طرح جدید جایگزینی خودروهای فرسوده

جزئیات طرح جدید جایگزینی خودروهای فرسوده اعلام شد

وزارت صمت در سومین دوره فروش خودرو از طریق سامانه یکپارچه، طرح جدید جایگزینی خودروهای فرسوده را در کنار سایر طرح ها اعلام کرد.

سال‌ها پیش قرار بود وزارت صنعت، معدن و تجارت، قانون اسقاط خودروهای فرسوده را به اجرا دربیاورد، اما به دلایلی موفق نشد. هم‌اکنون بعد از وقفه نسبتاً طولانی برای اجرای این طرح، وزارت صمت تصمیم گرفته ده درصد از خودروهای قابل قرعه کشی را در سومین طرح فروش خودرو در سامانه یکپارچه به صاحبان خودروهای اسقاطی اختصاص دهد.

طرح جدید جایگزینی خودروهای فرسوده و جزئیات آن

طرح جدید جایگزینی خودروهای فرسوده

گفتنی است که متقاضیان می‌توانند وارد پنل کاربری خود شوند (در وب‌سایت سامانه یکپارچه فروش خودرو) و گزینه موافقت با شرایط و ضوابط خودروهای فرسوده را انتخاب کنند. همچنین بعد از آن می‌بایست در قسمت ویرایش اطلاعات، مشخصات خودروهای از رده خارج شده خود را درج کنند.

هم‌اکنون متقاضیان خرید خودرو (طرح جوانی جمعیت و طرح جایگزینی خودروهای فرسوده) می‌توانند از طریق سامانه یکپارچه فروش خودرو نسبت به ثبت نام اولیه اقدام نمایند. بعد از این که سازمان مدیریت سوخت کد ملی فرد مورد نظر را جستجو کند و به نام وی خودروی اسقاطی وجود داشته باشد، مطابق شرایط اعلامی خودروی جدید تحویل داده می‌شود.

طرح جدید جایگزینی خودروهای فرسوده

در سومین طرح فروش خودرو که از روزهای گذشته آغاز شده است، برای نخستین بار در کنار طرح عادی و جوانی جمعیت، 20 درصد ظرفیت‌های موجود قرعه کشی به طرح جایگزینی خودروهای فرسوده اختصاص یافته است. اگر فردی که در طرح جایگزینی شرکت کرده، برنده اعلام شود، دو ماه فرصت دارد تا خودروی خود را اسقاط و گواهی آن را تحویل مراجع تعیین شده دهد. در خصوص این طرح، امید قالیباف به عنوان سخنگوی وزارت صمت گفت:

بر اساس بند ف تبصره 7 قانون بودجه امسال، 10 درصد از ظرفیت خودروهایی که مشمول طرح قرعه‌کشی می‌شوند، بایستی برای طرح جایگزینی خودروهای فرسوده مورد استفاده قرار بگیرند؛ بنابراین در سومین طرح فروش یکپارچه خودروها که از روز چهارشنبه آغاز می‌شود، برای اولین بار 20 درصد از ظرفیت خودروهای مشمول قرعه‌کشی را به این طرح اختصاص داده‌ایم؛ چرا که در مرحله دوم فروش یکپارچه خودروها، این اتفاق نیفتاده بود.

قالیباف همچنان اعلام کرد که افراد مشمول این طرح می‌توانند با کد ملی و سایر مشخصات خود در سامانه یکپارچه خودروها ثبت نام کنند و پس از آن سازمان سوخت کد ملی افراد ثبت نام شده را استعلام خواهد گرفت. قالیباف همچنین تأکید کرده خودروسازان بر اساس ماده 10 قانون ساماندهی صنعت خودرو باید به ازای تولید هر 4 دستگاه خودرو، یک گواهی اسقاط ارائه کنند تا خودروهای تولیدی قابلیت شماره گذاری پیدا کنند.

طرح جدید جایگزینی خودروهای فرسوده

قالیباف همچنین توضیح داده، در شرایط کنونی گواهی اسقاط خودرو به علت افزایش قیمت خودروها و فقدان ساز و کار تشویقی یا تنبیهی، پاسخگوی تولید نبوده و به نوعی تبدیل به گلوگاه شده و با این اوصاف می‌بایست برای رفع این مشکل، 10 درصد از ظرفیت قرعه کشی‌ها به خودروهای فرسوده و از رده خارج شده اختصاص داده شود. در ادامه ضوابط و شرایط اعلامی ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت برای استفاده از طرح جایگزینی خودروهای فرسوده در راستای اجرای بند (ف) تبصره (7) قانون بودجه 1401 را مرور خواهیم کرد:

  • در اجرای بند (ف) تبصره (7) قانون بودجه سال 1401، مالکین خودروهای فرسوده که شرایط مندرج در آیین نامه از رده خارج کردن خودروهای فرسوده و نیز آیین‌ نامه موضوع ماده (8) قانون هوای پاک و اصلاحات بعدی آنها را دارا بوده و تمایل به شرکت در قرعه‌ کشی از سبد فروش خودروهای تولید داخل دارند، می‌توانند نسبت به ثبت‌ نام در سامانه یکپارچه فروش اقدام نمایند. متقاضیان مکلفند شناسه منحصر به فرد (VIN)، شماره شاسی و شماره موتور و نیز مشخصات فردی شامل نام، نام خانوادگی و کد ملی را در سامانه فروش ثبت نمایند.
  • مالکین در صورت برنده شدن در قرعه‌ کشی، موظف هستند در اسرع وقت به یکی از مراکز اسقاط و بازیافت خودروهای فرسوده موجود در سایت ستاد مدیریت حمل‌ و نقل و سوخت مراجعه و فرآیند اسقاط خودروی خود را حداکثر ظرف دو ماه به پایان رسانند.
  • متقاضیان واجد شرایط که در قرعه‌ کشی برنده شده باشند و خودروی خود را اسقاط نموده باشند، هیچ‌ گونه ادعایی در خصوص صدور و نحوه استفاده از گواهی اسقاط صادره در سامانه ستاد مدیریت حمل‌ و نقل و سوخت و ارزش آن نخواهند داشت.
  • متقاضیانی که در هر مرحله از فرآیند ثبت نام تا تحویل خودروی جدید حائز شرایط و ضوابط قانونی و ابلاغی در بخشنامه نباشند، در هر مرحله از فرآیند از ادامه فرآیند باز خواهند ماند و مجری طرح و خودروساز هیچ گونه تعهدی در قبال آنان نخواهند داشت.
  • وزارت صمت در راستای اجرای بند (ف) تبصره (7) قانون بودجه سال 1401، موظف به اختصاص سهمیه لازم مندرج در قانون می‌باشد که در این دوره عرضه خودرو 20 درصد از ظرفیت را جهت جایگزینی خودروهای فرسوده اختصاص داده است و استعلامات لازم در خصوص شمولیت خودروی فرسوده از ستاد مدیریت حمل‌ و نقل و سوخت کشور صورت خواهد گرفت.
  • لازم به ذکر است در صورتی که متقاضیان استفاده از این طرح، واجد شرایط تشخیص داده شوند می‌بایست فرایند اسقاط و ثبت نام در شرکت‌های خودروساز را مطابق قوانین، الزامات و مراحل اعلام شده توسط ستاد مدیریت حمل‌ و نقل و سوخت کشور و بخشنامه‌های شرکت‌های خودروساز انجام داده و ادامه فرآیند را از این دو مرجع پیگیری نمایند. جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص ضوابط و شرایط استفاده از طرح جایگزینی خودروهای فرسوده به سایت ستاد مدیریت حمل‌ و نقل و سوخت و شرکت‌های خودروساز مراجعه شود.
  • این محدودیت‌ها شامل کلیه خودروهای قابل عرضه توسط شرکت‌های خودروسازی چه در طرح‌ های قرعه کشی و چه طرح‌های خارج از قرعه کشی می‌شوند.