پردازنده A16 آيفون 14 پرو

پردازنده A16 اپل اینجاست تا تاج پادشاهی گوشی‌های جهان را بر سر آيفون 14 پرو و 14 پرو مکس بگذارد

پردازنده A16 اپل در آيفون 14 پرو و 14 پرو مکس استفاده شده است. مدل‌های پرو iPhone 14 می‌توانند به لطف این پردازنده تمامی رقبای اندرویدی را کنار بزنند؛ اما مصرف باتری این پردازنده چطور است؟

قدرت گوشی‌های جدید آيفون 14 پرو و آیفون 14 پرو مکس توسط پردازنده قدرتمند A16 Bionic اپل تامین می‌شود. این پردازنده که جایگزین A15 شده است، ترانزیستورهای بیشتری را در خود جا داده است و از قطعاتی بهره می‌برد که عملکرد کلی آن را در زمینه‌های دیگر همچون هوش مصنوعی بهبود می‌بخشند.

افزایش سرعت و بهینگی مدل‌های پرو آيفون 14 با پردازنده A16

پردازنده A16 آيفون 14 پرو

پردازنده A16 اولین تراشه اپل به حساب می‌‌آید که بر پایه لیتوگرافی ۴ نانومتری ساخته شده است. این تراشه ۱۶ میلیارد ترانزیستور را در دل خود دارد که پیشتر در آيفون ندیده بودیم. اپل اعلام کرد که این تراشه از ۸ هسته پردازشی بهره می‌برد که در دو دسته هسته‌های قوی (۶ هسته) و هسته‌های بهینه (۲ هسته) قرار می‌گیرند.

هسته‌های قوی A16 نسبت به نسل قبل تا ۳۰ درصد مصرف انرژی کمتری دارند. هسته‌های بهینه نیز یک سوم رقبا انرژی مصرف می‌کنند. هرچند اپل مشخص نکرد منظورش از رقبا کدام تراشه‌ها است. با وجود این، می‌توان گفت که پردازنده A16 نه تنها سبب می‌شود مدل‌های پرو آیفون 14 اپل از نظر قدرت پردازشی بسیار جلوتر از رقبای اندرویدی خود باشند، بلکه از نظر مصرف انرژی نیز عملکردی بسیار خوب خواهند داشت.

پردازنده A16 آيفون 14 پرو

تراشه A16 همچنین از یک پردازنده گرافیکی ۵ هسته‌ای قدرتمند بهره می‌برد که با ۵۰ درصد پهنای باند حافظه بیشتر همراه شده است. همچنین این تراشه با یک موتور عصبی ۱۶ هسته‌ای همراه شده تا عملکرد بهتری در یادگیری ماشینی داشته باشد. چیپست قدرتمند اپل به یک موتور نمایشگر جدید نیز مجهز شده است تا بتوانداز نمایشگر باکیفیت آیفون 14 پرو و 14 پرو مکس پشتیبانی کند.

آیفون‌های جدید می‌توانند به کمک این موتور به روشنایی ۲۰۰۰ نیت برسند و رفرش‌ریت را تا ۱ هرتز کاهش دهند. همچنین از نقش این موتور در حذف پله‌پلگی و اضافه شدن قابلیت نمایشگر همیشه روشن نیز نباید غافل شد.

در صورتی که مراسم اپل را ندیده‌اید، باید بگوییم که مدل‌های آیفون 14 و آيفون 14 پلاس از نسخه بهبود یافته تراشه A15 با پنج هسته گرافیکی که پیشتر در مدل‌های پرو آيفون 13 دیده بودیم، بهره می‌برند. در واقع پردازنده A16 تنها به مدل‌های پرو آيفون 14 تعلق دارد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*