حمایت از تولید گوشی های داخلی

آیین‌نامه حمایت از تولید گوشی های داخلی در مجلس تصویب شد

هیئت وزیران به تازگی اقدام به تصویب آیین‌نامه حمایت از تولید گوشی های داخلی کرده‌اند. جزئیات این آیین نامه را در ادامه بخوانید.

یک هفته پیش بود که یکی از مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت، در خصوص برنامه‌های این وزارتخانه در حمایت از صنعت تولید موبایل توضیحاتی ارائه داد. امروز هیئت وزیران آئین نامه حمایت از تولید گوشی های هوشمند داخلی را با عنایت به بند (ن) تبصره (7) قانون بودجه سال جاری تصویب کردند.

تصویب آیین‌نامه حمایت از تولید گوشی های داخلی

تصویب آیین‌نامه حمایت از تولید گوشی‌های داخلی

طبق آنچه بند (ن) تبصره مذکور از قانون بودجه سال 1401 مقرر کرده، حقوق ورودی واردات گوشی های همراه ساخته شده خارجی بالای 600 دلار معادل 12 درصد تعیین شده که کل منابع حاصل پس از واریز به ردیف درآمدی مربوط در جدول مندرج در قانون به وزارت صمت (صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته) به منظور حمایت از تولید گوشی های هوشمند داخلی و صنعت ریزالکترونیک (میکروالکترونیک) اختصاص خواهد یافت.

نیازی اعلام کرده بود 10 میلیون گوشی هوشمند ایرانی تا پایان 1404 با حمایت وزارت صمت تولید می‌شود. همان‌طور که می‌دانیم، توسعه صنعت گوشی های داخلی فرآیندی زمان بر و درازمدت است و ریسک بالایی به همراه دارد. بنابراین دولت در آیین نامه اجرایی بند قانونی مذکور به این ریسک اشاره کرده و اعلام نموده با حمایت‌های قانونی در قالب برنامه بودجه 1401 و از طریق گوشی‌های لوکس، تفاوت قیمتی آن را برای توسعه زیست بوم تلفن همراه هزینه کند.

یکی از اهداف مهم تصویب این آیین نامه، ساخت و تولید گوشی هوشمند داخلی با 20 درصد داخلی سازی گوشی‌های وارداتی است که تقریباً 3 میلیون دستگاه موبایل را شامل می‌شود. گفتیم که منابع توسعه صنعت تولید گوشی های همراه از طریق مالیاتی که برای گوشی های بالای 600 دلار دریافت می‌شود، پرداخت خواهد شد.

تصویب آیین‌نامه حمایت از تولید گوشی‌های داخلی

همچنین اعلام شده سود حاصل از گوشی های لوکس، به طور تمام و کمال برای توسعه و گسترش گوشی های هوشمند داخلی و صنعت ریزالکترونیک مصرف می‌شود. از طرفی مقرر شده اعتبارات موضوع این آیین نامه به منظور حمایت از تولید گوشی همراه هوشمند داخلی و صنعت ریزالکترونیک، ارتقای سطح فناوری و کیفیت تولید محصولات، توسعه صادرات، حمایت از طرح‌های تحقیقاتی منتهی به نمونه‌های صنعتی و آزمایشگاهی استفاده خواهد شد.

برای مصرف اعتبارات مذکور کارگروهی از وزرای ارتباطات و فناوری اطلاعات، صنعت، معدن و تجارت، دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و معاون علمی و فناوری رئیس جمهور  تشکیل می‌شود. 70 درصد و حداکثر 90 درصد اعتبارات برای حمایت از تولید گوشی های هوشمند داخلی و حداکثر 30 و حداقل 10 درصد آن صرف توسعه ریزالکترونیک‌ها خواهد شد.