صرافی های متمرکز

هر آنچه لازم است درباره صرافی‌های متمرکز بدانید!

صرافی متمرکز (CEX) نوعی پلتفرم معاملاتی برای خرید و فروش ارز دیجیتال از طریق یک واسطه‌گر معتمد است.

صرافی‌های رمز ارزی درگاهی برای ورود به دنیای جذاب کریپتو هستند و از متداول‌ترین مقاصد برای خرید و فروش ارز دیجیتال محسوب می‌شوند. این پلتفرم‌ها به دو دسته صرافی متمرکز (CEX) و صرافی غیر متمرکز (DEX) تقسیم می‌شوند که هر کدام مزایا و معایب مختص به خود را دارند.

صرافی ارز دیجیتال چیست؟

صرافی‌های رمز ارزی در واقع نوعی بورس سهام برای دنیای کریپتو هستند. همانند خرید و فروش دارایی‌های سنتی نظیر سهام و اوراق مشتقه در بازار بورس، در صرافی کریپتویی نیز می‌توانید به تبادل کوین و توکن‌های مبتنی بر بلاک چین بپردازید. اولین نوع این پلتفرم‌های معاملاتی، صرافی‌های متمرکز بودند که به تسهیل داد و ستد ارزهای مجازی پرداختند. امروزه نوع دیگری از این نوع پلتفرم‌ها به نام صرافی غیر متمرکز عرضه شده که ویژگی‌های جدیدتری را برای کاربران به ارمغان آورده است.

صرافی متمرکز و غیر متمرکز دارای شباهت‌ها و تفاوت‌هایی هستند. مثلا، نوع پلتفرم معاملاتی نقش مهمی در تعیین نحوه انجام یک تراکنش خاص ایفا می‌کند. علاوه بر این، انعطاف و کاربرد هر کدام از این صرافی‌ها نیز برای کاربران متفاوت است.

صرافی متمرکز (CEX) چیست؟

صرافی‌های متمرکز، پلتفرم‌هایی برای معاملات رمز ارزها هستند که توسط شرکت‌های متمرکز ساخته و کنترل شده‌اند. این شرکت‌ها در واقع نوعی واسط میان خریداران و فروشندگان محسوب شده و امکان مبادله دارایی‌هایی نظیر بیت کوین و اتریوم و دیگر رمز ارزها با دلار، یورو یا دیگر پول‌های فیات سنتی را فراهم کرده‌اند. برخی از نام‌آشناترین نمونه‌های بین‌المللی صرافی‌های متمرکز شامل بایننس، جمینی و کوین بیس است.

نحوه کار CEXها به کار بانک‌ها شباهت زیادی دارد. شما با ارسال ارز دیجیتال به این پلتفرم‌ها، گویی کنترل و حضانت دارایی‌های خود را به آن‌ها منتقل می‌کنید. صرافی‌های متمرکز همچنین ثبت و اجرای معاملات رمز ارزی را در سیستم داخلی خود انجام می‌دهند.

مزایا و معایب صرافی‌های متمرکز

صرافی متمرکز نوعی کارگزار معتمد است که وظیفه حضانت و حفاظت از رمز ارزهای شما را بر عهده دارد. از جمله مزایا و معایب این پلتفرم‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • رابط کاربری و پلتفرم‌های ساده
  • لایه امنیتی اضافی
  • آسیب‌پذیری در برابر هک و تهدیدات امنیت سایبری
  • کنترل توسط یک واحد متمرکز که قابلیت بستن پلتفرم را از نظر تئوری دارد

ویژگی‌های صرافی متمرکز

پلتفرم‌های ارز دیجیتال متمرکز از نظر تسهیل بهتر خدمات نسبت به نوع غیر متمرکز مزیت بیشتری دارند. از جمله ویژگی‌های صرافی‌های متمرکز عبارتند از:

  • نقدینگی: نقدینگی CEXها به نسبت صرافی‌های غیر متمرکز بیشتر است و تا کنون DEXهای زیادی در تامین نقدینگی کافی ناکام بوده‌اند.
  • کارمزد: با این که کارمزد صرافی‌های متمرکز نسبتا بالاست، اما در این میان برخی از پلتفرم‌ها با کاهش سود خود، رضایت کاربران را جلب کرده‌اند.
  • سرعت: بر اساس گزارشات، صرافی‌های متمرکز حدود 10 ثانیه و صرافی‌های غیر متمرکز حدود 15 ثانیه برای تکمیل تراکنش‌ها نیاز دارند. البته مدت زمان کلی این امر به شبکه بلاک چینی ارز دیجیتال مربوطه بستگی دارد.
  • کاربرد: در کل، استفاده از صرافی متمرکز برای کاربران خصوصا افراد تازه‌کار به نسبت DEXها راحت‌تر است.
  • تطابق با قانون: رمز ارزها و ارائه‌دهنگان خدمات آن‌ها همیشه زیر تیغ نظارت قانون‌گذاران بوده‌اند. CEXها به دلیل پیروی از قوانین و مقررات، از نظر قانونی دست بالاتری دارند.
  • تنوع: برخی از صرافی‌های متمرکز با ارائه جفت‌های معاملاتی متنوع‌تر به نسبت پلتفرم‌های غیر متمرکز، باعث دسترسی راحت‌تر به دنیای ارزهای دیجیتال شده‌اند.

بهترین صرافی متمرکز ایرانی

با افزایش تحریم‌ها و سخت‌تر شدن دسترسی به پلتفرم‌های بین‌المللی به دلیل الزام به احراز هویت، نیاز به پلتفرم‌های داخلی معتبر بیش از پیش احساس می‌شود. در داخل ایران، صرافی‌های زیادی تا کنون ظهور کرده‌اند که هر کدام بسته به خدمات ارائه شده، کاربردهای مختلفی دارند.

صرافی های متمرکز

سایت بیت 24 یکی از بهترین و معتبرترین صرافی های متمرکز است که در سال 98 با هدف حذف واسطه‌ها تاسیس شد. این پلتفرم با ارائه بیش از 350 ارز دیجیتال و تسویه آنی و ریالی، بهترین تجربه کاربری از خرید و فروش 24 ساعته رمز ارزهایی نظیر بیت کوین، اتریوم، تتر و سایر موارد را برای تریدرها به ارمغان آورده است.

بیت ۲۴ همچنین از جمله صرافی‌هایی است که با دریافت کمترین کارمزد و فراهم‌آوری رابط کاربری ساده، توانسته رضایت بیش از 95 درصد کاربران خود را جلب کرده و به یکی از پیشروان بازار کریپتو تبدیل شود. شما می‌توانید با ثبت نام و احراز هویت در بیت۲۴، سریعا به حساب کاربری خود دسترسی یافته و مبادله رمز ارزها را آغاز کنید. وبلاگ این وب سایت همچنین یکی از غنی‌ترین آکادمی‌ها برای آموزش و یادگیری درباره رمز ارزها است.

این مطلب توسط شرکت های ثالث به عنوان بیانیه مطبوعاتی یا رپورتاژ آگهی ارسال شده و گجت نیوز در قبال موارد مندرج در آن مسئولیتی ندارد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*