آیفون برزیل

فروش آیفون 14 بدون شارژر در برزیل ممنوع شد

در آستانه ورود آیفون 14 به بازار، وزارت دادگستری برزیل، فروش کلیه محصولات بدون شارژر iPhone را ممنوع و اپل را به پرداخت جریمه محکوم کرد.

وزارت دادگستری برزیل، فروش محصولات بدون شارژر اپل از جمله آیفون 14 را به حالت تعلیق درآورد. علاوه بر این، دولت بزریل، شرکت اپل را به پرداخت 2.3 میلیارد دلار جریمه، محکوم کرده است. این حکم، در دادگاه فدرال برزیل به ثبت رسید.

در اطلاعاتی که از یک نشریه برزیلی مخابره شده است، وزارت دادگستری برزیل نوشت:

اعمال جریمه 12.274.500 رئال برزیل (معادل 2.3 میلیارد دلار)، لغو پذیرش گوشی‌های هوشمند با برند آیفون در بازار از مدل iPhone 12 توقف عرضه تمامی گوشی‌های هوشمند با این برند که بدون شارژر عرضه شده‌اند، در دستور کار قرار گرفته‌اند.

دولت برزیل تصمیم گرفته تا در صورتی‌که اپل فروش آیفون بدون شارژر را فورا متوقف کند، جریمه‌ روزانه را اعمال نکند. در واقع، این حکم در صورتی اجرا خواهد شد که شرکت کوپرتینویی از دستورالعمل‌های این کشور تخطی کند.

در ماه اکتبر سال 2021، وزارت دادگستری به اپل و سامسونگ اطلاع داد که این شرکت‌ها در مورد دلایل حذف شارژ از جعبه گوشی‌های هوشمند خود، توضیحات قانع‌کننده و شفافی را ارائه نکرده‌اند. در ماه مه، دولت از رگولاتور حافظت از مصرف‌کننده برزیل خواست تا دادخواستی اداری علیه اپل و سامسونگ را به ثبت برساند.

با معرفی گلکسی زد فولد 4 و زد فلیپ 4 در برزیل، سامسونگ از دستورالعمل دولت برزیل پیروی کرد و اکنون شارژر مجددا به تمامی گوشی‌های هوشمند جدید این شرکت اضافه شده است. از سوی دیگر، اپل هم‌چنان به حذف لوازم جانبی از جمله شارژر ادامه می‌دهد.

شارژر

در اکتبر سال 2020، زمانی‌که اپل خط تولید آیفون 12 را معرفی کرد، این شرکت گفت که قصد دارد تا سال 2030 به سمت آلایندگی صفر حرکت کند. به نقل از این غول فناوری، با توجه به اینکه هر یک از مشتریان، از چند شارژر برقی در خانه‌های خود استفاده می‌کنند، حذف آن از جعبه آیفون‌ها، برای محیط‌زیست سودمنتر خواهد بود.

هم‌چنین طبق گزارش‌ها، دولت‌های سراسر جهان نیز با شکایت از اپل، این شرکت را به توضیحی شفاف درباره این تصمیم بحث‌برانگیز وادار کرده‌اند. در نتیجه، این شرکت مجبور شد در برخی از مناطق، آیفون‌های خود را همراه با شارژر توزیع کند.

واکنش اپل به ممنوعیت فروش آیفون 14 بدون شارژر در برزیل

اپل تصمیم گرفته است تا در این مورد، مستقیما اظهارنظر نکند. این شرکت عنوان کرده که به تصمیم دولت برزیل معترض است، زیرا اعتقاد دارد که حذف شارژر از جعبه آیفون‌ها به کاهش اثرات کربن و آلاینده‌های زمین کمک خواهد کرد.

در بخشی از بیانیه اپل آمده:

در اپل، ما در هر کاری که انجام می‌دهیم، تاثیر خود بر مردم و کره زمین را در نظر می‌گیریم. در ساخت آداپتورهای شارژر، بیش‌ترین استفاده از روی و پلاستیک می‌شود و حذف آنها از جعبه به کاهش بیش از 2 میلیون تن کربن که معادل حذف 500 هزار خودرو از جاده‌‌ها در سال است، کمک می‌کند. در حال حاضر، میلیاردها شارژر برق USB-A در سراسر جهان استفاده می‌‌شود که مشتریان ما می‌توانند از آنها برای شارژ و اتصال دستگاه‌های خود استفاده کنند.

در پایان اشاره شد:

ما قبلا نیز چند بار در دادگاه‌هایی که علیه تصمیمات دولت برزیل برگزار شد، برنده شده بودیم و مطمئن هستیم که مشتریان ما از گزینه‌های مختلف شارژ و اتصال دستگاه‌های خود آگاه هستند. ما به همکاری خود با دبیرخانه ملی مصرف‌کنندگان برزیل ادامه می‌دهیم تا نگرانی‌های آنها را برطرف و برای تجدیدنظر در این تصمیم اقدام کنیم.