عکس جدید تلسکوپ جیمز وب

عکس جدید تلسکوپ فضایی جیمز وب، اخترشناسان را حسابی گیج کرده است

در عکس جدید تلسکوپ فضایی جیمز وب از یک ستاره دوردست پدیده‌ای مشاهده شده که اخترشناسان قادر به توضیح آن نیستند. برخی این پدیده را دیوانه‌‌وار توصیف کرده‌اند.

در عکس جدید تلسکوپ جیمز وب حلقه‌های متحد‌المرکزی در اطراف یک ستاره دوردست مشاهده شده‌اند. عکس جدید حسابی دانشمندان را درگیر خود کرده‌ است.

راز درون عکس جدید تلسکوپ جیمز وب

این عکس در تیر ماه گرفته شده بود؛ اما به تازگی توسط دانشمندی به نام Judy Schmidt در توییتر منتشر شده است. پس از انتشار عکس نیز موجی از نظرات و پرسش‌ها اینترنت را فرا گرفت. در این تصویر ستاره‌ای به نام WR140 را مشاهده می‌کنیم که توسط دایره‌هایی موج مانند احاطه شده است. این دایره‌ها که با فاصله گرفتن از ستاره محو می‌شوند، کاملا گرد نیستند بلکه تا حدودی به مربع گرایش دارند.

عکس جدید تلسکوپ جیمز وب

همین نیز کافی بود تا برخی افراد آنها را به موجودات فضایی ارتباط دهند. البته خود Schmidt چنین باوری ندارد. او فکر می‌کند که موج‌های اطراف ستاره به خاطر یک پدیده طبیعی ایجاد شده‌اند و چون ما فقط از یک نقطه نظر به آن نگاه می‌کنیم، برایمان غیر قابل باور به نظر می‌رسد. هرچند که با وجود این توضیحات نیز باز دو سوال مهم باقی می‌مانند: چرا موج‌ها به این شکل هستند؟ و چرا تا این حد منظم به نظر می‌رسند؟

Mark McCaughrean، یک دانشمند میان رشته‌ای در کارگروه علمی تلسکوپ جیمز وب و مشاور علمی آژانس فضایی اروپا در توصیف این پدیده از واژه دیوانه‌وار استفاده کرد.

البته وی توضیح داد که ساختار آبی‌رنگ وسط عکس جدید تلسکوپ جیمز وب که به شش طرف کشیده شده تنها به خاطر انکسار اپتیکال ستاره شکل گرفته است و واقعی نیست” اما لایه‌های اطراف WR140 کاملا واقعی هستند. اینکه چنین لایه‌هایی در فضا و اطراف یک ستاره شکل بگیرند، بسیار عجیب است.

WR140 در دسته ستاره‌های ولف-رایه قرار می‌گیرد و بیشتر هیدروژن خود را به بیرون پرتاب کرده است. این ستاره‌ها معمولا توسط گرد و غبار احاطه می‌شوند و این احتمال وجود دارد که یک ستاره در همان نزدیکی آنها را به شکل کنونی در آورده باشد.

عکس جدید تلسکوپ جیمز وب

البته به زودی راز عکس جدید تلسکوپ جیمز وب برملا خواهد شد؛ زیرا Ryan Lau، اخترشناس NOIRLab اعلام کرده که مقاله‌ای را در رابطه با این موضوع برای بررسی ارسال کرده است. WR140 که در صورت فلکی ماکیان و در فاصله ۵۶۰۰ سال نوری از زمین قرار دارد، یک ستاره متغیر به حساب می‌آید؛ زیرا نور ساطع شده از آن در دوره‌های مختلف کم و زیاد می‌شود.

اینکه همین کاهش و افزایش نور تاثیری در حلقه‌های ایجاد شده دور ستاره دارند یا خیر، مشخص نیست. در هر صورت، عکس جدید جیمز وب قدرت بسیار زیاد این تلسکوپ ۱۰ میلیارد دلاری را نشان می‌دهد. با توجه به علمکرد James Webb در همین بازه کوتاه، قطعا می‌تواند تا پایان ماموریت خود تاثیر شگرفی روی نگرش ما نسبت به جهان داشته باشد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

7 دیدگاه

  1. درمورد من نظرخود را گفتم .به نظر من اینگونه می آید.وبنظر می آید ترک وشکشتگی بالای باشد یعنی نزدیک انتها

  2. نظری که گفتم.اگر این تلسکوب برای زمان زیادی به همچین ستارهاهی بنگرد .احتمال آتش گرفتن تلسکوپ خیلی زیاد است.زیرا یک طرف سرد ویک طرف داغ و همین باعث میشود وسط برقی بیش از حد تولید شود.

  3. بنظرم احتمالن یک طرف آینه تلسکوپ شکسته یا ترک خورده و حال طوری بر ستاره تنظیم شده که نیمی از صفحه آینه ای سایه سیاره دیگر بر آن افتاده باشد .وفقط این تیکه بر تابش اثر گذاشته .واگر تلسکوپ به همین شکل که گفتم بر ستاره دیگر بنگرد همین طور است وگرنه هیچ معلوم نیست وبه روال عادی است.

  4. احتمالن یک طرف آینه تلسکوپ شکسته است یا ترک خورده

  5. با تشکر از شما دانشمندان کیهان شناس وتشکر از این جمیز وب که به انتظاری که کشیدیم تا شروع بکارش واقعا متحیر شدم بنظر من چند حالت میتواند باشه ممکن است یه ستاره یا جسم پر جرمی پشت اون باشه واین امواج از اون باشه یا شاید در حال درون ریزی است وانرژی را بدلیلی که نمی دانیم اینگونه بشکل حلقه های مشابه به فضا بپراکند و….

  6. عظمت خداوند و قدرت بیکران او

  7. چیزی نیست ..‌نترسید روی لنز تلسکوپ تار انکبوت بسته مقاله اش رو دارم مینویسم..