دوربین آيفون 14 پرو

آیا سیستم جدید دوربین آيفون 14 پرو، بالاخره گوشی اپل را لایق عنوان پرو کرده است؟

آیفون 13 پرو با وجود امکانات خوبی که داشت، چندان شایسته عنوان پرو نبود. آیا دوربین آيفون 14 پرو می‌تواند شرایط را تغییر دهد؟ در ادامه به بررسی تغییرات اپل در دوربین iPhone 14 Pro می‌پردازیم.

اپل به زودی از سری آيفون 14 رونمایی می‌کند. با توجه به شایعاتی که منتشر شده، مدل‌های پرو آيفون 14 با سیستم جدید دوربین همراه خواهند شد و از این نظر جذاب‌تر از بقیه به نظر می‌رسند. آيا دوربین جدید برای رقابت با پرچمداران اندرویدی کافی خواهد بود؟

تغییر ماهیت آیفون 14 پرو با دوربین جدید

تقریبا سه سال پیش بود که اپل اولین مدل‌های پرو آيفون‌ یعنی آيفون 11 پرو و 11 پرو مکس را معرفی کرد. اپل هیچ‌وقت اعلام نکرد که واژه پرو به چه چیزی اشاره دارد. هرچند با توجه به اینکه بزرگترین و واضح‌ترین تفاوت بین مدل استاندارد و مدل‌های پرو آيفون 11 در دوربین آنها بود، احتمالا اپل قصد داشت سیستم دوربین آیفون ۱۰۰۰ دلاری خود را به عنوان دلیل حرفه‌ای بودن آن ارائه دهد.

آیفون 11 پرو

آیفون 11 پرو

آيفون 11 پرو اولین گوشی اپل با سه دوربین و حالت شب بود و کیفیت فیلمبرداری فوق‌العاده بالایی هم داشت. همه اینها نیز در کنار سریع‌ترین تراشه گوشی‌های هوشمند یعنی A13 Bionic قرار گرفته بودند. هرچند که علیرغم این موارد مدل‌های پرو آيفون 11 بسیاری از ویژگی‌هایی که برای یک گوشی پرو یا پرچمدار ۱۰۰۰ دلاری ضروری بودند را نداشتند.

  • آيفون 11 پرو از نمایشگری با رفرش‌ریت بالا بهره نمی‌برد.
  • دوربین تله‌فوتو این گوشی تنها قادر به زوم اپتیکال ۲ برابری بود.
  • دوربین فوق عریض فاقد فوکوس خودکار و حتی حالت شب بود.
  • دوربین سلفی از فوکوس خودکار بهره نمی‌برد (البته این مورد خیلی هم مهم نبود).
آیفون 12 پرو

آیفون 12 پرو

اپل در آیفون 12 پرو و آیفون 13 پرو برخی از ویژگی‌های مورد نیاز را اضافه کرد؛ اما با توجه به سرعت بالای صنعت گوشی‌های هوشمند، اپل مجددا از پرچمداران اندرویدی عقب افتاده است. اینجاست که سیستم دوربین آيفون 14 پرو می‌تواند نقش بسیار مهمی را ایفا کند.

انتظارات از دوربین iPhone 14 Pro

از تقریبا سال گذشته شایعات و اخبار در مورد دوربین ۴۸ مگاپیکسلی iPhone 14 Pro شنیده می‌شد و حالا نیز که تنها چند روز به رونمایی از پرچمداران 2022 اپل باقی مانده است، این اتفاق قطعی به نظر می‌رسد. در واقع اپل می‌خواهد پس از ۸ سال با حسگرهای ۱۲ مگاپیکسلی خداحافظی کند.

دوربین آيفون 14 پرو

همانطور که می‌دانید مگاپیکسل در بحث دوربین خیلی مهم نیست؛ اما در مورد آيفون کمی داستان فرق دارد. چرا که اپل باید برای آوردن برخی ویژگی‌های جدید به دوربین آيفون 14 پرو و 14 پرو مکس آن را افزایش دهد. یکی از این موارد فیلم‌برداری 8K با نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه است که اگرچه هنوز برای بسیاری از کاربران مفید نیست، اما می‌تواند آيفون را در دسته حرفه‌ای‌ها قرار دهد.

در حال حاضر فیلم‌برداری 8K تقریبا فقط در سطح کارهای هالیوودی استفاده می‌شود؛ زیرا هدف از ضبط با کیفیت 8K تنها افزایش وضوح نیست، بلکه داشتن امکان کراپ، پایدار کردن و ری‌فریم کردن فیلم پس از پایان کار است. اگرچه آيفون 14 پرو هرگز به عنوان دوربین اصلی در هیچ پروژه مهمی استفاده نخواهد شد، اما می‌تواند امکانات بیشتری را در اختیار صاحبان کانال‌های پرطرفدار یوتیوب قرار دهد.

دوربین آيفون 14 پرو

تغییر بعدی حالت سینمایی با کیفیت 4K است. حالت سینمایی یکی از ویژگی‌های جذاب آيفون است که ظرفیت‌های زیادی دارد. هرچند که متاسفانه در حال حاضر فقط به رزولوشن 1080p محدود شده و در نمایشگرهای بزرگی همچون تلویزیون یا حتی آيپد آنقدر زیبا جلوه نمی‌کند. حالت سینمایی همچنین در تشخیص مرزها نیز کمی مشکل دارد که امیدواریم در آيفون 14 پرو برطرف شود.

اگر از یک عکاس حرفه‌ای بپرسید که چه چیزی از دوربین آيفون می‌خواهد، قطعا به حسگرهای بهتر/بزرگتر و تنظیمات دستی بیشتر پیش/پس از گرفتن عکس اشاره خواهد کرد. رزولوشن بیشتر حسگر جدید ۴۸ مگاپیکسلی آيفون 14 پرو به تصاویری با جزئیات بیشتر منجر خواهد شد و حسگر بزرگتر نیز به عملکرد بهتر در نور کم کمک می‌کند.

هرچند باید ببینیم که اپل در نهایت در زمینه انعطاف‌پذیری و تنظیمات دستی دوربین مسیر سامسونگ را انتخاب می‌کند یا مسیر گوگل را پیش می‌گیرد.

دوربین آيفون 14 پرو

به عنوان مثال گوگل پیکسل 6 پرو به یک دوربین ۵۰ مگاپیکسلی مجهز شده است؛ اما شما نمی‌توانید با این گوشی تصاویر ۵۰ مگاپیکسلی بگیرید. در عوض خروجی ۱۲.۵ مگاپیکسلی در اختیار کاربر قرار می‌گیرد. هرچند که کاربران گلکسی S22 اولترا می‌توانند عکس‌های ۱۰۸ مگاپیکسلی هم با دوربین اصلی گوشی بگیرند.

در حال حاضر بهترین فرصت برای اپل است تا همزمان با تغییر حسگر، تنظیمات دستی دوربین آيفون 14 پرو را نیز بسیار بیشتر از نسل‌های قبل کند تا این گوشی بیش از پیش لایق عنوان پرو باشد. در این زمینه گوشی‌های جدید سونی می‌توانند الگوی خوبی باشند.

البته این فقط دوربین اصلی نیست که تغییر می‌کند. بر اساس پیش‌بینی‌ها اپل می‌خواهد از یک حسگر جدید برای دوربین فوق عریض آيفون 14 پرو نیز استفاده کند. این حسگر تا دو برابر نور بیشتری را نسبت به نمونه استفاده شده در آيفون 13 پرو دریافت خواهد کرد تا دیگر شاهد عکس‌های نرم در نور مناسب و عکس‌های بی‌کیفیت در نور کم نباشیم.

دوربین آيفون 14 پرو

قطعا این مورد به ثبت جزئیات بیشتر در عکس‌ها و ویدیوها کمک خواهد کرد؛ اما فقط محدود به عکس‌های فوق عریض نیست و برای حالت ماکرو نیز کارایی دارد. در حال حاضر آيفون 13 پرو از نظر کیفیت عکس‌های ماکرو حرف‌های زیادی برای گفتن دارد؛ بنابراین امکان فیلم‌برداری ماکرو با کیفیت بالا می‌توان آيفون 14 پرو را کمی حرفه‌ای‌تر جلوه دهد.

آخرین تغییر به دوربین سلفی مربوط می‌شود. ظاهرا اپل برای تمام اعضای خانواده آيفون 14 از یک دوربین سلفی جدید با فوکوس خودکار بهره گرفته است. اگر گهگاه عکس سلفی می‌گیرید، فوکوس خودکار و دوربین جدید تفاوت چندانی برای شما ایجاد نخواهند کرد. اما اگر دوست دارید که عکس‌های سلفی شما حرفه‌ای به نظر برسند، قطعا از این تغییر استقبال خواهید کرد.

گوشی iPhone 14

در نهایت باید گفت که قطعا از حسگرهای ۱ اینچی، قدرت زوم بالا یا دیافراگم متغیر در آيفون 14 پرو و 14 پرو مکس خبری نخواهد بود. اینها آخرین و مهم‌ترین تغییرات گوشی‌های پرچمدار اندرویدی هستند و برای دیدن آنها در آيفون باید حداقل تا آيفون 15، 16 یا 17 صبر کنید. در عوض آیفون 14 پرو گوشی هوشمندی است که می‌خواهد انقلاب آتی اپل در بخش دوربین را آغاز کند.

وظیفه این کار قطعا بر عهده دوربین اصلی ۴۸ مگاپیکسلی خواهد بود؛ اما کیفیت بالای دوربین‌های دیگر نیز باعث می‌شود که سیستم عکاسی و فیلم‌برداری این گوشی بیش از پیش کامل به نظر بیاید. بدین ترتیب می‌توان گفت که آيفون 14 پرو برخلاف نسل‌های قبل تا حدودی به یک گوشی حرفه‌ای شباهت دارد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*