حذف کابل شارژ

سونی در گوشی جدید خود نه تنها شارژر، حتی کابل آن را هم از جعبه حذف کرده است!

اوضاع بازار گوشی‌های هوشمند آن‌قدر عجیب شده که دیگر باید از اپل به خاطر وجود کابل شارژ در جعبه هم تشکر کنیم! چون سونی نه تنها شارژر، بلکه کابل را هم از جعبه حذف کرده است.

سونی امروز پرچم دار جدید خود یعنی اکسپریا 5 مارک 4 را معرفی کرد که به طور کلی به جز طراحی کهنه‌اش، یک گوشی حرفه‌ای است. هر چند این مدل ویژگی‌های مثبت زیادی دارد اما سونی در اقدامی عجیب، حتی کابل شارژ را هم از این گوشی حذف کرده تا روی شرکت‌های دیگر را سفید کند!

هزار دلار بدهید اما به شما کابل شارژ هم نمی‌دهیم!

یادتان هست وقتی اپل شارژر را از گوشی‌هایش حذف کرد چه بهانه‌هایی داشت؟ اپل می‌گفت با این کار به محیط زیست کمک می‌کند و با ارسال گوشی‌هایی بیشتر در محموله‌هایی کمتر (به دلیل کم شدن حجم جعبه گوشی) می‌تواند ناجی محیط زیست باشد.

اکسپریا 5 IV

در آن زمان بسیاری از شرکت‌ها مانند سامسونگ و شیائومی، اپل را به خاطر اقدامش مسخره کردند اما چند ماه کافی بود تا همان شرکت‌ها، آداپتور شارژ را از گوشی‌هایشان حذف کنند. حذف آداپتور شارژ محدود به پرچمدارها بود اما کم کم شرکت‌ها شارژر را از میان‌رده‌ها و حتی گوشی‌های اقتصادی حذف کردند! حالا حتی شرکت‌هایی مانند ردمی شیائومی که گوشی‌هایی اقتصادی تولید می‌کنند هم دیگر شارژر را در گوشی خود قرار نمی‌دهند.

حذف کابل شارژ از جعبه گوشی سونی

سونی حالا یک قدم فراتر رفته و حتی کابل شارژ را هم دیگر در جعبه گوشی‌هایش قرار نمی‌دهد. این در حالی است که گوشی‌های این شرکت، معمولا بالای هزار دلار قیمت دارند و با وجود این قیمت هم سونی حاضر نیست کابل شارژ را در جعبه گوشی‌هایش قرار دهد.

همان طور که می‌دانید کابل شارژ، وسیله جاگیری نیست و جعبه گوشی را به هیچ وجه حجیم‌تر نمی‌کند. مشخص نیست سونی، با چه بهانه‌ای کابل شارژ را از جعبه گوشی اکسپریا 5 مارک 4 و احتمالا دیگر گوشی‌هایش حذف کرده اما تنها احتمال معقول، این است که سونی می‌خواسته در گوشی‌های بیش از حد گران‌قیمتش، با حذف کابل به سود بیشتری برسد.

همه چیز به نفع شرکت‌های بزرگ است!

شرکت‌های تولیدکننده گوشی‌های هوشمند با حذف شارژر و کابل شارژ، به سود بیشتری می‌رسند و حتی با بهانه‌هایی مانند حفاظت از محیط زیست، در نظر مردم خودشان را بهتر نشان می‌دهند! این در حالی است که کابل‌های شارژ و آداپتورها هم باید در محموله‌هایی از شرکت‌های دیگر یا از طرف سازندگان به نقاط مختلف جهان ارسال شوند که به هیچ وجه برای محیط زیست مفید نیست.

لوازم جانبی اچ تی سی یو 11

از سویی دیگر، شرکت‌هایی مانند انکر می‌توانند با یک سود انفجاری رو به رو شوند که اوضاع آن‌ها را بهتر از همیشه می‌کند. تنها کسانی که در این میان ضرر می‌کنند، کاربرانی هستند که چند صد دلار خرج می‌کنند اما در نهایت باید برای شارژر و حتی کابل شارژ چندین دلار دیگر خرج کنند. اگر کاربران بخواهند سراغ برندهای معروف و شارژرهای شارژ سریع بروند، ممکن است هزینه‌های آن‌ها به چند ده دلار هم برسد! این در حالی است که هزینه‌های خرید هندزفری، تبدیل تایپ سی به جک ۳.۵ میلی متری و … که مدت‌هاست از گوشی‌های هوشمند حذف شده‌اند را حساب نکردیم!

به نظر شما دیگر شرکت‌ها هم در آینده کابل شارژ را از گوشی‌هایشان حذف می‌کنند؟ نظر خود را با گجت نیوز به اشتراک بگذارید.