سونی اکسپریا 5

مقایسه اکسپریا 5 IV و اکسپریا 5 III؛ چه چیزی تغییر کرده است؟

امروز قصد داریم به مقایسه میان رده قدرتمند و تازه وارد سونی، اکسپریا 5 IV با نسل قبلی خود اکسپریا 5 III بپردازیم و مشخصات و قابلیت‌های این دو را مقایسه کنیم. به نظر شما کدام یک از این دو گوشی محصول بهتری است؟

اوایل ماه سپتامبر، در خلال رویداد IFA 2022، سونی از گوشی اکسپریا 5 IV خود به عنوان نسل جدید از سری محصولات Xperia 5 رونمایی کرد. از حیث مشخصات فنی، این گوشی پایین‌تر از گوشی پرچمدار اکسپریا 1 IV قرار می‌گیرد که در اوایل سال 2022 معرفی شد. از طرف دیگر، محصول جدید سونی همچنین مشخصاتی قدرتمندتر از میان رده اکسپریا 10 IV دارد.

همانند نسل گذشته، Xperia 5 IV بسیاری از مشخصات Xperia 1 IV را در اندازه‌ای کوچک‌تر و قیمتی پایین‌تر ارائه می‌دهد.

امروز قصد داریم ضمن مقایسه گوشی اکسپریا 5 IV با اکسپریا 5 III به بررسی مختصر مشخصات و قابلیت‌های هریک بپردازیم. آیا سونی توانسته اکسپریا 5 مارک 4 را به آپگریدی منطقی برای اکسپریا 5 مارک 3 تبدیل کند؟

طراحی اکسپریا 5 IV و اکسپریا 5 III

  • اکسپریا 5 مارک 4: 156 در 67 در 8.2 میلیمتر، 172 گرم
  • اکسپریا 5 مارک 3: 157 در 68 در 8.2 میلیمتر، 168 گرم

هر دو نسل از محصولات Xperia 5 سونی طراحی مشابهی دارند. با این حال برخی ویژگی‌های کلیدی این دو محصول با هم متفاوت است. طراحی هر دو گوشی در قسمت جلو و پشت کاملا تخت بوده و گوشه‌ها خمیده هستند. با این وجود، نسل چهارم از گوشی‌های سونی لبه‌های تخت و طراحی ماتی دارد؛ در حالی که نسل قبل لبه‌های خمیده داشته از طراحی براقی در پشت بهره می‌برد.

گوشی Xperia 5 III

همچنین ماژول دوربین پشت در هر دو گوشی به صورت کپسولی شکل بوده و در گوشه بالا و سمت چپ قرار دارد. علاوه بر این، حاشیه‌های بالا و پایین صفحه نمایش در هر دو گوشی بسیار باریک طراحی شده‌اند.

از دیگر شباهت‌های دو گوشی Xperia 5 IV و Xperia 5 III هم می‌توان به حضور کلید اختصاصی شاتر در لبه راست هر دو محصول اشاره کرد. بعلاوه، هر دو گوشی نیز موفق به کسب استاندارد IP68 شده و در برابر نفوذ گرد و غبار و رطوبت مقاوم هستند.

گوشی Xperia 5 IV همچنین نسبت به نسل قبلی خود تا حدی کوچک‌تر و فشرده‌تر است. این گوشی همچنین با وزن 172 گرمی خود حدودا چهار گرم از نسل پیشین سنگین‌تر طراحی شده است.

سونی اکسپریا 5 IV را در سه رنگ مشکی، کرمی و سبز رونمایی کرده؛ در حالی که پیش از این، نسل سوم تنها در دو رنگ سبز و مشکی به بازار عرضه شده بود.

مقایسه صفحه نمایش اکسپریا 5 مارک 4 و اکسپریا 5 مارک 3

  • اکسپریا 5 IV: صفحه نمایش 6.1 اینچی با رزولوشن فول اچ دی پلاس و نرخ رفرش 120 هرتز
  • اکسپریا 5 III: صفحه نمایش 6.1 اینچی با رزولوشن فول اچ دی پلاس و نرخ رفرش 120 هرتز

نسل جدید Xperia 5 صفحه نمایشی 6.1 اینچی دارد که هم اندازه نسل قبل خواهد بود. همچنین نسبت عرض به طول هر دو گوشی برابر با 21:9 است. سونی این صفحه نمایش را CineWide نامگذاری کرده است.

گوشی Xperia 5 IV

علاوه بر این، رزولوشن صفحه نمایش هر دو مدل نیز ثابت است و سونی از پانل‌هایی Full HD+ در هر دو استفاده کرده است. علیرغم این که این رزولوشن پایین‌تر از رزولوشن 4K گوشی پرچمدار اکسپریا 1 است، اما نرخ رفرش همچنان برابر با 120 هرتز باقی مانده است.

البته اکسپریا 5 IV در بخش صفحه نمایش با پیشرفت‌های قابل توجهی نسبت به نسل قبلی خود روبرو شده است؛ به طوری که پانل به کار رفته در این صفحه نمایش 50 درصد روشن‌تر از نسل قبل بوده و قادر به پشتیبانی از HDR ریل‌تایم است.

مشخصات فنی اکسپریا 5 IV در برابر اکسپریا 5 III

  • اکسپریا 1 مارک 4: تراشه اسنپدراگون 8 نسل 1، هشت گیگ رم، 128 گیگ حافظه داخلی، درگاه میکرو اس دی، باتری 5000 میلی آمپر ساعتی، شارژ بی سیم
  • اکسپریا 5 مارک 3: تراشه اسنپدراگون 888، هشت گیگ رم، 128 گیگ حافظه داخلی، درگاه میکرو اس دی، باتری 4500 میلی آمپر ساعتی

نسل چهارم Xperia 5 به تراشه اسنپدراگون 8 نسل 1 مجهز است و از هشت گیگ رم و 128 گیگ خافظه داخلی استفاده می‌کند. علاوه بر این، به کمک درگاه کارت حافظه تعبیه شده در این گوشی می‌توان حافظه داخلی را تا سقف یک ترابایت افزایش داد.

اکسپریا 5 IV

از سوی دیگر، Xperi 5 III از چیپست اسنپدراگون 888 استفاده می‌کند که در مقایسه با Snapdragon 8 Gen. 1 به طور محسوسی ضعیف‌تر است. اما میزان رم و حافظه داخلی آن دقیقا مشابه با نسل چهارم و به ترتیب برابر با هشت گیگ و 128 گیگ است. همچنین این گوشی نیز قادر به پشتیبانی از درگاه کارت حافظه است و به این ترتیب، می‌تواند از حافظه‌های تا سقف یک ترابایت پشتیبانی کند.

در بخش باتری، سونی گوشی اکسپریا 5 IV را به یک باتری 5000 میلی آمپر ساعتی مجهز کرده که قادر است با توان 30 وات شارژ شود. به این ترتیب، گوشی جدید سونی ظرف تنها سی دقیقه از صفر تا 50 درصد شارژ می‌شود. این گوشی همچنین بر خلاف نسل قبل خود از شارژ بی سیم و قابلیت Battery Share نیز پشتیبانی می‌کند.

از سوی دیگر، ظرفیت باتری Xperia 5 III کم‌تر و برابر با 4500 میلی آمپر ساعت است. البته نسل قبلی از سیستم شارژ سریع پشتیبانی می‌کند؛ اما فاقد شارژ بی سیم است.

مقایسه دوربین

  • اکسپریا 5 مارک 4: ماژول دوربین سه‌گانه (12 + 12 + 12)، دوربین سلفی 12 مگاپیکسلی
  • اکسپریا 5 مارک 3: ماژول دوربین سه‌گانه (12 + 12 + 12)، دوربین سلفی 8 مگاپیکسلی

هر دو گوشی نسل سوم و چهارم از Xperia 5 ماژول‌های سه‌گانه دوربین دارند.

حسگر اصلی ماژول دوربین Xperia 5 IV دوازده مگاپیکسلی و f/2.2 بوده و مجهز به لرز‌شگیر نوری‌ست. همچنین یک دوربین 12 مگاپیکسلی f/1.7 دیگر با فوکوس خودکار و لرزشگیر نوری به همراه یک حسگر 12 مگاپیکسلی f/2.4 که آن هم به فوکوس خودکار و لرزشگیر نوری مجهز است، دوربین اصلی را همراهی می‌کنند.

هر سه لنز به کار رفته در ماژول دوربین این گوشی همچنین از تکنولوژی جدید فوکوس خودکار 20 فریم بر ثانیه‌ای سونی و تعقیب ریل‌تایم سوژه برخوردار هستند. علاوه بر این، هر سه قادر به ضبط ویدیوهای اسلوموشن 4K با نرخ 120 فریم هستند و از قابلیت تعقیب سوژه برای ویدیو، فوکوس خودکار Eye برای ویدیوها و البته دامنه دینامیک بیشتر پشتیبانی می‌کنند.

گوشی Xperia 5 III

از سوی دیگر اما ماژول دوربین اکسپریا 5 III متشکل از یک دوربین 12 مگاپیکسلی f/1.7، یک دوربین 12 مگاپیکسلی با فاصله کانونی بین 70 تا 105 میلیمتر و دیافراگم بین f/2.3 تا f/2.8 و یک دوربین 12 مگاپیکسلی f/2.2 بود.

همچنین در قسمت جلو نیز برتری با نسل جدید از Xperia 5 است؛ چرا که دوربین سلفی این گوشی 12 مگاپیکسلی است؛ در حالی که نسل قبل به یک دوربین سلفی هشت مگاپیکسلی مجهز بود.

جمع‌بندی

همان گونه که در این متن مطالعه فرمودید، نسل چهارم از گوشی‌های اکسپریا 5 سونی بهبودهای قابل قبولی را در مقایسه با نسل قبل تجربه کرده است. این گوشی از تراشه قدرتمندتری بهره می‌برد و ظرفیت باتری آن در مقایسه با قبل افزایش یافته است. علاوه بر این، قابلیت شارژ بی سیم و شارژ سریع هم از جمله مواردی هستند که شاهد پیشرفت آن‌ها در نسل جدید بوده‌ایم. همچنین ماژول دوربین Xperia 5 IV هم در مقایسه با نسل قبل پیشرفت قابل توجهی داشته است.

البته طراحی هر دو نسل از گوشی‌های میان رده و قدرتمند سونی تقریبا ثابت باقی مانده و رزولوشن صفحه نمایش نیز دستخوش تغییرات چندانی نشده است. با این حال، صفحه نمایش نسل جدید کمی روشن‌تر از قبل است و از حیث کالیبراسیون و تنظیمات رنگ بهبودهای قابل توجهی داشته است.

اگر بین خرید این دو گوشی مردد هستید، طبیعتا اکسپریا 5 IV گزینه بهتری خواهد بود. با این حال اگر نسل قبلی از این گوشی را در اختیار دارید و برای آپگرید آن به نسل چهارم مردد هستید، باید بیش از هرچیز قابلیت مد نظر خود را مشخص کنید و سپس در خصوص ارتقا یا عدم ارتقای گوشی خود تصمیم گیری کنید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*