بررسی اولیه اپل آیفون ۱۴ پلاس

بررسی اولیه اپل آیفون ۱۴ پلاس؛ آیا بزرگتر بهتر است؟

به بهانه رونمایی از گوشی آیفون ۱۴ پلاس – iPhone 14 Plus که جانشین غول پیکر آیفون مینی است، در این مقاله به بررسی امکانات و مشخصات آن خواهیم پرداخت.

اپل شب گذشته از چهار آیفون جدید در رویداد تابستانی خودش رونمایی کرد: آیفون ۱۴ / ۱۴ پلاس و آیفون ۱۴ پرو / ۱۴ پرو مکس. بله همانطور که شایعات هم می‌گفتند، امسال خبری از مدل مینی نخواهد بود.

دستگاه بسیار کوچک و جیبی اپل جای خودش را به یک مدل بزرگ‌تر داده که از آیفون استاندارد هم بزرگ‌تر است و از نظر اندازه، شباهت زیادی با مدل پرو مکس دارد. اما این مدل جدید چگونه است؟ بی‌شک یک آیفون بزرگ‌تر مزایای خاص خودش را نسبت به یک مدل کوچک‌تر دارد. ما در اینجا نگاهی به ویژگی‌ها و امکانات این گوشی خواهیم انداخت.

بررسی اولیه اپل آیفون ۱۴ پلاس

آیفون ۱۴ پلاس یک اندازه جدید و جذاب را به سری آیفون‌های استاندادر اضافه کرد. بی‌شک آیفون‌های مینی به خاطر ابعاد کوچک خود طرفداران خاصی داشتند، اما یک مدل بزرگ‌تر که به شما اجازه می‌دهد بدون پرداخت هزینه خرید مدل پرو مکس صاحب یک نمایشگر بزرگ ۶.۷ اینچی شوید، قطعاً ارزشمند است.

 آیفون ۱۴ و آیفون ۱۴ پلاس

برخلاف سال‌های قبل، آیفون‌های مدل استاندارد دیگر هم قدرت مدل‌های پرو نیستند و برخی از ویژگی‌های مهم آن‌ها مثل نمایشگر همیشه روشن و دوربین‌های پیشرفته‌تر را در اختیار ندارند. با این حال هنوز هم گزینه خوبی برای بسیاری از کاربران هستند.

همیشه بزرگ‌تر بودن به معنای بهتر بودن نیست، اما اگر یک نمایشگر بزرگ، ابعاد بزرگ‌تر و البته یک باتری بزرگ‌تر را می‌خواهید، گوشی iPhone 14 Plus می‌تواند گزینه خوبی باشد. ولی به خاطر داشته باشید که این لزوماً به معنای قدرت سخت افزاری بیشتر آن نیست.

طراحی شبیه مدل استاندارد،‌ ولی بزرگ‌تر

مدل پلاس دقیقاً شبیه مدل معمولی است، ولی ابعاد بزرگ‌تری دارد. تفاوت ابعاد آن‌ها دقیقاً مثل مدل پرو و پرو مکس با یکدیگر شده است. این ابعاد بزرگ‌تر باعث شده سایز گوشی نیز بزرگ‌تر باشد.

 آیفون ۱۴ و آیفون ۱۴ پلاس

اپل از یک آلومینیوم مستحکم برای فریم میانی این گوشی استفاده کرده، در حالی که فریم مدل پرو مکس از فولاد ضد زنگ است. همین باعث شده نسخه پلاس ۴۰ گرم سبک‌تر باشد.

لبه‌های این گوشی مثل آیفون ۱۳ مسطح است که اپل از زمان عرضه آیفون ۱۲ تغییری در آن ایجاد نکرده است. این سبک طراحی باعث می‌شود در دست‌گیری گوشی آسان‌تر باشد. در طرف چپ دستگاه دکمه سایلنت به همراه دکمه‌های ولوم حضور دارند و یک اسلات سیم کارت را هم می‌توانید در اینجا ببینید. در سمت راست هم فقط یک دکمه پاور قرار دارد. اسپیکرها در دو طرف پورت لایتنینگ در زیر دیوایس قرار گرفته‌اند و یک اسپیکر نیز در بالای صفحه نمایش گنجانده شده است.

برخلاف مدل‌های ۱۴ پرو، اپل از همان ناچ قدیمی در بالای نمایشگر این گوشی استفاده کرده که از زمان عرضه آیفون X بدون تغییر مانده، فقط کمی عرض آن کمتر شده است. بنابراین طراحی این گوشی کاملاً شبیه آیفون ۱۳ خواهد بود. در پشت گوشی نیز اپل از یک پنل شیشه‌ای استفاده کرده و یک ماژول دوربین مربعی در گوشه سمت چپ بالای قاب حضور دارد. داخل این ماژول دو لنز دوربین و یک فلاش به کار رفته که جایگاه آن‌ها دقیقاً مشابه نسل قبلی است.

این گوشی در پنج رنگ آبی، بنفش، سفید،‌ مشکی و قرمز عرضه خواهد شد.

نمایشگر بزرگ‌تر

اپل روی آیفون پلاس خودش از یک نمایشگر ۶.۷ اینچی استفاده کرده که دقیقاً ابعاد و رزولوشنی مشابه مدل پرو مکس دارد. این از آیفون ۱۴ پلاس محصولی را برای کاربرانی ساخته که علاقه‌ای به هزینه خرید بیشتر برای یک مدل پرو را ندارند، ولی می‌خواهند نمایشگر بزرگی در اختیارشان باشد.

بررسی اولیه iPhone 14 Plus

رزولوشن این نمایشگر ۲۷۷۸ در ۱۲۸۴ پیکسل است که تراکم پیکسلی خیلی نزدیکی به تراکم 458ppi در مدل معمولی ۱۴ را ایجاد می‌کند. این یک پنل OLED است که می‌تواند رنگ سیاه عمیقی را ارائه کند، در حالی که دیگر رنگ‌های آن نیز غنی و شاداب است. این نمایشگر همچنین به لطف اوج روشنایی ۱۲۰۰ نیت، شفاف و روشن است.

فناوری‌های متداول نمایشگرهای اپل مثل True Tone، هپتیک تاچ و پشتیبانی از HDR نیز در مدل پلاس موجود است. با این حال برخلاف مدل‌های پرو که به فناوری PorMotion مجهز هستند، نرخ رفرش این نمایشگر ۶۰ هرتزی است. علاوه بر این، اپل قابلیت نمایشگر همیشه روشن را هم فقط برای مدل‌های پرو رزرو کرده و مدل پلاس فاقد آن است. البته در عین حال می‌توانید همچنان از سفارشی‌سازی صفحه قفل در iOS 16 بهره‌مند شوید.

سخت افزار و مشخصات فنی

گوشی آیفون ۱۴ پلاس مثل مدل‌های پرو از پردازنده جدید A16 بهره نمی‌برد. در عوض مثل آیفون ۱۳ چیپست A15 Bionic در زیر قاب آن حضور پیدا کرده است، ولی پردازشگر گرافیکی ۵ هسته‌ای آیفون ۱۳ پرو را ارائه می‌کند.

بررسی اولیه اپل آیفون ۱۴ پلاس

گرچه از توان مدل ۱۴ پرو مکس بی‌بهره است، اما حداقل می‌تواند با ۱۳ پرو رقابت کند. با این حال برای قضاوت در مورد عملکرد آن باید تا بررسی‌های بیشتر منتظر بمانیم. این گوشی مثل تمام آیفون‌های سال ۲۰۲۰ به بعد، اینترنت 5G را ارائه می‌کند. علاوه بر این، آیفون جدید اپل تماس ماهواره‌ای را هم ارائه می‌کند که به کاربر اجازه می‌دهد در مواقع اضطراری که آنتن‌دهی نیست، بتواند از طریق خطوط ماهواره‌ای با مراکز اورژانس تماس بگیرد.

حافظه داخلی این گوشی از ۱۲۸ گیگابایت شروع می‌شود و به ۲۵۶ و ۵۱۲ گیگابایت ختم خواهد شد. و مثل تمام آیفون‌ها، نمی‌تواند از کارت حافظه microSD پشتیبانی کند.

ما هنوز باتری این گوشی را بررسی نکرده‌ایم، اما آنطور که اپل ادعا می‌کند این گوشی می‌تواند با یک بار شارژ کامل تا ۲۶ ساعت محتوای ویدیویی را بدون توقف پخش کند. علاوه بر این در عرض ۳۵ دقیقه با یک آداپتور ۲۰ وات می‌تواند تا ۵۰ درصد شارژ شود.

دوربین ارتقا یافته

دوربین آیفون ۱۴ پلاس دقیقاً مشابه آیفون ۱۴ است و چند پله عقب‌تر از مدل‌های پرو قرار دارد. در پشت قاب این گوشی دوربین دوگانه‌ای حضور دارد که شامل یک سنسور اصلی ۱۲ مگاپیکسلی و یک سنسور فوق عریض ۱۲ مگاپیکسلی می‌شود؛ بنابراین در اینجا خبری از دوربین ۴۸ مگاپیکسلی یا یک سنسور تله فوتو نیست.

بررسی اولیه iPhone 14 Plus

دوربین اصلی این گوشی نسبت به آنچه در آیفون ۱۳ حضور دارد ارتقا یافته است. در اینجا یک سنسور دوربین ۱۲ مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/1.5 (به جای f/1.6) به همراه یک سنسور ۱۲ مگاپیکسلی اولترا واید با گشودگی دیافراگم f/1.8 حضور دارد. اپل یک فناوری به نام Photonic Engine را هم در هر چهار مدل iPhone 14 ارائه کرده که به عکاسی در محیط‌های تاریک کمک می‌کند.

در اینجا قابلیت‌های جذاب نسل قبلی مثل Cinematic Video و Photgraphic Styles، حالت Portrait و Depth Focus نیز حضور دارند. اما دو ویژگی جدید به این گوشی اضافه شده که یکی از آن‌ها Action Mode و دیگری امکان فیلمبرداری با حالت سینماتیک با رزولوشن بیشتر 4K است.

بیشتر بخوانید: قابلیت اکشن مود اپل چیست و آیا می‌تواند جایگزین دوربین های ورزشی گوپرو شود؟

بررسی اولیه iPhone 14 Plus

در جلوی این گوشی هم یک سنسور ۱۲ مگاپیکسلی ارتقا یافته حضور دارد که فوکوس خودکار و گشودگی دیافراگم بازتر f/1.9 (به جای f/2.2) را ارائه می‌کند که به معنای عکس‌های سلفی روشن‌تر در محیط‌های تاریک است.

جمع‌بندی

بزرگ‌تر همیشه به معنای بهتر بودن نیست، اما اگر به یک نمایشگر بزرگ‌تر، گوشی بزرگ‌تر و یک باتری بزرگ‌تر در گوشی خود احتیاج دارید، ولی نمی‌خواهد هزینه خرید یک آیفون پرو را متحمل شوید، آیفون ۱۴ پلاس می‌تواند گزینه خوبی برای خرید باشد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*