مقایسه گوشی های سری آیفون ۱۴ اپل با یکدیگر

مقایسه گوشی های سری آیفون ۱۴ اپل با یکدیگر؛ خانواده iPhone 14 چه فرقی با هم دارند؟

به بهانه رونمایی از سری محصولات iPhone 14 اپل، در اینجا به مقایسه گوشی های سری آیفون ۱۴ با یکدیگر و بررسی تفاوت‌ها و شباهت‌تایشان می‌پردازیم.

اپل سرانجام از گوشی های سری آیفون ۱۴ خودش رونمایی کرد. این خانواده ۴ عضو دارد که شامل دو نسخه ارزان‌تر آیفون ۱۴ و ۱۴ پلاس و دو عضو پرچمدار و گران قیمت‌تر آیفون ۱۴ پرو و پرو مکس می‌شود. هر یک از این گوشی‌ها می‌توانند نیازهای یک کاربر خاص را برآورده کنند. اما بد نیست به طور دقیق‌تر با تفاوت‌های اعضای این خانواده آشنا شوید تا بتوانید بهترین گزینه را برای خرید انتخاب کنید.

مقایسه گوشی های سری آیفون ۱۴

قبل از هر چیزی بد نیست نگاهی به جدول مشخصات فنی این چهار گوشی بیاندازیم و سپس در مورد جزئیات آن‌ها صحبت کنیم.

مقایسه گوشی های سری آیفون ۱۴ اپل با یکدیگر

جدول مشخصات فنی

مدل گوشیآیفون ۱۴آیفون ۱۴ پلاسآیفون ۱۴ پروآیفون ۱۴ پرو مکس
نمایشگر۶.۱ اینچ/ OLED/ رزولوشن ۲۵۳۲ در ۱۱۷۰ پیکسل/ نرخ رفرش ۶۰ هرتز/ اوج روشنایی ۱۲۰۰ نیت۶.۷ اینچ/ OLED/ رزولوشن ۲۷۷۸ در ۱۲۸۴ پیکسل/ نرخ رفرش ۶۰ هرتز/ اوج روشنایی ۱۲۰۰ نیت۶.۱ اینچ/ OLED/ رزولوشن ۲۵۳۲ در ۱۱۷۰ پیکسل/ نرخ رفرش ۱-۱۲۰ هرتز/ اوج روشنایی ۲۰۰۰ نیت۶.۷ اینچ/ OLED/ رزولوشن ۲۷۷۸ در ۱۲۸۴ پیکسل/ نرخ رفرش ۱-۱۲۰ هرتز/ اوج روشنایی ۲۰۰۰ نیت
ابعاد و وزن۱۴۶.۷ در ۷۱.۵ در ۷.۶۵ میلی‌متر/۱۷۳ گرم۱۶۰.۷۱ در ۷۸.۵۸ در ۷.۸۹ میلی‌متر/۲۴۵ گرم۱۴۶.۷ در ۷۱.۵ در ۷.۶۵ میلی‌متر/۲۱۵ گرم۱۶۰.۷۱ در ۷۸.۵۸ در ۷.۸۵ میلی‌متر/ ۲۵۵ گرم
چیپستApple A15 BionicApple A15 BionicApple A16 BionicApple A16 Bionic
رم۶ گیگ از نوع LPDDR4X۶ گیگ از نوع LPDDR4X۶ گیگ از نوع LPDDR5۶ گیگ از نوع LPDDR5
حافظه داخلی۱۲۸،۲۵۶،۵۱۲ گیگ۱۲۸،۲۵۶،۵۱۲ گیگ۲۵۶،۵۱۲ گیگ/ ۱ ترابایت۲۵۶،۵۱۲ گیگ/ ۱ ترابایت
دوربین پشتیدوگانه ۱۲ مگاپیکسلی عریض + فوق عریضدوگانه ۱۲ مگاپیکسلی عریض + فوق عریضسه‌گانه ۴۸ مگاپیکسلی عریض + ۱۲ مگاپیکسلی فوق عریض + ۱۲ مگاپیکسلی تله فوتو با زوم ۳ برابری اپتیکالسه‌گانه ۴۸ مگاپیکسلی عریض + ۱۲ مگاپیکسلی فوق عریض + ۱۲ مگاپیکسلی تله فوتو با زوم ۳ برابری اپتیکال
دوربین سلفی۱۲ مگاپیکسلی۱۲ مگاپیکسلی۱۲ مگاپیکسلی۱۲ مگاپیکسلی
باتری۳،۲۷۹ میلی‌آمپر ساعت/ شارژ MagSafe۴،۳۲۳ میلی‌آمپر ساعت/ شارژ MagSafe۳،۲۰۰ میلی‌آمپر ساعت/ شارژ MagSafe۴،۳۵۲ میلی‌آمپر ساعت/ شارژ MagSafe
رنگ‌بندیسبز، بنفش، آبی، مشکی، سفید، قرمزسبز، بنفش، آبی، مشکی، سفید، قرمزسبز، بنفش، آبی، نقره‌ای، گرافیتیسبز، بنفش، آبی، نقره‌ای، گرافیتی

طراحی و نمایشگر

در مجموع اپل این خانواده را به دو بخش معمولی و پرو تقسیم کرده است که اعضای هر بخش نقاط اشتراک زیادی با یکدیگر دارند. به طور مثال دو گوشی آیفون ۱۴ و ۱۴ پلاس از طراحی مشابهی برخوردارند، نمایشگر هر دو از نوع ناچ است و دارای مشخصات فنی یکسانی هستند.

مقایسه گوشی های سری آیفون ۱۴ اپل با یکدیگر

تفاوت عمده بین این دو گوشی فقط در ابعاد فیزیکی، نمایشگر و باتری آن‌ها است. اپل یک نمایشگر ۶.۱ اینچی را روی نسخه معمولی iPhone 14 قرار داده، ابعاد آن ۱۴۶.۷ در ۷۱.۵ در ۷.۶۵ میلی‌متر و وزن آن هم ۱۷۳ گرم است. در آن سمت گوشی iPhone 14 Plus به یک نمایشگر بزرگ‌تر ۶.۷ اینچی که هم اندازه نمایشگر مدل پرو مکس است مجهز شده، ابعاد ۱۶۰.۷۱ در ۷۸.۵۸ در ۷.۸۹ میلی‌متری و وزن ۲۴۵ گرمی دارد. نمایشگر هر دو این گوشی‌ها نرخ رفرش ۶۰ هرتزی و روشنایی ۱۲۰۰ نیت را ارائه می‌کند. رنگ‌بندی این سری را مدل‌های سبز، بنفش، آبی، مشکی، سفید و قرمز تشکیل می‌دهند.

مقایسه گوشی های سری آیفون ۱۴ اپل با یکدیگر

تفاوت بین دو مدل خانواده پرو هم به همین شکل است. اپل از یک نمایشگر ۶.۱ اینچی روی نسخه پرو استفاده کرده، ابعاد آن ۱۴۷.۷ در ۷۱.۵ در ۷.۶۵ میلی‌متر و وزن آن هم ۲۱۵ گرم است. در حالی که نمایشگر مدل پرو مکس ۶.۷ اینچی بوده، ابعاد ۱۶۰.۷۱ در ۷۸.۵۸ در ۷.۸۵ میلی‌متری و وزن ۲۵۵ گرمی را ارائه می‌کند. رنگ‌بندی این خانواده شامل نسخه‌های سبز، بنفش، آبی، نقره‌ای و گرافیتی است. اپل همچنین نمایشگر این دو مدل را متفاوت از سری معمولی طراحی کرده است. ناچ بالای صفحه از روی آن‌ها برداشته شده و یک حفره گرد در کنار یک حفره دکمه‌ای شکل قرار گرفته است که ترکیب این دو یک بریدگی به شکل علامت سوال را به وجود آورده است.

مقایسه گوشی های سری آیفون ۱۴ اپل با یکدیگر

مشخصات فنی و ظرفیت باتری

دو مدل معمولی گوشی های سری آیفون ۱۴ اپل به چیپست قدیمی‌تر A15 Bionic با ۶ گیگابایت رم LPDDR4X مجهز هستند، حافظه داخلی ۱۲۸ تا ۵۱۲ گیگابایتی دارند و مشخصات فنی نمایشگر آن‌ها شبیه به یکدیگر است. ظرفیت باتری در مدل معمولی ۳،۲۷۹ میلی‌آمپر ساعت و در مدل پلاس ۴،۳۲۳ میلی‌آمپر ساعت است. اما هر دو از فناوری شارژ بی‌سیم MagSafe پشتیبانی می‌کنند.

مقایسه گوشی های سری آیفون ۱۴ اپل با یکدیگر

در آن سو دو مدل پرو و پرو مکس به چیپست جدید A16 Bionic مجهز هستند و از ۶ گیگابایت رم پرسرعت‌تر LPDDR5 بهره می‌برند. حافظه داخلی این خانواده هم ۲۵۶/۵۱۲ گیگ یا ۱ ترابایت است. ظرفیت باتری مدل پرو ۳،۲۰۰ میلی‌آمپر ساعت و مدل پرو مکس هم ۴،۳۵۲ میلی‌آمپر ساعت خواهد بود. نیازی به گفتن ندارد که این باتری‌ها با شارژ بی‌سیم MagSafe هم سازگاری دارند.

چیپست Apple A16 Bionic

دوربین‌ها

در نهایت به بخش دوربین می‌رسیم، جایی که یکی از اصلی‌ترین تفاوت‌های دو مدل معمولی با مدل‌های پرو سری iPhone 14 را می‌توان یافت. اپل از همان دوربین دوگانه ۱۲ مگاپیکسلی عریض + فوق عریض آشنای خودش در پشت قاب گوشی‌های سری آیفون ۱۴ استفاده کرده است. اگرچه سنسور آن‌ها نسبت به سری آیفون ۱۳ ارتقا یافته و عملکرد بهتری دارد.

مقایسه گوشی های سری آیفون ۱۴ اپل با یکدیگر

اما در آن سمت، برای نخستین بار شاهد حضور یک سنسور دوربین ۴۸ مگاپیکسلی روی گوشی‌های آیفون ۱۴ پرو و پرو مکس هستیم که می‌تواند تفاوت چشمگیری را در وضوح تصاویر و ویدیوهای ضبط شده ایجاد کند. در کنار این سنسور، اپل از دو دوربین ۱۲ مگاپیکسلی فوق عریض + تله فوتو با زوم ۳ برابری اپتیکال نیز استفاده کرده است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*