طالبان اینترنت 4G

طالبان با وجود فیلتر شدید اینترنت، قصد دارد 4G را در افغانستان گسترش دهد!

گروه طالبان قصد دارد در اقدامی بی‌سابقه، اینترنت 4G را در کشور افغانستان توسعه و در اختیار مردم قرار دهد.

طالبان با وجود سابقه‌ی سانسور آنلاین و قطع اینترنت برای خنثی کردن اعتراضات علیه این گروه شبه نظامی، قصد دارد اتصال اینترنت پرسرعت 4G را در افغانستان گسترش دهد.

یک سال از خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان می‌گذرد و طالبان پس از 20 سال درگیری، قدرت را به دست گرفتند. بر اساس بیانیه‌ای که این گروه در روز چهارشنبه منتشر کرد، فرماندهان ارشد طالبان ادعا می‌کنند که می‌خواهند یک دولت مستقل با «تعامل مثبت جهانی» ایجاد کنند. علیرغم تلاش‌های قبلی برای قطع اتصال اینترنت در افغانستان، به نظر می‌رسد که طالبان اکنون مجبور شده این کشور را بیشتر به جهان متصل کند. طالبان اخیرا اعلام کرد که در حال ارتقای شبکه‌های اینترنت افغانستان به 4G است و بنا بر گزارش‌ها در حال همکاری با یک سرویس ارائه دهنده‌ی اینترنت برای گسترش زیرساخت‌ها در مناطق دور افتاده‌ی کشور است.

نجیب الله حقانی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات طالبان به بلومبرگ گفت:

امروز، اکثر مردم افغانستان به شبکه 2G متکی هستند، اما چند منطقه در کابل به شبکه 4G متصل هستند و بزودی این دامنه افزایش می‌یابد.

طالبان اینترنت 4G

نجیب الله حقانی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در دولت طالبان

این یک اقدام عجیب از جانب گروه افراطی طالبان است که سابقه طولانی در منع علنی اینترنت برای مردم خود دارد. در سال 2001  وکیل احمد متوکل، وزیر امور خارجه طالبان، استفاده از اینترنت را در تلاش برای کنترل مواردی که «اشتباه، ناپسند، غیراخلاقی و خلاف اسلام» هستند، ممنوع کرده بود. در سال 2021 اداره تنظیم مقررات مخابرات افغانستان (ATRA) گزارش داد که طالبان تنها چند ماه قبل از تصرف دولت، 28 دکل مخابراتی را در سراسر کشور تخریب کرده بودند. مقامات طالبان همچنین ارتباط مردم را در سراسر کابل قطع کردند تا از سازماندهی تظاهرات در جریان تصرف پایتخت جلوگیری کنند.

بیشتر بخوانید: آیا طالبان قصد دارد ماشین زمان بسازد؟

سال گذشته و زمانی که طالبان قدرت را به دست گرفت، نگرانی‌های زیادی وجود داشت که اتصال اینترنت به طور کامل قطع شود. اما به نظر می‌رسد رهبران طالبان از فناوری استقبال می‌کنند. برخی از مقامات حتی به توییتر پیوسته‌اند و از واتس اپ برای پخش دستورات دولتی استفاده می‌کنند! شاید این گروه شبه نظامی در تلاشی فریبکارانه برای اصلاح وجهه‌ی جهانی خود هستند و می‌خواهند به عنوان دولت رسمی افغانستان به رسمیت شناخته شوند. البته احتمال داده می‌شود که استفاده‌ی مردم افغانستان از اینترنت 4G با نظارت شدید طالبان میسر خواهد شد.

به نظر شما چرا دولت طالبان قصد دارد اینترنت 4G را در اختیار مردم افغانستان قرار دهد؟