گوشی هوشمند

آموزش پیدا کردن گوشی اندرویدی گم شده یا سرقتی

در این مطلب به آموزش پیدا کردن گوشی اندرویدی گم شده یا به سرقت رفته و روش جلوگیری از دسترسی سارق به اطلاعات شخصی خود می‌پردازیم.

آیا گوشی اندرویدی خود را گم کرده‌اید یا به سرقت رفته است؟ این دستگاه‌های هوشمند امروزه آنقدر مهم هستند که از دست دادن آنها می‌تواند زندگی روزمره ما را مختل کنند. اما در چنین شرایطی باید چه کرد؟ در ادامه به شرح مراحلی که باید برای پیدا کردن گوشی گم یا دزده شده خود انجام دهید، می‌پردازیم.

مقابله با چنین وضعیتی، واقعا دشوار است. فراتر از ضرر مالی و نیاز به خرید مجدد گوشی، مهم‌تر از همه اطلاعات شخصی ما هستند که در معرض خطر قرار دارند. در این میان، برخی حتی از در اختیار قرار داشتن گوشی خود در دست غریبه، بیش از به سرقت رفتن آن هراس دارند. در ادامه توضیح خواهیم داد که پس از گم شدن یا به سرقت رفتن گوشی هوشمند خود، چه اقداماتی را باید برای پیدا کردن گوشی اندرویدی خود انجام دهیم.

پیدا کردن گوشی اندرویدی گم شده یا سرقتی

آیا گوشی هوشمند شما گم یا دزدیده شده است؟ اولین کاری که باید انجام دهید، تماس با اپراتور و اعلام وضعیت است. می‌توانید این عملیات را از طریق تلفن یا برنامه اختصاصی و وب‌سایت آن انجام دهید. برای انجام این کار فورا به گوشی دیگری دسترسی پیدا کنید تا از طریق تماس با اپراتور، سیم‌کارت شما غیرفعال شود. بدین ترتیب، حداقل دیگر نیازی به پرداخت هزینه‌های استفاده سارق از سیم‌کارت نخواهید داشت.

اگر به اندازه کافی خوش‌شانس باشید که گوشی خود را پیدا کنید، امکان فعال‌سازی مجدد سیم‌کارت وجود دارد. در غیر این صورت برای حفظ شماره و اشتراک خود، باید یک سیم‌کارت جدید از اپراتور تهیه کنید.

شناسایی موقعیت گوشی هوشمند اندرویدی 

برنامه find my device

به لطف محلی‌سازی از طریق سرویس Find My Device گوگل، می‌توانید برای پیدا کردن گوشی هوشمند خود تلاش کنید. البته لازم به ذکر است که این ویژگی باید پیش از سرقت یا گم شدن، فعال شود. سپس امکان یافتن گوشی هوشمند گم یا دزدیده شده شما بر روی نقشه گوگل مپس فراهم می‌شود. از این طریق می‌توانید با گوشی تماس بگیرید، آن‌را قفل کنید یا داده‌ها را از راه دور حذف کنید. برای انجام این کار، به سادگی می‌توانید از هر مرورگری در رایانه، گوشی هوشمند دیگر یا تبلت به صفحه وب مذکور منتقل شوید.

با این حال، اگر سارق، گوشی شما را خاموش کرده باشد، یافتن مکان آن غیرممکن خواهد شد. با این حال می‌توانید آخرین مکانی را که گوشی هوشمند شما در حالت روشن، در آن قرار داشته را رصد کنید. هم‌چنین، اگر گوشی شما گم یا در منزل جابجا شده باشد، می‌توانید از طریق تماس، حتی در حالت Silent نیز دستگاه خود را پیدا کنید.

اگر قصد دارید با شخصی که اکنون موبایل شما را در اختیار دارد، ارتباط برقرار کنید؛ می‌توانید از این ابزار برای ارسال پیام یا شماره تلفن تماس بر روی نمایشگر تلفن هوشمند خود نیز استفاده کنید. ممکن است فردی خوش‌نیت، گوشی هوشمند شما را پیدا کرده باشد و قصد داشته باشد آن‌را به دست شما برساند.

پاک کردن اطلاعات گوشی اندرویدی از راه دور

این قابلیت نیز از طریق پلتفرم گوگل که در بالا توضیح داده شد، امکان‌پذیر است. می‌توانید از این طریق، از حساب گوگل خود خارج شوید و حتی محتوای موجود در تلفن همراه خود را نیز حذف کنید. توصیه می‌شود، این مرحله صرفا زمانی که کاملا مطمئن شدید که دیگر هرگز به گوشی خود دسترسی نخواهید داشت، انجام شود. اگر پیام‌های محرمانه‌ دارید یا اگر حساب‌های بانکی خود را از طریق تلفن همراه خود مدیریت می‌کنید نیز انجام این اقدام ضروری است.

توجه داشته باشید که پس از پاک کردن داده‌ها، دیگر امکان یافتن مکان گوشی هوشمند وجود نخواهد داشت. اگر دستگاه در زمان انجام این تنظیمات خاموش شود، پس از روشن شدن بلافاصله اطلاعات حذف خواهند شد.

برنامه find my device گوگل برای پیدا کردن گوشی

اعلام سرقت و شکایت

هنگامی‌که اطلاعات خود را از طریق مراحل فوق، ایمن‌سازی کردید، وقت آن است که سرقت یا مفقودی گوشی هوشمند خود را به پلیس گزارش دهید. هر چند نادر، اما این امکان وجود دارد که بدین ترتیب گوشی خود را پیدا کنید.

اما فارغ از امکان پیدا کردن گوشی گم شده یا سرقتی از این طریق، در ابتدا، افسری که شکایت شما را تحویل می‌‌گیرد، شماره IMEI گوشی شما را درخواست می‌کند. شما می‌توانید این کد را از طریق جعبه گوشی خود یا در سرویس Find My Device، به صورت ضمیمه شده، پیدا کنید.

سپس می‌توانید یک کپی از اظهارنامه را برای اثبات وضعیت خود، به اپراتور ارسال کنید. آنها شماره IMEI را در یک پایگاه داده مشترک برای همه اپراتورها ثبت می‌کنند و گوشی هوشمند شما در سراسر کشور غیرفعال خواهد شد. این فرآیند دستکم، فروش مجدد موبایل شما را غیرممکن خواهد کرد. از آنجا که این مراحل باعث ایجاد دردسر برای سارق خواهد شد، اگر تمامی قربانیان از این روش استفاده کنند، دزدین گوشی‌های هوشمند برای فروش مجدد جذابیت خود را از دست خواهد داد.

پیش از مراجعه به پلیس، علاوه بر شماره IMEI، از برند و مدل گوشی، شماره‌های مربوط به سیم‌کارت‌ها و اپراتورهایی که این سیم‌کارت‌ها را ارائه داده‌اند، اطمینان حاصل کنید. آنها هم‌چنین ممکن است از شما بخواهند که توضیحاتی در مورد لوازم جانبی گوشی اعم از کاور و محافظ را شرح دهید. هم‌چنین ثبت شکایت، در صورت داشتن بیمه سرقت، به عنوان یکی از مراحل دریافت خسارت، الزامی است. در این مورد نیز توصیه می‌شود، سریعا با شرکت ارائه دهنده بیمه خود تماس گرفته تا مراحل را برای پیگیری‌های بعدی شرح دهد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*