کپی آیفون 14 پرو مکس

چینی‌ها آیفون 14 پرو مکس را قبل از ورود به بازار کپی کردند!

با اینکه هنوز یک هفته به رونمایی آیفون 14 پرو مکس باقی مانده، چینی‌ها دست به کار شده و نسخه کپی آن را روانه بازار کرده‌اند. آیا این نسخه کپی‌کاری شده ارزش خرید دارد؟

چند سال پیش، بازار گوشی‌های هوشمند در چین تشکیل شده از تعدادی زیادی برندهای ریز و درشت بود که تنها هدف آن‌ها کپی‌کاری از سایر گوشی‌ها و عرضه محصولاتی با همان طراحی بود. در آن زمان هیچ یک از برندهای رسمی امروزی گوشی‌ساز هنوز در چین راه‌اندازی نشده بودند و در عوض، بازار پر بود از محصولات بی‌شماری با ظاهر شبیه به آیفون یا گوشی‌های گلکسی سامسونگ!

در آن زمان به سادگی می‌توانستید یک گوشی کپی محصولات بلک بری را پیدا کنید که از کیبورد QWERTY بهره می‌برد و پنج جایگاه سیم کارت داشت!

با این وجود، با تاسیس برندهای معتبری نظیر شیائومی، اوپو، ویوو، هواوی و… محصولات کپی رفته‌رفته ناپدید شدند. در این شرایط حتی کمپانی‌های چینی کوچک‌تری نظیر Zopo، iOcean، Jiayu یا دیگر شرکت‌ها هم محصولاتی فراتر از یک گوشی کپی شده از آیفون‌ها یا گلکسی‌ها با مشخصات سخت افزاری مسخره و خنده‌دار را تولید کردند.

البته عدم تطابق این شرکت‌های کوچک‌تر با نرخ رشد تکنولوژی در چین در نهایت باعث شد که بسیاری از آن‌ها از گردونه رقابت خارج شوند. با این وجود، صنعت گوشی‌سازی چین در سال‌های اخیر دستخوش تحولاتی شگفت‌انگیز شده است.

این امر البته به معنای نابودی کامل کمپانی‌های کپی‌کار چینی نشده است؛ چرا که هنوز هم می‌توان در گوشه و کنار بازار گوشی‌هایی با طراحی مشابه برخی از محصولات گرانقیمت iOS و اندرویدی پیدا کرد که سخت افزاری بسیار ضعیف‌تر داشته و قیمتی بسیار پایین‌تر دارند.

جدیدترین قربانی این شرکت‌های کپی کار چینی، آیفون 14 پرو مکس است که نمونه مشابه آن حتی قبل از رونمایی رسمی خانواده iPhone 14 روانه بازار شده است!

آیفون 14 پرو مکس، جدیدترین قربانی کپی کارهای چینی

اپل قرار است هفته آینده نسل جدید آیفون‌های خود را به طور رسمی در رویدادی اختصاصی تحت نام Far Out رونمایی کند. امسال شاهد معرفی چهار مدل مختلف از آیفون 14 خواهیم بود. علاوه بر این، کمپانی کوپرتینویی احتمالا در همین رویداد ساعت‌های هوشمند اپل واچ سری 8 و اپل واچ پرو را هم معرفی خواهد کرد.

با این حال، یک هفته پیش از رونمایی رسمی از آیفون 14، ظاهرا مشابه چینی آن وارد بازار شده است! این گوشی تمامی شایعات در خصوص جزئیات طراحی نسخه Pro Max را هم در نظر داشته و در قسمت بالا از یک حفره دوگانه به شکل حرف i انگلیسی بهره می‌برد.

کپی آیفون 14 پرو مکس

البته علیرغم تمامی تلاشی که سازندگان این گوشی برای کپی از اپل انجام داده‌اند، طبیعتا در برخی قسمت‌ها شاهد تفاوت‌هایی بین این محصول و آیفون 14 پرو مکس اصلی خواهیم بود؛ چرا که این محصول یک گوشی بسیار ارزان قیمت و ضعیف است؛ در حالی که iPhone 14 Pro Max احتمالا به عنوان گران قیمت‌ترین گوشی تاریخ اپل شناخته خواهد شد!

طراحان این کپی آیفون 14 پرو مکس حتی سعی کرده‌اند جعبه محصول را نیز شبیه به نسخه اصلی بسازند. بنابراین بارکد، برچسب‌ها و حتی کابل شارژ نیز دقیقا مشابه آنچه در آیفون‌های اصلی می‌بینیم در جعبه قرار گرفته‌اند.‌ همچنین برای شبیه‌سازی هرچه بهتر، حتی شارژر نیز مشابه با آیفون‌های اخیر اپل درون جعبه محصول گنجانده نشده است!

گول ظاهر این گوشی را نخورید!

با این که در ظاهر به نظر می‌رسد این نسخه کپی کاری شده از آیفون 14 پرو مکس از سیستم عامل iOS استفاده می‌کند، اما در عمل هرگز چنین نیست و سازندگان آن از سیستم عامل اندروید و یک پوسته شبیه به سیستم عامل iOS اپل در آن استفاده کرده‌اند. طبیعتا این پوسته هرگز قادر به شبیه‌سازی عملکرد iOS نیست و حتی در اعمال روتین هم با مشکل روبروست. همچنین به نظر می‌رسد نسخه اندروید به کار رفته در این گوشی هم کاملا قدیمی است و اصلا نمی‌توان روی عملکرد آن حساب چندانی باز کرد.

ویدیوی زیر که توسط کانال AmazingUnboxing ساخته شده است، نمایی از طراحی ظاهری و رابط کاربری این نسخه کپی کاری شده از iPhone 14 Pro Max را نمایش می‌دهد.

طراحی این کپی، فاقد هرگونه ظرافت بوده و حاشیه‌های بزرگی در طرفین صفحه نمایش آن قابل مشاهده است. بنابراین از حیث کیفیت ساخت و نمای ظاهری، اصلا نمی‌توان انتظار محصولی شبیه به آیفون را از این گوشی داشت. به همین دلیل، خرید این گوشی به هیچ عنوان پیشنهاد نمی‌شود؛ مگر اینکه قصد داشته باشید شخصی را فریب دهید یا حس در اختیار داشتن محصولی شبیه به آیفون‌های جدید را تجربه کنید!

همچنین بر اساس سابقه گوشی‌های کپی کاری شده، مشخصات سخت افزاری این دستگاه‌ها نیز معمولا بسیار ضعیف است؛ به طوری که حتی از پس امور روزانه نیز برنخواهند آمد! مشخصات درج شده دری جعبه این محصولات معمولا دروغ است و قطعات به کار رفته درون آن‌ها عموما بسیار نامرغوب هستند.‌ بعلاوه، هیچگونه کنترل کیفیتی بر روی این محصولات انجام نمی‌شود؛ پس تقریبا باید انتظار هرچیزی را از این دستگاه‌ها داشته باشید.

خرید این محصولات با توجه به این که در بازار گوشی‌های هوشمند، تقریبا برای هر بازه قیمتی، یک محصول ارزشمند از برندهای معتبر وجود دارد، اصلا توجیه ندارد. در سال‌های پیش البته اوضاع متفاوت بود؛ چرا که محصولات کپی کاری شده، معمولا تنها گوشی‌های ارزان قیمت بازار بودند!

همچنین نواقص وحشتناک نرم افزاری گوشی‌های کپی کاری شده نیز دیگر ایراد بزرگ آن‌هاست؛ چرا که این دستگاه‌ها هرگز قادر به دریافت آپدیت‌ها نبوده و معمولا به هدفی ساده برای هکرها تبدیل می‌شوند! حتی برخی از این دستگاه‌ها نیز با استفاده از برخی اپلیکیشن‌های مخفی، اطلاعات مخفی شما را می‌دزدند!

بر اساس آنچه در این جا گفته شد، پاسخ این سئوال که «آیا کپی چینی آیفون 14 پرو مکس را بخریم یا نه؟» یک خیر بزرگ خواهد بود!