نام عکاس ایرانی روی یک سیارک - بابک تفرشی

نام عکاس ایرانی روی یک سیارک گذاشته شد

بنا بر اعلام اتحادیه بین المللی نجوم، نام عکاس ایرانی روی یک سیارک گذاشته شده است. در ادامه نام این عکاس معروف و سوابق وی را بخوانید.

یکی از اقدامات جالبی که گاها در دنیای نجوم دیده می‌شود، نام‌گذاری برخی از سیاره‌ها یا سیارک‌ها به نام افراد مشهور و تأثیرگذار در حوزه‌های مختلف است. برای مثال تا به امروز دهانه‌های برخوردی بسیاری به نام ایرانیان شهیر و نامدار نامگذاری شده که از جمله آنها می‌توان به دهانه برخوردی فردوسی، نظامی، حافظ و ابوریحان بیرونی اشاره کرد.

درخشش نام عکاس ایرانی روی یک سیارک

علاوه بر دهانه‌های سطح کره ماه، گاهی اوقات سیارک‌ها حامل نام افراد مشهور و تأثیرگذار خواهند بود. یکی از این سیارک‌ها LV62 2002 است که از این به بعد با نام تفرشی 276163 شناخته می‌شود. این سیارک در سال 2002 شناسایی و در تصاویر آرشیوی سال 2009 پیدا شده است.

نام عکاس ایرانی روی یک سیارک - سیارک lv62 2002

یکی از اخترشناسان آماتور به نام استفان کورتی که ساکن شهرک نوه زامکی در اسلواکی است، موفق شده ده سال اخیر را در جستجوی سیارک‌هایی باشد که تصاویر آنها در دسترس عموم قرار گرفته، اما اخترشناسان آنها را نادیده گرفته و به دست فراموشی سپرده‌اند. کورتی هم‌اکنون توانسته در میان تصاویر آرشیوی سال 2009، سیارکی را پیدا کند که در سال 2002 شناسایی و کشف شده است.

همچنین پس از این دستاورد جالب، مرکز بررسی ریزسیاره‌ها در دانشگاه کمبریج (MPC) نام این سیارک را به طور موقت LV62 2002 گذاشت. پس از این نامگذاری و به مدت هشت سال، مرکز مذکور به مشاهدات و بررسی‌های خود ادامه داد تا این که موفق شد مسیر سیارک را بهتر از قبل تعیین کند و در نهایت مرکز بررسی ریزسیاره‌ها توانستند به عدد قطعی و دائمی 276163 برسند.

بعد از مسیریابی و نامگذاری موقت این سیارک، هم‌اکنون اتحادیه بین المللی نجوم LV62 2002 را با شماره دائمی 276163 به نام عکاس معروف ایرانی، تفرشی نامگذاری کرده است. تصویر سیاره‌ای که هم‌اکنون حامل نام عکاس ایرانی است در سال 2002 و در کوه پالومار ایالات متحده آمریکا گرفته شد.

نام عکاس ایرانی روی یک سیارک - سیارک lv62 2002

سیارک تفرشی بر اساس آنچه دانشمندان اعلام کرده‌اند، هر 5.1 سال یک مرتبه به دور خورشید می‌چرخد و قطری برابر با 1900 متر دارد. همچنین فاصله آن از خورشید بین 2.3 تا 3.0 واحد نجومی در تغییر خواهد بود. جایگاه فعلی سیارک مذکور در صورت فلکی کمان است و به مسیر خود ادامه می‌دهد.

بر اساس جایگاه و موقعیتی که سیارک تفرشی دارد، می‌توان این جرم آسمانی را با تلسکوپ‌های متوسط با قطر 50 سانتی‌متر رصد کرد؛ البته تلسکوپ باید مجهز به سنسور افزاره بارجفت شده یا CCD باشد. لازم به ذکر است که این سیارک تهدیدی برای سیاره زمین محسوب نمی‌شود، چرا که جزو اجسام بالقوه خطرناک یا اجسام نزدیک به زمین نیست.

بابک تفرشی کیست؟

نام عکاس ایرانی روی یک سیارک - بابک تفرشی

بابک تفرشی یکی از عکاسان روزنامه‌نگار است که حرفه اخترشناسی را در کنار هنر عکاسی ادامه داد. در سال 2007 برنامه جهان در شب توسط او و با شعار «یک ملت یک آسمان» راه‌اندازی شد و همزمان با شروع و پخش این برنامه، تفرشی مشغول تربیت و رهبری تیمی از عکاسان آینده‌دار در بیش از 30 کشور جهان است.

یکی از مهم‌ترین اقدامات و فعالیت‌های تفرشی، تلاش برای برقراری مجدد ارتباط بین انسان با دنیای طبیعی است و برای تحقق این هدف ارزشمند از تصاویر آسمان شب استفاده کرد. همچنین به پاس قدردانی از زحمات این عکاس ایرانی، جایزه لنارت نیلسون (یکی از معروف ترین جوایز علمی عکاسی) به وی اعطا شد.

نام عکاس ایرانی روی یک سیارک - بابک تفرشی

تفرشی علاقه زیادی به نجوم و اخترشناسی دارد و این علاقه در کودکی وی ریشه دارد. اوایل دهه 1990 میلادی بود که او شروع به عکاسی از آسمان شب ایران کرد. بعد از مدتی حرفه روزنامه‌نگاری را برای پوشش اخبار حوزه نجوم و فضا در پیش گرفت و هم‌اکنون از سال 2012 تا به امروز با نشنال جئوگرافیک مشغول همکاری است. آثار تفرشی در بیش از 100 برنامه تلویزیونی پخش شده و شهرت فراوانی برای او به وجود آورده است.

یکی دیگر از افتخارات تفرشی در سال 2022 رقم خورده و آن دریافت جایزه وی فایندر بوده که معمولا به طور سالیانه توسط انجمن نشنال جئوگرافیک به افرادی اعطا می‌شود که از طریق علم، آموزش، حفاظت از منابع و فناوری اکتشافات عصر جدید را رهبری می‌کنند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*