آیفون 14 ضد آب

آیفون 14 ضد آب است؟

گوشی های سری آیفون 14 اپل از استاندارد IP68 برخوردار هستند؛ اما آیا این بدان معناست که آیفون 14 کاملا ضد آب است؟

اپل بالاخره از سری جدید گوشی های خود یعنی سری آیفون 14 پرده برداشت. این خانواده شامل چهار مدل آیفون 14 معمولی، آیفون 14 پلاس کاملا جدید، آیفون 14 پرو و آیفون 14 پرو مکس به عنوان قدرتمندترین، بهترین و گران‌ترین مدل این سری می‌شود. شما می‌توانید در گجت نیوز اخبار مختلف معرفی این گوشی‌ها را بخوانید، اما علاوه بر مواردی که بیشتر از آنها صحبت می‌شود، یک ویژگی خاص وجود دارد که گاهی اوقات در سایه باقی می‌ماند و اتفاقا این یک ویژگی بسیار مهم است. بسیاری از مردم دوست دارند بدانند که آیا آیفون 14 ضد آب است یا خیر. اکنون می‌خواهیم به این سوال مهم پاسخ بدهیم و همچنین در مورد ویژگی‌های ضد آب بودن، استانداردهای مقاومت در برابر نفوذ آب و رتبه‌بندی IP توضیح خواهیم داد.

ضد آب بودن آیفون 14 واقعیت دارد؟

آیفون 14 ضد آب

اول از همه باید بگوییم که آیفون 14 ضد آب نیست. ضد آب بودن یعنی دستگاه کاملا مهر و موم شده و در برابر آب محافظت می‌شود. سری آیفون 14 دارای استاندارد IP68 است که نشان‌دهنده مقاومت بالا در برابر نفوذ آب و گردوغبار خواهد بود، اما این گوشی به طور کامل ضد آب نیست. همه مدل‌های جدید آیفون دارای این رتبه‌بندی IP68 هستند، بنابراین اجازه بدهید در مورد معنای واقعی آن و جزئیات این استاندارد بیشتر صحبت کنیم.

استاندارد IP68 چیست؟

استاندارد IP در واقع مخفف عبارت Ingress Protection یا محافظت در برابر نفوذ است. این استاندارد در سطح بین‌المللی تنظیم شده و رقم اول در این مخفف نشان‌دهنده محافظت در برابر مواد جامد مثل گردوغبار، شن و خاک است. عدد 6 بالاترین رتبه ممکن در این بخش خواهد بود و دستگاهی که استاندارد IP6x را داشته باشد، در واقع ضد نفوذ گردوغبار و شن است.

رقم دوم این استاندارد برای مصرف کنندگان گوشی های هوشمند اهمیت بیشتری دارد و البته این رقم کمی بحث‌برانگیزتر است. عدد 8 در اینجا به این معنی است که دستگاه قادر است تا 30 دقیقه در عمق 6 متری آب شیرین دوام بیاورد.

ضد آب یا مقاوم در برابر نفوذ آب؟

نکته اصلی اینجاست که حتی اگر آیفون 14 بتواند روی کاغذ به مدت نیم ساعت در عمق 1.5 متری آب دوام بیاورد، باز هم عملکردی ایده‌آل خواهد بود. البته به احتمال زیاد این محافظت به مرور زمان دچار فرسودگی می‌شود و عملکرد آن نزول پیدا خواهد کرد؛ به خصوص اگر قبلا گوشی شما از ارتفاع سقوط کرده باشد یا به شاسی آن آسیب رسیده باشد.

در حقیقت، استاندارد IP68 به این معنی است که گوشی شما احتمالا از سقوط تصادفی در توالت، استخر و رودخانه جان سالم به در می‌برد و برای استفاده در زیر بارش باران نیز بسیار ایمن خواهد بود. همچنین احتمالا می‌توانید هر از چند گاهی گوشی خود را با آب گرم بشویید. اما این‌ها به این معنی نیستند که گوشی شما به طور کامل ضد آب هستند و باید به یک‌سری نکات حتما توجه داشته باشید.

آیفون 14 ضد آب

در ادامه قصد داریم چند نکته برای ایمن نگه داشتن گوشی شما در برابر نفوذ آب را گوشزد کنیم.

1. هر زمان که گوشی شما خیس شد، آن را با یک پارچه تمیز و نرم کاملا خشک کنید.

2. گوشی را در معرض آب نمک یا آب یونیزه قرار ندهید. رسانایی آب نمک بسیار بیشتر از آب شیرین است و می‌تواند به سرعت به گوشی شما نفوذ کند و به اجزای داخلی آن آسیب برساند. علاوه بر این، هنگامی که آب نمک خشک شود، ممکن است مقداری نمک جمع شده و میکروفون یا بلندگوی گوشی را مسدود کند.

اگر گوشی شما در معرض آب نمک قرار گرفت می‌توانید آن را با آب شیرین بشویید و سپس با یک پارچه تمیز و نرم کاملا آن را خشک کنید. هنگام خشک کردن گوشی مطمئن شوید که بلندگو در بالای گوشی، میکروفون اصلی در پایین گوشی و بلندگوی خارجی در پایین گوشی و همچنین درگاه لایتنینگ را تمیز کنید. استفاده از پارچه نرم برای حذف هر چه بیشتر آب لازم است. برخی از گوشی‌ها حالت خاصی دارند که با پخش صدایی با فرکانس مشخص، آب را از این شکاف‌ها بیرون می‌آورند.

3. هنگام برقراری تماس بلافاصله پس از خیس شدن گوشی، ممکن است میکروفون گوشی مقداری آب را درون خود نگه داشته باشد و به همین دلیل صدایی که طرف مقابل می‌شنود را کاهش دهد. پس از خشک شدن گوشی و قبل از برقراری تماس، اجازه دهید گوشی شما در مواجهه با هوای آزاد کاملا خشک شود.

4. آسیب فیزیکی به گوشی شما، مانند تراشه‌ها و ترک‌های روی بدنه و نمایشگر، می‌تواند به طور قابل توجهی توانایی دستگاه برای مقاومت در برابر نفوذ آب و گردوغبار را کاهش دهد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*