تصویر انسان عصر حجر

دقیق‌ترین تصویر از انسان عصر حجر منتشر شد

محققان توانستند پس‌ از ماه‌ها تلاش دقیق ترین تصویر انسان عصر حجر را به دست آورند. در ادامه جزئیات مربوط به یافتن اسکلت و بازسازی چهره را مشاهده خواهید کرد.

در این تصویر چهره بازسازی یک انسان عصر حجر را می‌بینید که حدود ۵۷۰۰ سال پیش در مالزی امروزی زندگی می‌کرده است. در سال ۲۰۱۷ تیمی از باستان‌ شناسان دانشگاه Sains Malaysia در حفاری منطقه‌ای نوسنگی در پنانگ به نام Guar Kepah واقع در شمال غربی مالزی اسکلتی کشف کردند که نام آن را زن پنانگی نهادند.

بازسازی تصویر انسان عصر حجر از ۵۷۰۰ سال پیش

زن پنانگی یکی از ۴۱ اسکلتی به شمار می‌آید که طی حفاری‌های متعدد از این منطقه کشف شده است. تاریخ گذاری رادیوکربن از صدف‌هایی که به اسکلت زن چسبیده بودند نشان داد که این زن در دوران نوسنگی یا عصر حجر جدید (یعنی حدود ۸۰۰۰ تا ۳۳۰۰ سال قبل از میلاد مسیح) زندگی می‌کرده است.

تصویر انسان عصر حجر

Cicero Moraes، محقق و متخصص گرافیک برزیلی، به همراه محققان دانشگاه Sains Malaysia با سی‌تی اسکن جمجمه این انسان عصر حجر و با کمک تصاویر سه بعدی از زن‌های مالزی امروزی تصویر تقریبی چهره این زن را ترسیم کرد. بر اساس تخمین‌های زده شده از سایش دندان‌ها و دریچه شکاف جمجمه احتمالا این زن تا ۴۰ سالگی زندگی کرده است.

Moraes بعد از دیجیتالی کردن جمجمه، بر اساس مطالعات آماری بر روی جمعیت سازگار همچون مالزیایی‌های امروز یک سری نشانگر را در امتداد سطح مجازی قرار داد. علاوه بر این، آنها از داوطلبان مجازی که ساختار جمجمه‌شان نزدیک به تصویر این انسان عصر حجر بود استفاده کردند و چهره داوطلبان را انقدر تغییر دادند تا به ساختار جمجمه اسکلت نزدیک شود. با کمک همه این داده‌ها تصویری از چهره این زن عصر حجر به دست آوردیم.

این زن بینی و لب‌های پهنی دارد. Moraes ادعا می‌کند که دقت این تصویرسازی بسیار بالا بوده است؛ اما به این معنی نیست که یک کپی دقیق از چهره زن امروزی باشد.

تصویر انسان عصر حجر

این اطلاعات جدید، باستان شناسان را یک قدم برای ترسیم تصویری دقیق‌تر از زنی که در یکی از سه زباله‌دانی محل حفاری کشف شده است، نزدیک می‌کند. این زباله‌دانی‌ها مکان‌هایی بودند که مردم باستانی صدف‌ها، استخوان‌ها و سایر بقایای غذایی را دور می‌ریختند. دست‌های این زن بسته شده بود و در کنارش وسایل تدفین همچون وسایل سفالی و سنگی داشت که نشان می‌دهد از طبقه بالای جامعه بوده است.

این محقق همچنین از روش تشخیص چهره مرکز جرم‌شناسی نیز استفاده کرده است. در این روش جمجمه اندازه‌گیری شد و از طریق پایگاه داده فردی که نزدیک‌ترین ساختار جمجمه و ویژگی‌های چهره را داشت انتخاب کردند.

محققان معمولا تصویر هر دو جمجمه (جمجمه اسکلت و جمجمه اهداکننده مجازی) را کنار هم می‌گذارند و بافت‌های نرم جمجمه اهداکننده مجازی را آنقدر تغییر می‌دهد تا جمجمه اهداکننده با جمجمه‌ اسکلت مطابقت پیدا کند. نتیجه این کار چهره‌ای می‌شود که شبیه انسان‌های واقعی باشد.

طبق ویدیویی که توسط New Strait Times (یک رسانه خبری انگلیسی زبان در مالزی) منتشر شد، روند بازسازی تصویر انسان عصر حجر چندین ماه طول کشید. گام آخر تکمیل جزئیات چهره است که شامل افزودن رنگدانه و حالت دادن به مو است. در حال حاضر محققان از علت مرگ این زن مطمئن نیستند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

2 دیدگاه

  1. چه جالب اونموقع هم از گشت ارشاد انگار میترسیدن🤣🤣

  2. این عصر حجری قیافه‌اش با سکنۀ امروزی مالزی، مو نمی‌زند. و السلام