اسنپدراگون 6 نسل 1

اسنپدراگون 6 و 4 نسل 1 کوالکام رسما معرفی شدند؛ برای ارتقا میان‌رده‌ها آماده باشید

کوالکام از تراشه اسنپدراگون 6 نسل 1 برای گوشی‌های میان‌رده و اسنپدراگون 4 نسل 1 برای گوشی‌های اقتصادی رونمایی کرد. در ادامه به مشخصات، تفاوت عملکرد و جزئیات Snapdragon 6 Gen 1 و Snapdragon 4 Gen 1 می‌پردازیم.

امروز کوالکام در ادامه نامگذاری جدید خود از تراشه‌ های اسنپدراگون 6 و 4 نسل 1 رونمایی کرد. تراشه اسنپدراگون 6 نسل 1 بر پایه لیتوگرافی ۴ نانومتری ساخته شده؛ اما در ساخت تراشه اقتصادی SD 4 Gen 1 از همان نود ۶ نانومتری استفاده شده است. کوالکام همچنین اعلام کرد که اولین دستگاه‌های مجهز به SD 6 Gen 1 در سه ماهه اول ۲۰۲۳ (زمستان ۱۴۰۱) روانه بازار خواهند شد؛ اما دستگاه‌های مجهز به اسنپدراگون 4 نسل 1 در سه ماهه جاری عرضه می‌شوند.

مشخصات و ویژگی‌های تراشه‌های اسنپدراگون 6 و 4 نسل 1

اسنپدراگون 6 نسل 1

متاسفانه کوالکام مشخصات کامل CPU را منتشر نکرده است و ما فقط می‌دانیم که هسته‌های اصلی Snapdragon 6 Gen 1 می‌توانند به حداکثر فرکانس کاری ۲.۲ گیگاهرتز برسند. این عدد برای تراشه اقتصادی جدید ۲.۰ گیگاهرتز است. همچنین هر دو از هشت هسته پرداشی بهره می‌برند؛ اما مشخص نیست که چه تعداد از آنها را هسته‌های قدرتمند و چه تعداد را هسته‌های بهینه تشکیل خواهند داد.

علاوه بر اینها هیچ اشاره‌ای هم به استفاده از گرافیک آدرنو در این دو تراشه نشده است. تنها چیزی که کوالکام گفته این است که اسنپدراگون 6 نسل 1 از نظر عملکرد گرافیکی تا ۳۵ درصد و از نظر عملکرد محاسباتی تا ۴۰ درصد بهتر شده است. هرچند که مشخص نیست تراشه جدید توانسته از چه تراشه‌ای با این اختلاف پیشی بگیرد.

اسنپدراگون 6 نسل 1

اسنپدراگون 4 نسل 1 نیز از نظر CPU تا ۱۵ درصد سریع‌تر و از نظر GPU تا ۱۰ درصد قوی‌تر شده است. از آنجایی که این شرکت تراشه سری ۴۰۰ دیگری ندارد، گمان می‌کنیم که برای مقایسه اسنپدراگون 480/+480 به عنوان معیار انتخاب شده‌ است.

اسنپدراگون 6 نسل 1 از پردازشگر سیگنال تصویر ۱۲ بیتی Spectra Triple بهره می‌برد که پشتیبانی از دوربین‌های ۲۰۰ مگاپیکسلی و HDR در عکس‌ها و ویدیوها را برای گوشی‌های میان‌رده به ارمغان می‌آورد. در زمینه هوش مصنوعی نیز شاهد بهبودهایی هستیم و حالا این چیپست به نسل هفتم موتور هوش مصنوعی کوالکام مجهز شده است. این تغییر روی افکت بوکه، عملکرد کلی دستگاه و مصرف انرژی تاثیر‌گذار خواهد بود.

در بخش ارتباطات نیز شاهد حضور مودم نسل چهارمی اسنپدراگون X62 5G و پشتیبانی از وای‌فای 6E هستیم. البته کوالکام در تراشه اسنپدراگون 4 نسل 1 نیز از موتور هوش مصنوعی خود استفاده کرده است، ولی جدیدترین نسل آن در این تراشه حضور ندارد. سخت‌افزار جدید حالا می‌تواند از نمایشگرهای +FHD با رفرش‌ریت ۱۲۰ هرتز و نرخ Shading متغیر پشتیبانی کند.

تراشه Snapdragon 4 gen 1

پردازشگر سیگنال تصویر استفاده شده در این تراشه نیز به فناوری کاهش نویز مولتی فریم مجهز شده است تا گوشی‌های اقتصادی کیفیت عکس بهتری داشته باشند. همچنین شرکت‌ها می‌توانند از دوربین‌های ۱۰۸ مگاپیکسلی در گوشی‌های مجهز به اسنپدراگون 4 نسل 1 استفاده کنند. در نهایت باید به مودم X51 5G اشاره کرد که ارتباط با شبکه 5G را ممکن می‌کند. در این تراشه خبری از وای‌فای 6E نیست.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*