مقایسه آيفون 14 پرو مکس و گلکسی S22 اولترا

مقایسه آيفون 14 پرو مکس و گلکسی S22 اولترا ؛ تقابل پرچمداران iOS و اندروید

امروز می‌خواهیم به مقایسه آيفون 14 پرو مکس و گلکسی S22 اولترا از نظر دوربین، صفحه نمایش، عملکرد و باتری بپردازیم. آیا iPhone 14 Pro Max از Galaxy S22 Ultra بهتر است؟

اگر به دنبال بزرگترین و بهترین گوشی در کره زمین هستید، احتمالا در بالای لیست شما گلکسی S22 اولترا و آيفون 14 پرو مکس قرار دارند. هر دو می‌توانند کاربر را از هر نظر راضی کنند. آنها ابعاد بزرگی دارند، با باتری‌های غول‌پیکر همراه شده‌اند و به دوربین‌های فوق‌‌العاده خوب مجهز هستند؛ اما تفاوت آنها در چیست؟

برای پاسخ به این سوال با گجت نیوز همراه باشید تا به مقایسه بهترین پرچمداران فعلی اندروید و iOS یعنی گلکسی S22 اولترا و آيفون‌ 14 پرو مکس بپردازیم.

مقایسه مشخصات، امکانات و عملکرد گلکسی S22 اولترا و آیفون 14 پرو مکس

گوشی iPhone 14 Pro Max

آيفون 14 پرو مکس دیشب معرفی شد و با پردازنده جدید و سریع‌تر A16 Bionic همراه شده است. این گوشی همچنین از عمر باتری بالایی بهره می‌برد و به ویژگی‌های جالبی همچون ناچ جدید Dynamic Island، ارسال درخواست کمک از طریق ماهواره و قابلیت تشخیص تصادف مجهز شده است.

هرچند که متاسفانه قابلیت درخواست کمک از طریق ماهواره در کمال تعجب فقط برای چند ماه رایگان است و پس از آن حتی اگر جانتان در خطر باشد، بدون پرداخت هزینه این سرویس نمی‌توانید از آن استفاده کنید. همچنین iPhone 14 Pro Max از قابلیت نمایشگر همیشه روشن، دوربین‌های جدید، حالت فیلم‌برداری پرتره با کیفیت بالا و پشتیبانی نرم‌افزاری طولانی‌مدت از اپل بهره می‌برد.

مقایسه آيفون 14 پرو مکس و گلکسی S22 اولترا

از آن طرف گلکسی اس 22 اولترا را داریم که با S Pen (ابزاری جذاب برای افراد خلاق) همراه شده است و از یک دوربین زوم ۱۰ برابری بی‌نظیر بهره می‌برد. همچنین شما می‌توانید با این گوشی از تمام قدرت و ویژگی‌های اکوسیستم اندروید استفاده کنید. برای اینکه ببینیم کدام گوشی انتخاب بهتری است، گلکسی S22 اولترا و آيفون 14 پرو مکس را از نظر طراحی، صفحه‌نمایش، عملکرد، دوربین، عمر باتری و سرعت شارژ مقایسه می‌کنیم.

مشخصات فنی

گوشیiPhone 14 Pro MaxGalaxy S22 Ultra
ابعاد و وزن۱۶۰.۸ در ۷۸.۱ در ۷.۶۵ میلی‌متر، ۲۴۰ گرم۱۶۳.۳ در ۷۷.۹ در ۸.۹ میلی‌متر، ۲۲۹ گرم
صفحه نمایش۶.۷ اینچ، اولد، رفرش‌ریت متغیر ۱ تا ۱۲۰ هرتز، ناچ جدید، نسبت تصویر ۱۹.۵ به ۹۶.۸ اینچی اولد، رفرش‌ریت متغیر ۱ تا ۱۲۰ هرتز، حفره مرکزی برای دوربین سلفی، نسبت تصویر ۱۹.۳ به ۹
پردازندهتراشه ۴ نانومتری A16 Bionicاسنپدراگون 8 نسل 1 (اگزینوس 2200 در خارج آمریکا)
رم۶ گیگ رم LPDDR5۸ یا ۱۲ گیگ رم LPDDR5
دوربین عقب
  • دوربین اصلی ۴۸ مگاپیکسلی با فاصله کانونی ۲۴ میلی‌متر و گشودگی دیافراگم f/1.78
  • دوربین فوق عریض ۱۲ مگاپیکسلی با فاصله کانونی ۱۳ میلی‌متر و دیافراگم f/2.2
  • دوربین تله‌فوتو ۱۲ مگاپیکسلی با فاصله کانونی ۷۷ میلی‌متر، دیافراگم f/2.8 و زوم اپتیکال ۳ برابری
  • دوربین اصلی ۱۰۸ مگاپیکسلی با فاصله کانونی ۲۳ میلی‌متر و دیافراگم f/1.8
  • دوربین فوق عریض ۱۲ مگاپیکسلی با فاصله کانونی ۱۳ میلی‌متر و دیافراگم f/2.2
  • دوربین تله‌فوتو ۱۰ مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.4 و زوم اپتیکال ۳ برابری
  • دوربین پریسکوپ ۱۰ مگاپیکسلی با دیافراگم f/4.9 و زوم اپتیکال ۱۰ برابری
دوربین جلودوربین ۱۲ مگاپیکسلی با فوکوس خودکار و دیافراگم f/1.9دوربین سلفی ۴۰ مگاپیکسلی با فوکوس خودکار
باتری و شارژظرفیت باتری اعلام نشده، شارژ سیمی ۲۷ وات، شارژ بی‌سیم ۱۵ وات۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعت، شارژ سیمی ۴۵ وات، شارژ بی‌سیم ۱۵ وات، پشتیبانی از شارژ بی‌سیم معکوس
قیمت۱۱۰۰ دلار برای مدل ۱۲۸ گیگابایتی۱۲۰۰ دلار برای مدل ۱۲۸ گیگابایتی

مقایسه طراحی و کیفیت صفحه نمایش آيفون 14 پرو مکس و گلکسی S22 اولترا

هر دو گوشی گلکسی اس 22 اولترا و آيفون 14 پرو مکس کیفیت ساخت بالایی دارند. گلکسی نسبت تصویر عریض‌تری در مقایسه با یک گوشی عادی دارد و از طرفی لبه‌های آن نیز تیز‌تر است که باعث می‌شود خاص به نظر بیاید. هرچند که این خاص بودن وقتی در جیب قرار بگیرد، کمی شما را اذیت خواهد کرد.

مقایسه آيفون 14 پرو مکس و گلکسی S22 اولترا

آیفون نیز بزرگ است؛ اما لبه‌های آن گرد طراحی شده‌اند. همچنین هر دو گوشی ترکیبی از شیشه و فلز هستند. البته سامسونگ برای فریم میانی پرچمدار خود از آلومینیوم استفاده کرده است؛ اما پرچمدار 2022 اپل از فولاد ضد‌ زنگ براق بهره می‌برد.

هر دو گوشی نیز توانسته‌اند تاییدیه IP68 را برای مقاومت در برابر نفوذ آب و گرد و غبار به دست آورند؛ بنابراین نیازی نیست نگران افتادن آنها در آب یا خیس شدنشان باشید.

گلکسی از طریق درگاه USB-C شارژ می‌شود؛ اما آيفون همچنان کانکتور لایتنینگ را رها نکرده است. امیدواریم که در آيفون 15 شرایط تغییر کند. برای خرید هرکدام از این گوشی‌ها باید مبلغ بالایی را پرداخت کنید؛ اما در جعبه دستگاه چیزی جز خود گوشی و یک کابل شارژ نخواهید یافت. در واقع سامسونگ و اپل هزینه جداگانه‌ای را برای آداپتور از شما دریافت خواهند کرد.

گوشی iPhone 14 Pro Max

حالا نوبت به مقایسه گلکسی S22 اولترا و آيفون 14 پرو مکس از نظر صفحه‌نمایش می‌رسد. این دو گوشی از نظر ابعاد صفحه‌نمایش کمی با هم اختلاف دارند. آيفون ۶.۷ اینچ و گلکسی ۶.۸ اینچ است. همچنین گلکسی با رزولوشن 1440p کمی نسبت به آيفون با رزولوشن 1290p برتری دارد. البته این اختلاف خیلی زیاد نیست؛ اما به هر حال وجود دارد.

هرچند که در زمینه فناوری نمایشگر آيفون دست بالا را دارد. اپل برای محصول خود به سراغ پنل اولد M12 رفته است که نسبت به پنل M11 گلکسی S22 اولترا کمی جدیدتر است. از آنجایی که هر دو گوشی روشنایی بالایی دارند و رنگ‌ها را زیبا نشان می‌دهند، این تفاوت را نمی‌توان خیلی مهم دانست.

مقایسه آيفون 14 پرو مکس و گلکسی S22 اولترا

آیفون از ناچ جدیدی به نام Dynamic Island بهره می‌برد که سیستم فیس‌آیدی را در خود جای داده است؛ اما در گلکسی تنها یک حفره ساده برای میزبانی از دوربین سلفی وجود دارد. هر دو گوشی می‌توانند رفرش‌ریت را از ۱ تا ۱۲۰ هرتز تغییر دهند؛ ولی این آیفون است که با قابلیت نمایشگر همیشه روشن برتری را به دست می‌آورد.

جالب است که گوشی‌های اندرویدی برای سال‌ها به چنین قابلیتی مجهز شده بودند؛ اما حالا اپل آنچنان آن را بهبود بخشیده که قابلیت نمایشگر همیشه روشن در Galaxy S22 Ultra ابتدایی و ساده به نظر می‌رسد.

گوشی iPhone 14 Pro Max

این دو گوشی از روش‌های متفاوتی برای تامین امنیت بهره می‌برند. آيفون با فیس‌آیدی همراه شده است که چهره کاربر را به صورت سه‌بعدی شناسایی می‌کند؛ اما گلکسی روی حسگر اثر انگشت اولتراسونیک خود به عنوان ویژگی امنیتی اصلی حساب می‌کند. البته در گلکسی نیز می‌توانید از سیستم تشخیص چهره استفاده کنید؛ ولی امنیت این سیستم در حد فیس‌آیدی نیست و راحت‌تر فریب می‌خورد.

در پایان این بخش فراموش نکنید که گلکسی با قلم S Pen نیز همراه شده است که می‌توان از آن برای یادداشت‌ برداشتن یا طراحی استفاده کرد. در واقع اس پن برای هنرمندان، معماران و افرادی که به استفاده از آن عادت کرده‌اند، فوق‌العاده است.

عملکرد و نرم‌افزار

در دل آيفون 14 پرو مکس تراشه A16 Bionic اپل قرار دارد که بر پایه معماری جدید و پیشرفته ۴ نانومتری ساخته شده است. از آن طرف شاهد حضور تراشه اسنپدراگون 8 نسل 1 (در خارج از آمریکا تراشه اگزینوس 2200) در گلکسی هستیم. هر دو گوشی در استفاده روزمره بسیار سریع هستند؛ اما اگر بخواهیم ساده بگوییم تراشه اسنپدراگون در حد A16 Bionic نیست.

مقایسه آيفون 14 پرو مکس و گلکسی S22 اولترا

آيفون 14 پرو مکس از تنها ۶ گیگ رم بهره می‌برد؛ اما در مقایسه گلکسی S22 اولترا با ۸ گیگ رم در مدل پایه و ۱۲ گیگ رم در مدل گرانتر همراه شده است. بدین‌ ترتیب گوشی سامسونگ برای مولتی‌ تسکینگ گزینه بهتری به حساب می‌آید.

از نظر حافظه داخلی هر دو گوشی وضعیت یکسانی دارند و می‌توانید بین گزینه‌های ۱۲۸، ۲۵۶، ۵۱۲ و ۱ ترابایتی یکی را انتخاب کنید. البته مدل ۱ ترابایتی گلکسی S22 اولترا فقط در برخی بازارها عرضه شده است. همچنین توجه داشته باشید که هیچ‌کدام از این دو گوشی از کارت حافظه پشتیبانی نمی‌کنند.

مقایسه دوربین آيفون 14 پرو مکس و گلکسی S22 اولترا

اپل پس از سال‌‌ها تصمیم گرفت که رزولوشن دوربین اصلی آيفون را افزایش دهد و به همین خاطر قطعا آیفون 14 پرو مکس برای طرفداران اکوسیستم اپل جذاب است. اکنون در بدنه پشتی این گوشی یک حسگر ۴۸ مگاپیکسلی قرار دارد که نسبت به حسگر ۱۲ مگاپیکسلی نسل قبل جزئیات بیشتری را ثبت خواهد کرد.

مقایسه آيفون 14 پرو مکس و گلکسی S22 اولترا

هرچند که رقیب کره‌ای چند سالی است به حسگر ۱۰۸ مگاپیکسلی برای دوربین پرچمدار اصلی خود روی آورده است و حتی شایعاتی در رابطه با یک حسگر ۲۰۰ مگاپیکسلی برای نسل بعد شنیده می‌شود.

اگرچه اپل سعی کرده در دوربین اصلی به سامسونگ نزدیک شود؛ اما وقتی صحبت از زوم می‌شود، آيفون 14 پرو مکس قابل مقایسه با گلکسی S22 اولترا نیست. پرچمدار سامسونگ زوم اپتیکال (بدون افت کیفیت) ۱۰ برابری و زوم دیجیتال ۱۰۰ برابری را ارائه می‌دهد. این در حالی است که آيفون به زوم اپتیکال ۳ برابری و زوم دیجیتال ۹ برابری محدود شده است. هرچند اپل در بخش دوربین از برخی ویژگی‌های منحصر به فرد همچون Photographic Styles بهره می‌برد که در گلکسی نخواهید یافت.

در بخش فیلم‌برداری آيفون از کیفیت 4K پشتیبانی می‌کند؛ اما گلکسی S22 اولترا پا را از آن فراتر گذاشته و فیلم‌برداری 8K را در اختیار کاربر قرار می‌دهد.

مقایسه آيفون 14 پرو مکس و گلکسی S22 اولترا

در عوض اپل روی ویژگی‌هایی همچون حالت سینمایی تمرکز کرده است که حالا از کیفیت 4K و نرخ ۲۴ یا ۳۰ فریم بر ثانیه پشتیبانی می‌کند. در اینجا نیز با همان داستان همیشگی طرف هستیم. سامسونگ پیشتر چنین قابلیتی را در گوشی‌های خود ارائه کرده بود؛ اما اپل پس از مدتی نسخه بهتر و باکیفیت‌تر آن را عرضه کرد.

اپل همچنین در مراسم رونمایی از آیفون 14 از قابلیتی به نام حالت اکشن صحبت کرد که باعث می‌شود آیفون بتواند همانند دوربین‌های ورزشی عمل کند. باید کمی صبر کرد تا ببینیم حالت اکشن آيفون 14 پرو مکس در مقایسه با گزینه Steady گلکسی S22 اولترا چگونه عمل می‌کند.

کیفیت صدا و بارخورد لمسی

اسپیکر‌های گلکسی S22 اولترا کیفیت متوسطی دارند و قطعا سامسونگ می‌تواند آنها را بهبود ببخشد. در رابطه با کیفیت صدای آيفون 14 پرو مکس هنوز اطلاعاتی منتشر نشده است؛ اما اگر نسبت به آيفون 13 پرو مکس بهبود پیدا کرده باشد، قطعا کاربر را راضی خواهد کرد. متاسفانه در هیچکدام‌ از این دو گوشی جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون دیده نمی‌شود.

مقایسه آيفون 14 پرو مکس و گلکسی S22 اولترا

 

در رابطه با بازخورد لمسی نیز باید گفت که هر دو گوشی موتور ویبره خوب و قدرتمندی دارند؛ اما آيفون در این زمینه کمی بهتر عمل می‌کند.

عمر باتری و شارژ

با داشتن یک باتری بزرگ ۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی، حتما انتظار دارید که گلکسی S22 اولترا عمر باتری بیشتری در مقایسه با آیفون 14 پرو مکس داشته باشد، مخصوصا اینکه ظرفیت باتری گوشی جدید اپل حتی به ۴۴۰۰ میلی‌آمپر ساعت نیز نمی‌رسد؛ اما وضعیت اینگونه نیست.

با توجه به عملکرد بسیار خوب آيفون 13 پرو مکس در تست‌های باتری، می‌توان گفت که سیستم عامل iOS عملکرد بهتری در زمینه مدیریت مصرف انرژی دارد. البته باید برای نتیجه‌گیری نهایی تا زمان انتشار تست‌های باتری آيفون 14 پرو مکس صبر کنیم؛ اما انتظار داریم که در این زمینه آيفون بهتر از گلکسی اس 22 اولترا ظاهر شود.

گوشی iPhone 14 Pro Max

هرچند که در زمینه سرعت شارژ شرایط کاملا به نفع سامسونگ است. پرچمدار کره‌ای از شارژ سریع ۴۵ وات پشتیبانی می‌کند و این در حالی است که آيفون در بهترین حالت با سرعت ۲۷ وات شارژ می‌شود. این تفاوت را به هیچ وجه نمی‌توان نادیده گرفت؛ زیرا اگرچه برای شارژ کامل گلکسی S22 اولترا باید کمی بیش از یک ساعت صبر کنید، اما شارژ کامل آیفون 14 پرو مکس تقریبا ۲ ساعت طول می‌کشد.

مقایسه آيفون 14 پرو مکس و گلکسی S22 اولترا

گلکسی همچنین از قابلیت جالبی به نام شارژ بی‌سیم معکوس نیز پشتیبانی می‌کند. این قابلیت را فعال کنید و سپس ساعت هوشمند یا ایرباد خود را روی گلکسی S22 اولترا بگذارید تا به طور کامل شارژ شوند. کاری که آيفون قادر به انجام آن نیست.

جمع‌بندی

آيفون نکات مثبتی همچون تراشه جدیدتر و سریع‌تر، قابلیت ارتباط ماهواره‌ای، عمر باتری بالاتر و پشتیبانی نرم‌افزاری طولانی‌تر را دارد و گلکسی نیز با برتری‌هایی همچون قلم اس پن، شارژ سریع‌تر، دوربین تله‌فوتو بهتر شما را به سمت خود می‌خواند.

گوشی iPhone 14 Pro Max

در پایان مقایسه بین گلکسی S22 اولترا و آیفون 14 پرو مکس باید گفت که در انتخاب نهایی اولویت‌های شما برنده را تعیین می‌کنند. اگر به دنبال یک پلتفرم آزاد هستید به سراغ گلکسی بروید؛ اما اگر عملکرد و عمر باتری برای شما مهم‌تر است، آيفون می‌تواند انتخاب خوبی باشد.