بی ام و و مرسدس بنز به بازار ایران جلوگیری شود.