سامسونگ گلکسی M52 و شیائومی پوکو X3 پرو

مقایسه سامسونگ گلکسی M52 و شیائومی پوکو X3 پرو؛ کدام ارزش خرید بیشتری دارد؟

در این مطلب قصد داریم به مقایسه سامسونگ گلکسی M52 و شیائومی پوکو X3 پرو بپردازیم. کدام یک از این گوشی‌ها مناسب خرید است؟

خرید گوشی تلفن همراه در بازار کنونی کاری است بس دشوار؛ زیرا امروزه گوشی‌های متنوعی در بازار وجود دارند و هر یک قابلیت‌های جذابی برای کاربران خود به ارمغان می‌آورند. بنابراین خرید گوشی را باید با احتیاط انجام داد. شیائومی این روزها با یکه‌تازی در بازار میان رده‌ها توانسته فروش خوبی را رقم بزند و سامسونگ هم به عنوان سرآمد تولید پرچمداران و میان رده‌ها شناخته می‌شود.

مقایسه سامسونگ گلکسی M52 و شیائومی پوکو X3 پرو

گوشی جذاب پوکو ایکس 3 پرو و سامسونگ گلکسی ام 52 دو مدل از بهترین محصولات دو شرکت سامسونگ و شیائومی در سری محصولات میان رده هستند که هر دو هم فروش بالا و هم طرفداران زیادی دارند. این دو محصول به علت قابلیت‌های بسیار خوب و قیمت مناسبی که دارند در بازار ایران هم با اقبال خوبی مواجه شده و طرفداران زیادی دارند. اما اگر قرار به انتخاب از میان این دو محصول باشد، باید کدام گزینه را برگزید؟ برای پاسخ به این سوال با ما همراه باشید.

سامسونگ گلکسی M52 و شیائومی پوکو X3 پرو

هر دو محصول همان‌طور که گفتیم از محبوب‌ترین گوشی‌های بازار ایران هستند. البته که این دو محصول تفاوت‌های قابل توجهی نیز با هم دارند که در ادامه به آنها پی‌ خواهیم برد. اما اساسا سری پوکو به محصولاتی با سخت‌افزار قدرتمند و قیمت ارزان معروف هستند و سری M از محصولات سامسونگ به خاطر حجم بزرگ باتری شناخته می‌شوند.

مقایسه طراحی پوکو X3 پرو شیائومی با گلکسی M52 سامسونگ

گوشی شیائومی پوکو ایکس 3 پرو ابعاد 165.3 در 76.8 میلی‌متر دارد و همچنین با ضخامتی 9.4 میلی‌متری ساخته شده است. این در حالی است که نماینده سامسونگ تا حد بسیار ناچیزی کوچکتر بوده و ابعاد آن 164.2 در 76.4 میلی‌متر است. البته ضخامت این محصول حدودا 2 میلی‌‌متر کمتر از نماینده شیائومی است و رقم 7.4 را نشان می‌دهند که ظرافت خاصی به محصول سامسونگ بخشیده است.

از سوی دیگر وزن 173 گرمی سامسونگ گلکسی M52 در قیاس با وزن 215 گرمی پوکو ایکس 3 پرو حاکی از این است که استفاده از این دستگاه برای کاربران در طولانی‌مدت به مراتب ساده‌تر است. اصولا گوشی های پوکو به خاطر باتری‌های سنگینی که دارند، وزن بیشتری خواهند داشت. تجربه نشان داده کار با پوکو X3 پرو برای کاربرانی با دست‌های ظریف سخت خواهد بود.

در بخش کیفیت ساخت و طراحی، نماینده سامسونگ مطابق انتظار از ترکیبی از شیشه و پلاستیک تهیه شده است. پنل پشتی این دستگاه و فریم به مانند بسیاری دیگر از محصولات سامسونگ در این رده از جنس پلاستیک هستند. نمایشگر دستگاه نیز با کورنینگ گوریلا گلس 5 محافظت می‌شود.

سامسونگ گلکسی M52 و شیائومی پوکو X3 پرو

حاشیه نمایشگر در این محصول نسبت به نسل قبل کاهش یافته و البته در بخش پایینی این حاشیه بیشتر به چشم می‌خورد. در بالای نمایشگر و در بریدگی پانچ هول نیز دوربین سلفی تعبیه شده است.

بدنه و فریم پوکو ایکس 3 پرو نیز از جنس پلاستیک است و نمایشگر دستگاه با گوریلا گلس 6 محافظت می‌شود. این نمایشگر حاشیه بسیار باریکی در طرفین دارد و در پایین آن حاشیه‌ها کمی افزایش یافته است.

طراحی پنل پشتی دو دستگاه تفاوت زیادی دارد. در گلکسی M52، جزیره دوربین‌ها در گوشه بالای سمت چپ جای گرفته، اما در پوکو ایکس 3 پرو شاهد طراحی بیضوی شکل جزیره دوربین و قرارگیری آن در مرکز بدنه هستیم.

مقایسه نمایشگر پوکو X3 پرو شیائومی با گلکسی M52 سامسونگ

گلکسی ام 52

نمایشگر یکی از مهم‌ترین قسمت‌های تلفن همراه است؛ زیرا هر آنچه را که سخت افزار و نرم افزار پردازش می‌کند روی صفحه نمایش می‌بینیم. شیائومی پوکو X3 پرو نمایشگر 6.67 اینچی از نوع IPS LCD با رزولوشن 1080 در 2400 پیکسل دارد که تراکم پیکسلی 395 پیکسل بر هر اینچ را در اختیار کاربران قرار می‌دهد و از HDR10 پشتیبانی می‌کند.

در بحث نمایشگر اما طبیعی است که سامسونگ برتری مشخصی داشته باشد و این موضوع را با نگاهی به مشخصات M52 می‌توان پی برد. این گوشی نمایشگر 6.7 اینچی از نوع سوپرامولد پلاس دارد که وضوح آن مانند نماینده پوکو 1080 در 2400 پیکسل است. هر دو نمایشگر از نرخ نوسازی 120 هرتزی پشتیبانی می‌کنند که برای میان‌رده‌هایی مانند این دو گوشی بسیار اید‌ه‌آل است.

مقایسه سخت‌افزار پوکو X3 پرو شیائومی با گلکسی M52 سامسونگ

شیائومی در سالیان اخیر شهرت خاصی به علت ارائه ترکیب‌های سخت‌افزاری قدرتمند یافته است. این شرکت چینی بر خلاف دیگر رقبای خود، به جای تمرکز بر مسائل نرم‌افزاری یا ارتقای قابلیت‌های خاص، معمولا ترکیب‌های سخت‌افزاری قدرتمند و بسیار خوبی را با قیمت مناسب روانه بازار می‌کند که با موفقیت روبه‌رو شده و فروش بالایی کسب می‌کنند.

در مورد این استراتژی شیائومی، ایکس 3 پرو یکی از بهترین نمونه‌ها است که در بازارهای جهانی هم شدیدا موفق بود و در مواردی حتی پرچمداران برندهای مطرح را به خاک و خون می‌کشد!

پوکو ایکس 3 پرو

این محصول با تراشه‌ قدرتمند اسنپدراگون 860 ارائه شده که شاید نسبت به تراشه‌های روز بازار و در سال 2022 خیلی محصول جدیدی به نظر نرسد، اما بی‌تردید همچنان از قدرتمندترین تراشه‌های بازار است که به سادگی از پس اجرای روان بهترین بازی‌های ویدیویی برمی‌آید و در پردازش امور و محاسبات سنگین هیچ مشکلی ندارد. همچنین در اینجا می‌توانید مقایسه پوکو ایکس 3 پرو با گلکسی ام 32 بخوانید.

این پردازنده 8 هسته‌ای که با لیتوگرافی 7 نانومتری ساخته شده از یک هسته 2.96 گیگاهرتزی Kryo 485 Gold، سه هسته 2.42 گیگاهرتزی Kryo 485 Gold و چهار هسته 1.78 گیگاهرتزی Kryo 485 Silver برخوردار است. پردازنده گرافیکی نیز آدرنو 640 است که می‌تواند در اجرای بازی‌ها عملکرد بسیار ایده‌آلی را برای گوشی جذاب شیائومی سبب شود.

خوشبختانه در مورد گلکسی M52 نیز خبری از تراشه‌های معمولی و میان رده اگزینوس یا مدیاتک نیست و کمپانی کره‌ای برای این محصول دست روی یک تراشه گیمینگ خوب یعنی اسنپدراگون 778G گذاشته است که با یک پردازنده 8 هسته‌ای با لیتوگرافی 7 نانومتری عملکرد بسیار خوبی دارد.

هشت هسته 778G شامل چهار هسته 2.4 گیگاهرتزی Kryo 670 و چهار هسته 1.8 گیگاهرتزی Kryo 670 می‌شوند. همچنین پردازنده گرافیکی این گوشی هم Adreno 642L است که عملکرد پردازشی قابل قبولی دارد.

پوکو ایکس 3 پرو

هر دو گوشی همان‌طور که گفتیم از سخت افزار قدرتمند و تراشه باکیفیتی برخوردار هستند و در نتیجه در زمان اجرای بازی‌های ویدیویی یا برنامه‌های سنگین شما شاهد هیچ‌گونه افت کیفیتی نخواهید بود. البته گفتنی‌ است که با وجود قدرت خوب 778G، این X3 پرو است که در این بخش برتری را از آن خود می‌کند.

مقایسه نرم افزار پوکو X3 پرو شیائومی با گلکسی M52 سامسونگ

هر دو محصول به طور پیش‌فرض با سیستم عامل اندروید 11 عرضه می‌شوند، با این تفاوت که گلکسی M52 با رابط کاربری One UI 3.1 و پوکو ایکس 3 پرو با رابط کاربری MIUI 12.5 همراه هستند که تفاوت‌های زیادی با هم دارند. هر یک از این رابط‌های کاربری تجربه متفاوتی را برای کاربران فراهم می‌آورند.

اساسا رابط کاربری سامسونگ یک رابط نرم افزاری پیشرفته و پخته است که در نتیجه تجربه شرکت سامسونگ در سالیان اخیر، همواره بهبود یافته و همخوانی بیشتری با نیازهای متعدد کاربران یافته است؛ ولی متاسفانه دیده شده کاربران بسیاری از رابط کاربری و مشکلات نرم افزاری محصولات پوکو و شیائومی ناراضی بوده‌اند.

رابط کاربری MIUI اما با همه جذابیت‌ها و قابلیت‌های مدرنی که دارد، همواره با باگ‌ها و مشکلات نرم افزاری همراه بوده است و بعضا در بروزرسانی‌ها مشکلاتی را برای کاربران ایجاد می‌کند. اساسا در بخش نرم افزاری، اعتماد به سامسونگ کار عاقلانه‌تری به نظر می‌رسد.

مقایسه پوکو ایکس 3 پرو با گلکسی ام 52

مقایسه پوکو X3 پرو شیائومی با گلکسی M52 سامسونگ در بخش رم و حافظه

گوشی پوکو ایکس 3 پرو در چند نسخه با ترکیبی از رم 6 و 8 گیگابایتی با حافظه داخلی 128 و 256 گیگابایتی در اختیار کاربران قرار می‌گیرد. نوع حافظه این دستگاه از نوع UFS 3.1 است که در حال حاضر سریع‌ترین حافظه بازار محسوب می‌شود و سرعت بالایی در خواندن و نوشتن اطلاعات دارد.

گلکسی M52 اما در نسخه‌هایی با 6 و 8 گیگابایت رم و صرفا با 128 گیگابایت فضای ذخیره‌سازی عرضه می‌شود. نوع حافظه این دستگاه از نوع eMMC 5.1 است که طبعاً در حد UFS 3.1 نیست. در مورد هر دو گوشی شما امکان استفاده از شیار سیم‌کارت دوم به عنوان درگاه کارت حافظه جانبی را دارید تا با ارتقای حافظه، به هر میزانی که نیاز دارید از فضای ذخیره‌سازی استفاده کنید.

مقایسه دوربین پوکو X3 پرو شیائومی با گلکسی M52 سامسونگ

شیائومی پوکو ایکس 3 پرو یک ماژول دوربین 4 گانه دارد که دوربین اصلی آن یک سنسور باکیفیت 48 مگاپیکسلی است که دیافراگم 1.8 دارد و با فوکوس خودکار با قابلیت تشخیص فاز، تاثیر زیادی در کیفیت تصاویر ثبت شده خواهد داشت.

دوربین دوم این گوشی یک سنسور اولتراواید 8 مگاپیکسلی با دیافراگم 2.2 است که تصاویر را با زاویه 119 درجه ثبت می‌کند. دو دوربین دیگر هم سنسورهای 2 مگاپیکسلی ماکرو و عمق‌سنج هستند که دیافراگم 2.4 دارند. از دیگر مزایای دوربین این محصول، همراهی با دو فلش LED، پشتیبانی از پانوراما و HDR است که تصاویر باکیفیتی را سبب می‌شود.

پوکو ایکس 3 پرو

دوربین گلکسی M52 نیز یک ماژول سه‌گانه است که دوربین اصلی آن را یک لنز 64 مگاپیکسلی واید با دیافراگم 1.8 تشکیل می‌دهد. این دوربین 26 میلی‌متری به لطف قابلیت فوکوس خودکار و تشخیص فاز تصاویر جذابی را ثبت می‌کند.

لنز اولتراواید این دستگاه نیز یک سنسور 12 مگاپیکسلی با دیافراگم 2.2 است که عکس‌های بسیار باکیفیتی ثبت می‌کند. شما با استفاده از این لنز که زاویه دید 123 درجه دارد، تصاویر بسیار خوبی با گستره وسیع را ثبت خواهید کرد. دوربین سوم این گوشی نیز یک لنز ماکرو 5 مگاپیکسلی است که برای عکس‌برداری از سوژه‌های نزدیک کاربرد دارد. دوربین این محصول نیز مانند رقیب خود دارای فلش LED، پانوراما و HDR است و با کیفیت بسیار خوبی ارائه می‌شود.

در بخش سلفی، ایکس 3 پرو دارای یک دوربین سلفی 20 مگاپیکسلی با دیافراگم 2.2 است که در قیاس با دوربین 32 مگاپیکسلی M52 با همین ابعاد دیافراگم کمی ضعیف‌تر به نظر می‌رسد.

مقایسه باتری پوکو X3 پرو شیائومی با گلکسی M52 سامسونگ

در بخش باتری، پوکو X3 پرو دارای یک باتری 5160 میلی‌آمپر ساعتی است، حال آن که ظرفیت باتری گلکسی M52 برابر با 5000 میلی‌آمپر است. محصول پوکو یک باتری غیر قابل تعویض لیتیوم پلیمری دارد، در حالی که نماینده سامسونگ از باتری غیر قابل تعویض لیتیوم یونی برخوردار است.

درباره تفاوت‌ها و مزایای دو نوع باتری لیتیوم یون و لیتیوم پلیمری بحث بسیار است و تقریبا اظهار نظرها متضاد و بعضا متناقض است. اما اساسا انتخاب نوع باتری تا حد زیادی بستگی به انتظارات شما از شارژدهی دستگاه و نوع استفاده‌تان از آن دارد.

پوکو ایکس 3 پرو

در زمینه سرعت شارژ پوکو ایکس 3 پرو با شارژ سریع 33 واتی عرضه می‌شود که سبب می‌شود بتوانید در مدت زمان 30 دقیقه شارژ گوشی خود را از 0 به 59 درصد و در کمتر از 1 ساعت به 100 درصد برسانید. سرعت شارژ گلکسی M52 اما 25 وات است که به مراتب در قیاس با نماینده شیائومی کمتر خواهد بود.

مقایسه کیفیت صدا پوکو X3 پرو شیائومی با گلکسی M52 سامسونگ

هر دو گوشی شیائومی و سامسونگ در این بخش کیفیت بالایی دارند. ایکس 3 پرو دارای اسپیکرهای استریو است و صدا را با کیفیت بسیار بالایی پخش می‌کند و علاوه بر این از جک 3.5 میلی‌متری هدفون که این روزها چیز نایابی شده، برخوردار شده است. گلکسی M52 البته فاقد این ویژگی است و در این بخش رقابت را به پوکو می‌بازد.

سخن پایانی

شیائومی پوکو ایکس 3 پرو و گلکسی ام 52 به عنوان دو مورد از محبوب‌ترین گوشی های سامسونگ و شیائومی بی‌تردید در رده قیمتی خود از بهترین گوشی های بازار محسوب می‌شوند که امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری بی‌نظیری را به کاربران خود ارائه می‌کنند.

ما در این مطلب کوشیدیم که با ارائه یک بررسی و مقایسه جامع از این دو محصول رقیب از دو برند این روزها قدرتمند دنیای اندروید، شما کاربران را در خرید گزینه مناسب راهنمایی کنیم. در پایان باید گفت که خرید هر کدام از این گوشی‌ها بسته به سلیقه مخاطبان، صرفه زیادی دارد.