گوشی های سری آیفون 14

گوشی های سری آیفون 14 اپل چه زمانی و با چه قیمتی وارد ایران خواهند شد؟

گوشی های سری آیفون 14 اپل که در شب چهارشنبه 16 شهریور معرفی شدند، چه زمانی و با چه قیمتی وارد بازار ایران می‌شوند و آیا مشکلی برای وارد کردن آنها وجود نخواهد داشت؟

شب گذشته کنفرانس جذاب اپل در سالن استیو جابز در کوپرتینو برگزار شد و این شرکت به صورت رسمی گوشی های سری آیفون 14 را معرفی کرد. این سری در چهار مدل معمولی، پلاس، پرو و پرو مکس روانه بازار می‌شود که ارزان‌ترین آن 799 دلار و گران‌ترین آن 1099 دلار (در نسخه پایه با حداقل میزان حافظه) قیمت خواهند داشت.

اپل در کنفرانس شب گذشته خود اعلام کرد که پیش فروش این چهار آیفون جدید از 9 سپتامبر 2022 یعنی 18 شهریور 1401 آغاز می‌شود. آیفون 14 پلاس از 7 اکتبر 2022 یعنی 15 مهر 1401 به صورت رسمی وارد بازار می‌شود و سه مدل دیگر یعنی آیفون 14، آیفون 14 پرو و آیفون 14 پرو مکس از 16 سپتامبر یا 25 شهریور 1401 از راه خواهند رسید.

گوشی های سری آیفون 14 چه زمانی به ایران می‌رسند؟

تجربه نشان داده که به محض ورود گوشی های آیفون به بازار جهانی، شاهد ورود این گوشی‌ها به بازار ایران نیز خواهیم بود. به این ترتیب اولین گوشی های سری آیفون 14 احتمالا از همین هفته آینده کم کم پا به بازار ایران می‌گذارند. البته در ابتدا شاهد ورود محدود و مسافری این گوشی‌ها در تعداد کم خواهیم بود و همین موضوع و البته هیجان بازار باعث می‌شود قیمت آنها در ابتدای ورود به بازار دارای حباب باشد و بسیار گران‌تر از قیمت واقعی به فروش برسند.

گوشی های سری آیفون 14

اما تقریبا از یک ماه دیگر کم کم ورود انبوه و رسمی گوشی های آیفون 14 به بازار کشورمان آغاز خواهد شد و از آن زمان به بعد، قیمت‌ها کمی متعادل‌تر می‌شود. در مورد قیمت احتمالی گوشی های آیفون 14 در بازار ایران نیز در مطلبی جداگانه به صورت مفصل‌تر صحبت کردیم که می‌توانید این مطلب را از طریق این لینک مطالعه کنید؛ اما اگر اکنون بخواهیم به صورت خلاصه بگوییم، باید برای خرید آیفون 14 حداقل 32 میلیون تومان، برای خرید آیفون 14 پلاس حداقل 35 میلیون تومان، برای خرید آیفون 14 پرو حداقل 39 تا 40 میلیون تومان و برای خرید آیفون 14 پرو مکس حداقل 43 تا 45 میلیون تومان هزینه کنید و طبیعتا هر چه ظرفیت حافظه بیشتری بخواهید، هزینه شما چند میلیون تومان افزایش خواهد یافت.

مشکلی برای واردات آیفون 14 وجود ندارد؟

از چند ماه پیش، مسئولان انتقاداتی به واردات گوشی های لوکس و به خصوص گوشی های آمریکایی آیفون وارد کردند و معتقدند نباید برای وارد کردن آیفون‌ها که سهم کمتری از بازار را در اختیار دارند، منابع ارزی را به هدر بدهیم. این موضوع باعث شد اخباری درباره ممنوعیت واردات گوشی های آیفون و حتی تمام گوشی های بالای 600 دلار به گوش برسد؛‌ با این حال ظاهرا این اتفاق نیفتاده و واردات این گوشی‌ها همچنان به صورت تجاری و مسافری ادامه دارد.

گوشی های سری آیفون 14

بر اساس گزارش‌های منتشر شده، گوشی های آیفون به گروه کالایی 27 منتقل شده‌اند و به همین دلیل ثبت سفارش و تامین ارز برای واردات آنها انجام نمی‌شود. اما وزارت صمت تاکنون هیچ ابلاغیه رسمی در این رابطه نداشته و بر همین اساس، معاون امور گمرکی گمرک ایران اعلام کرده تا زمانی که ابلاغ و اعلام رسمی از سوی وزارت صمت انجام نشود، اقدام جدیدی صورت نخواهد گرفت. عسگری در این خصوص گفت:

طبق تبصره ماده چهار قانون مقررات صادرات و واردات، کلیه بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های مربوط به صدور و ورود کالا منحصرا از طریق وزارت صمت به سازمان‌های اجرایی اعلام می‌شود و همزمان باید به اطلاع عموم برسد. بنابراین هر زمان که ابلاغی صورت بگیرد، گمرک نیز طبق همان اقدام خواهد کرد. تا زمانی که ابلاغی مبنی بر ممنوعیت صورت نگرفته، گمرک طبق روال گذشته عمل می‌کند و گوشی های آیفون وارد شده که دارای ثبت سفارش بوده، تامین ارز شده و مجوزهای لازم را دارند، ترخیص خواهد کرد.

معاون امور گمرکی گمرک ایران اضافه کرد محدودیت ورود مسافری گوشی های آیفون نیز منوط به ابلاغ دستگاه‌های ذی‌ربط به گمرک است، ولی فعلا ورود آیفون همراه مسافر مانند سایر گوشی‌ها بلامانع است. سید روح‌الله لطیفی، سخنگوی گمرک نیز بیان کرد با وجود شایعات مبنی بر ممنوعیت واردات گوشی های لوکس، در پنج ماهه نخست امسال 3 میلیون و 969 هزار و 724 دستگاه تلفن همراه به ارزش بالای 600 دلار به کشور وارد شده است. وی تاکید کرد در حال حاضر هر کالایی که دارای ثبت سفارش معتبر، منشا ارز تایید شده و دارای قبض انبار باشد و ممنوعیت قانونی برای آن اعلام نشده باشد، قابلیت ترخیص از گمرک را دارد.

به این ترتیب هر گوشی آیفونی که ثبت سفارش شده باشد،‌ از گمرک ترخیص و وارد بازار می‌شود و واردات مسافری این گوشی‌ها نیز طبق قوانین ادامه خواهد داشت. البته با وجود این که ممنوعیت رسمی برای واردات آیفون‌ها اعلام نشده، اما گزارش‌های منتشر شده حاکی از آن هستند که مشکلاتی در رابطه با تامین ارز و ثبت سفارش این گوشی‌ها وجود دارد و به همین دلیل فعلا بیشتر آیفون‌های وارد شده به کشور از نوع مسافری هستند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*