آرتمیس 1

ماموریت آرتمیس 1 باز هم عقب افتاد + تاریخ پرتاب بعدی

به نظر می‌رسد ناسا با مشکلات عدیده‌ای در آغاز ماموریت آرتمیس 1 مواجه شده است؛ زیرا این پرتاب برای بار دوم به تاخیر افتاد.

روز شنبه، ناسا دومین تلاش خود برای آغاز ماموریت آرتمیس 1 و پرتاب سفینه به مدار ماه را انجام داد، اما باز هم با مشکل فنی مواجه شد. این بار مقصر، نشت هیدروژن مایع بود که در زمان بارگذاری استیج مرکزی موشک ظاهر شد.

به گفته آژانس فضایی، این نشت «در حین بارگیری پیشرانه در استیج مرکزی موشکِ سیستم پرتاب فضایی رخ داد». تلاش‌های متعدد برای عیب یابی و رفع نشتی با قرار دادن مجدد لایه‌ی ضد نشت و قطع سریع هیدروژن مایع در مخزن بی‌ثمر باقی ماند و مشکل ادامه یافت.

آرتمیس 1

مشکل ماموریت آرتمیس 1، این بار مربوط به نشت سوخت هیدروژن مایع می‌شود

این تلاش‌های عیب ‌یابی طی چند ساعت انجام شد. ابتدا تیم ماموریت آرتمیس 1، دو بار اقدام به بستن نقطه‌ی نشتی کرد که به آن «خاموش و روشن کردن دوباره» هم می‌گویند. سوخت هیدروژنی فوق سرد در مسیر خود متوقف شد، رابط مخزن گرم شد، سپس جریان سوخت به امید بسته شدن نشتی از سر گرفته شد. این فرآیند جواب نداد. سپس ناسا اقدامات را به سمت راه حل جدیدی هدایت کرد: پمپاژ تانک با هلیوم. باز هم جواب منفی بود، نشت ادامه داشت….

بنابراین تقریبا در ساعت 11:17 صبح به وقت شرقی، یعنی سه ساعت قبل از باز شدن پنجره‌ی آغاز ماموریت آرتمیس 1 در روز شنبه، چارلی بلک ول تامپسون، مدیر پرتاب، با مسئولان ناسا تماس گرفت تا پرتاب روز شنبه را به طور کامل لغو کند.

بیشتر بخوانید: چین و آمریکا در ماه همسایه می‌شوند؛ آغاز دوباره جنگ سرد، این‌بار در فضا!

این دومین بار است که ماموریت آرتمیس 1 به تاخیر می افتد. تلاش شماره اول برای پرتاب در روز دوشنبه برنامه ریزی شده بود، اما بلک ول تامپسون مجبور شد به دلیل مشکل پیچیده‌ای که با عنوان «آزمایش خون ریزی موتور» شناخته می‌شود، ماموریت را به تاخیر بیندازد. هدف از آزمایش مذکور این است که موتورها با آزاد کردن مقدار کمی از سوخت، به دمای مناسب احتراق برسند. اما در تلاش اول، موتور شماره 3 به دمای مناسب نرسیده بود.

تاریخ بعدی در فهرست اولیه‌ی ناسا برای ماموریت آرتمیس 1 مربوط به روز دوشنبه، 5 سپتامبر (14 شهریور) می‌شود. البته هنوز به صورت رسمی در مورد زمان‌بندی مجدد پرتاب چیزی اعلام نشده است. به محض کسب اطلاع بیشتر، این مقاله به‌روزرسانی خواهد شد.

به نظر شما ناسا می‌تواند با تاخیرهای کوتاه و یک روزه، مشکل را حل کند یا به بازبینی اساسی نیاز است؟