بزرگترین فرودگاه چوبی جهان

بزرگترین فرودگاه چوبی جهان را تماشا کنید

کمتر پیش می‌آید بشنویم که یک بنای مدرن کاملا از چوب ساخته شده است؛ اما در ادامه بزرگترین فرودگاه چوبی جهان را مشاهده خواهید کرد که طرحی کاملا آینده‌نگرانه دارد.

فرودگاه‌ها همیشه حسی خاص را به افراد منتقل می‌کنند. آنها همچون دریچه‌هایی رو به ماجراجویی و تجربه‌هایی جدید هستند. وقتی در فرودگاه هستید روی یک سکوی پرش قرار دارید و از خود می‌پرسید که آینده چه خواهد شد. اگرچه بسیاری از فرودگاه‌ها با طراحی‌های زیبا و منحصر به فرد می‌توانند این حس را منتقل کنند؛ اما یک ترمینال جدید در فرودگاه زوریخ در سوئیس به زودی بهتر از بقیه عمل خواهد کرد.

فرودگاه زوریخ میزبان بزرگترین ترمینال چوبی جهان خواهد شد

بزرگترین فرودگاه چوبی جهان

در حال حاضر ترمینال Dock A رو به کهنگی گذاشته و به همین خاطر قرار است ترمینالی جدید که توسط گروه Bjarke Ingels و با همکاری معماران هوانوردی HOK طراحی شده، جایگزین آن شود. ترمینال جدید نه تنها برای مسافران جذاب خواهد بود، بلکه می‌تواند روندی جدید را در طراحی تمامی هاب‌های صنعت هوانوردی ایجاد کند.

این پروژه در زبان آلمانی Raumfachwerk نام دارد که می‌توان آن را به فریم فضا ترجمه کرد. جایگزین ترمینال Dock A کاملا از چوب ساخته خواهد شد و بزرگترین ترمینال چوبی در میان فرودگاه‌های جهان نام خواهد گرفت. در طراحی جدید ستون‌های چوبی V شکل به عنوان سیستم اصلی تحمل وزن نقش خواهند داشت.

بزرگترین فرودگاه چوبی جهان

طراح پروژه اعلام کرد که این سیستم را از منظره کوه‌های آلپ و همچنین نقش چوپ در ساخت سقف خانه‌ها در معماری سنتی سوئیس الهام گرفته است. نه تنها استفاده از چوب باعث خواهد شد که فرودگاه از نظر بصری زیبا جلوه کند، بلکه از نظر حفظ پایداری محیط زیست نیز گزینه مناسبی به حساب می‌آید.

چوپ یک منبع قابل جایگزینی محلی است که به وضوح گذشته سوئیسی‌ها را تکریم می‌کند. در همین حال غرش هواپیماها به آينده اشاره دارند. این پروژه پس از یک رقابت دو مرحله‌ای بین‌المللی انتخاب شد که در آن معمارانی از شرکت‌های SOM، Foster + Partners و Grimshaw شرکت داشتند.

Harry Gugger، استاد معماری دانشگاه بازل که به عنوان رئیس کمیته داوران این رقابت ایفای نقش کرده بود، در یک کنفرانس خبری از بزرگترین ترمینال چوبی جهان در فرودگاه زوریخ دفاع کرد. وی عنوان کرد که شاکله اصلی این پروژه با ساختاری شکل گرفته است که نه تنها می‌تواند وزن را تحمل کند،‌ بلکه فضا را تعریف کرده و با خود تطبیق می‌دهد تا حسی منحصر به فرد را ایجاد کند.

ترمینال جدید فرودگاه زوریخ

به باور Gugger و هیئت داوران ماهیت متفاوتی که این پروژه خلق کرده کاملا متناسب با فضا و عصر کنونی است. آنها خوشنود هستند که چنین پروژه نوآورانه‌ای را تایید کرده‌اند؛ زیرا این پروژه به احیاء ساخت‌ و ساز با استفاده از چوب (البته با توجه به پایداری محیط زیست) در پروژه‌های زیرساختی بزرگ کمک خواهد کرد.

ترمینال جدید به دو بخش اصلی نقسیم خواهد شد. بخش اول شامل یک هاب هفت طبقه پر از فروشگاه‌ها و رستوران‌های گوناگون خواهد بود. این هاب توسط یک سالن بزرگ محاصره خواهد شد که در آن مسافران می‌توانند منتظر پرواز خود بمانند یا از گیت‌های مختلف استفاده کنند. همچنین هاب اصلی طوری طراحی شده که بتواند رفت و آمد‌های بسیار زیاد مسافران از طریق پله‌ها، آسانسور و پله‌های برقی را پشتیبانی کند.

ترمینال جدید فرودگاه زوریخ

Bjarke Ingels، بنیان‌گذار و مدیر بخش نوآوری شرکت BIG تاکید کرد که همزمان با رشد و تکامل فرودگاه‌ها و هچنین با توجه به تغییر الزامات بین‌المللی ایمنی، فرودگاه‌ها بیش از پیش پیچیده می‌شوند. وی فرودگاه‌ها را فرانکنشتاین‌هایی ساخته شده از المان‌ها، وصله‌ها و افزونه‌ها تبدیل می‌داند.

به همین خاطر آنها برای ترمینال جدید فرودگاه زوریخ سعی کرده‌اند این چالش پیچیده را با ساده‌ترین پاسخ ممکن جواب دهند: یک فضای چوبی بزرگ که طراحی ساختاری،تجربه فضایی، زیبایی معماری و نظم سازمانی را با هم در خود دارد. انتظار می‌رود که بزرگترین ترمینال چوبی جهان در فرودگاه زوریخ تا ده سال آينده افتتاح شود.