تعرفه واردات خودرو

جزئیات تعرفه واردات خودرو اعلام شد

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اعلام جزئیات تعرفه واردات خودرو گفت هدف ما از بین بردن رانت و انحصار در حوزه خودرو است.

سیدرضا فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص دلایل آزادسازی واردات خودرو گفت در فضای کشور انحصار و حمایت زیادی از تولید خودرو وجود دارد و تعادل میان تولید و تقاضا نیز از بین رفته است. این موارد به همراه بازار دو قیمتی باعث شد تا خودرو به کالای سرمایه‌ای تبدیل شود. همچنین نبود خودروی اقتصادی با کیفیت در سبد محصولات خودروسازان باعث شد تا طرح آزادسازی واردات خودرو در دستور کار قرار بگیرد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اعلام این که توقف 4 ساله واردات خودرو باعث شد تا تنظیم آیین‌نامه به کار حساسی تبدیل شود گفت انتقال فناوری یکی از نکات مورد توجه در آیین‌نامه واردات است. ضمن این که هر خودرویی که وارد کشور می‌شود باید دارای خدمات پس از فروش باشد. البته این موضوع به این معنا نخواهد بود که واردکننده می‌بایست خدمات پس از فروش به وجود آورد، در واقع می‌تواند با مجموعه خدمات پس از فروش هماهنگ شود.

 تعرفه واردات خودرو

فاطمی امین با اعلام این که عرضه و تقاضا در بازار متعادل نیست و به همین دلیل در بازار خودرو با قیمتی بیش از سود مناسب به فروش می‌رسد، گفت مثلا یک خودرو برای واردکننده 400 میلیون تومان تمام می‌شود، اما آن را با قیمت 600 میلیون تومان به بازار عرضه می‌کند. از این رو اعطای چنین مجوزی یک رانت خواهد بود. در همین راستا تصمیم بر آن شد تا خودروی وارداتی در بورس کالا عرضه شود تا با شفاف‌سازی کیفیت آن بهبود پیدا پیدا کند.

وزیر صمت با اعلام این که این وزارتخانه به عنوان حاکمیت با هیچ شرکتی برای واردات مذاکره نکرده و نخواهد کرد گفت با عرضه کالاها در بورس و شفافیت عرضه موافقیم. نخستین عرضه با هماهنگی وزارت صمت به انجام نرسید و به همین دلیل با آن مخالفت کردیم، اما مدتی بعد اعلام کردیم با وجود این که بورس بیشتر برای کالاهای پایه‌ای مناسب است، اما با استفاده از این سازوکار می‌توان نرخ‌ها را کاهش داد.

جزئیات تعرفه واردات خودرو

فاطمی امین در خصوص تعرفه واردات خودرو نیز بیان کرد تعرفه واردات خودرو شناور خواهد بود؛ چرا که ممکن بود به دلیل عدم تعادل میان عرضه و تقاضا، تعیین عدد ثابت برای تعرفه برای واردکننده سود زیاد و رانت زیادی به وجود آورد. از این رو تصمیم بر آن شد برای جلوگیری از رانت به جای سود بازرگانی، میزان سود واردکننده تعیین شود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*