خواص زیره سیاه

خواص زیره سیاه آسیاب شده در شیردهی و میزان فروش آن

مشاهده شده است که اکثر مادران در دوران شیردهی برای بالا رفتن کیفیت و همچنین مقدار شیر خود از زیره سیاه آسیاب شده استفاده می‌کنند.

گیاهان دارویی معطر مانند زیره سیاه بسیار محبوب و پر طرفدار هستند و می‌توان از آنها به شکل آسیاب شده به عنوان بهترین چاشنی استفاده کرد. زیره سیاه از دسته گیاهان گلدار دو ساله متعلق به خانواده چتریان می‌باشد. تمامی اعضای خانواده چتریان به داشتن عطر و بوی استثنایی مشهور هستند که معروف‌ترین آنها زیره سیاه بوده که از خوش‌عطرترین نمونه‌ها به حساب می‌آیند. زیره سیاه در طب ایرانی و اسلامی به دلیل خواص درمانی فوق‌العاده خود جایگاه ویژه‌ای داشته و در آشپزی مردم در قاره پهناور آسیا به دلیل عطر و طعم بی نظیر خود به عنوان یک ادویه مناسب به کار برده می‌شود.

برندهای مختلفی در زمینه‌ی فروش و بسته بندی گیاهان دارویی فعالیت می‌کنند. برند سحرخیز یکی از برندهای فروش زیره سیاه به صورت زیره سیاه پاک شده و زیره سیاه آسیاب شده و پاک شده می‌باشد.

زیره سیاه بومی منطقه‌ی آسیا بوده و برای رشد بهتر آب و هوای گرم و خاک با زهکشی خوب را می‌پسندد. این گیاه هم به صورت بومی رشد کرده و هم به صورت زراعی کاشته و برداشت می‌شود. پس از برداشت زیره سیاه پاک شده و به فروش می‌رسد. نحوه مصرف این گیاه بسته به نوع مصرف آن دارد از حالت دم کرده و جوشانده برای مصارف دارویی گرفته تا به صورت زیره سیاه آسیاب شده که به عنوان ادویه به تنهایی یا در ترکیب با ادویه‌های دیگر استفاده می‌شود.

نکاتی برای با خرید و فروش زیره سبز فله و عمده

زیره به سه نوع کوهی، سیاه و زیره سبز تقسیم می‌شود. زیره کوهی رنگ قهوه‌ای دارد و بوی بسیار تندی، اما زیره سبز رنگ سبز کم‌رنگ و تقریبا رنگ کدری دارد که در ایران در شهرهایی مانند شیراز، کاشمر، سمنان، گنبد، تبریز، گلستان، اصفهان و یزد به صورت عمده کشت و تولید می‌شود.

زیره و فلفل سیاه تازه اصل و مرغوب کرمان و سبزوار از محصول‌های با کیفیت صادراتی ایران محسوب می‌شوند. قیمت انواع زیره سبز سیاه و کوهی در نیمه اول سال (فصل بهار و تابستان) برای هر کیلو زیره سبز قیمتی بین 73 هزار تومان تا 82 تومان قیمت عمده زیره را شامل می‌شود.

خواص زیره سیاه

یکی از راهنمایی‌هایی که در زمینه خرید و فروش زیره سیاه می‌شود این است که خریداران فله زیره سبز می‌توانند زیره با 60 درصد خلوص را تهیه کنند. در این صورت یک خرید فله و مقرون به صرفه را تجربه می‌کنند و در نهایت می‌توانند اقدام به سورت و بوجاری کردن زیره کنند. همچنین در نظر داشته باشید که زیره سبز افغان و هندی قیمت پایین‌تر و ارزان‌تری نسبت به زیره ایرانی داراست.

یکی از نکاتی که کشاورزان زیره باید در نظر داشته باشند این است که به نسبتی که زیره پاک شده و تمیز شده باشد یعنی کاه، خاک و نیم‌دانه نداشته باشد و تمام زیره‌ها دانه کامل باشند، به قیمت هر کیلو زیره اضافه می‌شود. پس کشاورزان عزیز می‌توانند با رعایت این نکته فروش بالاتر و بهتری داشته باشند.

از دیگر راه‌های تشخیص زیره سیاه اعلا و درجه یک، رنگ سبزی زیره‌ها و همچنین عطر و طعم آن‌هاست. برای تشخیص زیره اعلا باید به دانه‌ی زیره توجه نمود. در صورتی که دانه کامل و بلند باشد (نیم دانه نباشد) می‌توان آن را در درسته زیره مرغوب و اصل قرار داد.

زیره سیاه در شیر دهی

داروهای گیاهی مقوی دستگاه گوارش هستند و در دوران شیردهی می‌توان زیره سیاه را به صورت دمنوش مورد استفاده قرار داد. برای درمان بیماری‌های مختلف استفاده از زیره بسیار کاربردی می‌باشد.

در دوران شیردهی کلسیم بدن مادر خیلی کم شده و به جنین می‌رسد. در نتیجه مادران باردار باید مصرف مواد غذایی که دارای کلسیم زیادی هستند را به برنامه غذایی خود اضافه کنند. از میان این خوراکی‌ها زیره سیاه یکی از موادی بوده که دارای کلسیم بسیار بالایی است و سلامت استخوان‌ها را در پی دارد. آنها مانع از خرابی و پوسیدگی دندان‌ها شده و در دوران پیری نیز از پوکی استخوان‌ها  جلوگیری می‌کنند.

خواص زیره سیاه

پزشکان طب سنتی اسانس زیره سیاه را به بسیار مناسب می‌دانند و توصیه می‌کنند مادرانی که تازه زایمان کرده‌اند، مصرف زیره سیاه در شیردهی را در دستور کار قرار دهند. آنها دارای خاصیت لاکتوژن هستند و در دوران شیردهی باعث می‌شوند که شیر مادر جریان  داشته باشد و افزایش یابد.

بنابراین مصرف زیره سیاه برای مادران شیرده بسیار مناسب می‌باشد، اما در حالت کلی مصرف بیش از حد هر ماده غذایی مشکلاتی به بار می‌آورد. در نتیجه بهتر است برای مصرف این مواد غذایی با پزشک خود مشورت کنید.

زیره سیاه از بین برنده نفخ مادر و کودک است، زیرا هر آنچه که مادر می‌خورد، از طریق شیردهی به کودکان می‌رسد. در نتیجه مصرف زیره سیاه نیز باعث از بین رفتن نفخ مادر و کودک می‌شود و دل‌دردهای آنها تسکین پیدا می‌کند و برای خانم‌ها بسیار مفید می‌باشد و مصرف آنها باعث تنظیم قائدگی می‌شود و سردی رحم را از بین می‌برد. همچنین ‌باعث افزایش قدرت باروری می‌گردد.

این مطلب توسط شرکت های ثالث به عنوان بیانیه مطبوعاتی یا رپورتاژ آگهی ارسال شده و گجت نیوز در قبال موارد مندرج در آن مسئولیتی ندارد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*