موتورولا اج 30 اولترا

بررسی اولیه موتورولا اج 30 اولترا؛ ورود قدرتمند موتورولا به بازار گوشی های پرچمدار

موتورولا می‌خواهد با اج 30 اولترا طوفان به پا کند و پس از چندین سال بالاخره شرکت‌های دیگر را به چالش بکشد. در بررسی اولیه Motorola Edge 30 Ultra میزان موفقیت موتورولا در این کار را ارزیابی خواهیم کرد.

موتورولا به تازگی از سه گوشی جدید خانواده Edge 30 رونمایی کرده است تا به دو گوشی دیگر که پیشتر معرفی کرده بود، بپیوندند. در میان گوشی‌های جدید دو مدل میان رده اج نئو و فیوژن دیده می‌شوند؛ اما مهم‌تر از همه موتورولا اج 30 اولترا است.

بررسی اولیه موتورولا اج 30 اولترا

موتورولا اج 30 اولترا

موتورولا در سال‌های اخیر یا به طور کلی از ورود به بازار گوشی‌های پرچمدار خودداری کرده و یا اگر هم با یک گوشی تقریبا پرچمدار عرض اندامی کرده است،‌ نتیجه چندانی نگرفته و مجدد تصمیم گرفته وارد بازار گوشی‌های اقتصادی و میان رده شود. هرچند که این بار با یک پرچمدار تمام عیار از طرف موتورولا طرف هستیم.

این گوشی از نظر سخت‌افزاری هیچ‌ چیزی کم ندارد. در بدنه پشتی دوربین اصلی ۲۰۰ مگاپیکسلی دیده می‌شود و پایین‌تر از آن نیز دوربین فوق عریض ۵۰ مگاپیکسلی و دوربین تله‌فوتو ۱۲ مگاپیکسلی با زوم اپتیکال ۲ برابری حضور دارند. برای عکاسی سلفی نیز موتورولا به یک حسگر ۶۰ مگاپیکسلی رو آورده است.

این روزها اکثر شرکت‌ها از نمایشگرهای ۱۲۰ هرتز برای گوشی‌های پرچمدار خود استفاده می‌کنند؛ اما ظاهرا موتورولا دوست دارد که نمایشگر اج 30 اولترا روان‌تر از سایرین باشد و به همین خاطر از یک پنل اولد با رفرش‌ریت ۱۴۴ هرتز استفاده کرده است. نمایشگر گوشی نیز از دو طرف خمیده است که باعث می‌شود نام اج کاملا مناسب دستگاه باشد.

موتورولا اج 30 اولترا

همچنین اسنپدراگون 8+ نسل 1 در دل این گوشی قرار دارد تا از نظر قدرت پردازشی کمبودی احساس نکنید. دیگر قابلیت مهم این گوشی پشتیبانی از شارژ سریع ۱۲۵ وات است.

مشخصات فنی Motorola 30 Ultra

گوشیMotorola Edge 30 Ultra
ابعاد و وزن۱۶۱.۷ در ۷۳.۵ در ۸.۴ میلی‌متر، ۱۹۹ گرم، بدنه جلو و پشت از شیشه‌، تاییدیه IP52 برای مقاومت در برابر پاشیدن قطرات آب
صفحه نمایشپنل ۶.۶۷ اینچی اولد، نمایش ۱ میلیارد رنگ، نرخ تازه‌سازی ۱۴۴ هرتز، حداکثر روشنایی ۱۲۰۰ نیت، رزولوشن ۱۰۸۰ در ۲۴۰۰ پیکسل، نسبت تصویر ۲۰ به ۹، تراکم ۳۹۳ پیکسل در اینچ، پشتیبانی از +HDR10
پردازندهتراشه ۴ نانومتری کوالکام اسنپدراگون 8+ نسل 1، هشت هسته‌ای (۱ هسته کورتکس X2 با فرکانس ۳.۱۹ گیگاهرتز، ۳ هسته کورتکس A710 با فرکانس ۲.۷۵ گیگاهرتز و ۴ هسته کورتکس A510 با فرکانس ۱.۸۰ گیگاهرتز)، پردازنده گرافیکی آدرنو 730
حافظه۸ گیگ رم در کنار ۱۲۸ گیگابایت حافظه ذخیره‌‌سازی، ۱۲ گیگ رم در کنار ۲۵۶ یا ۵۱۲ گیگابایت حافظه ذخیره‌سازی UFS 3.1
نرم افزاراندروید 12
دوربین عقب
  • دوربین اصلی 200 مگاپیکسلی با حسگر ۱/۱.۲۲ اینچی، اندازه پیکسل ۰.۶۴ میکرومتر، گشودگی دیافراگم f/1.9، فوکوس خودکار تشخیص فاز، لرزشگیر اپتیکال
  • دوربین فوق عریض ۵۰ مگاپیکسلی با حسگر ۱/۲.۷۶ اینچی، اندازه پیکسل ۰.۶۴ میکرومتر، میدان دید ۱۱۷ درجه، دیافراگم f/2.2، فوکوس خودکار
  • دوربین تله‌فوتو ۱۲ مگاپیکسلی با حسگر ۱/۲.۹۳ اینچی، اندازه پیکسل ۱.۲۲ میکرومتر، دیافراگم f/1.6، زوم اپتیکال ۲ برابری، فوکوس خودکار تشخیص فاز
دوربین جلودوربین ۶۰ مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.2، اندازه پیکسل ۰.۶۴ میکرومتر
فیلم‌برداری
  • دوربین عقب: 8K با نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه، 4K با نرخ ۳۰ یا ۶۰ فریم بر ثانیه، 1080p با نرخ ۳۰/۶۰/۱۲۰ یا ۲۴۰ فریم بر ثانیه، gyro-EIS
  • دوربین جلو: 4K با نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه، 1080p با نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه
باتری۴۶۱۰ میلی‌آمپر ساعت، شارژ سریع ۱۲۵ وات، شارژ بی‌سیم ۵۰ وات
سایرحسگر اثر انگشت اپتیکال در زیر نمایشگر، NFC، اسپیکرهای استریو

طراحی و کیفیت ساخت

در جعبه اج 30 اولترا از پلاستیک استفاده نشده است و صرفا مقواهای بازیافتی برای جا دادن گوشی کنار هم قرار گرفته‌اند. این رویکرد باعث می‌شود که آسیب کمتری به محیط زیست وارد شود. داخل جعبه نیز آدابتور ۱۲۵ وات، کابل USB و یک قاب شفاف دیده می‌شود. خود گوشی هم به همراه یک گلس محافظ از پیش نصب شده، حضور دارد.

موتورولا اج 30 اولترا

موتورولا اج 30 اولترا از نمایشگری با لبه‌های خمیده بهره می‌برد و همین نیز باعث می‌شود که حس کالایی لوکس را به کاربر منتقل کند. این در حالی است که شرکت‌های مطرح در سال‌های اخیر کم‌کم لبه‌های خمیده را فراموش کرده‌اند. پنل اولد ۶.۶۷ اینچی این گوشی در بخش بالا و پایین حاشیه‌های بسیار اندکی دارد و در گوشه‌ها نیز حاشیه‌ها تقریبا ناپدید می‌شوند.

موتورولا اج 30 اولترا

موتورولا در طراحی بدنه پشتی این گوشی نیز بسیار خوب عمل کرده است. به طوری که بین لبه‌های خمیده و بدنه پشتی یک فریم آلومینیومی باریک قرار می‌گیرد. همین نیز باعث می‌شود وقتی که گوشی را در دست دارید، حس خوبی به شما منتقل شود. با وجود طراحی سه‌ مرحله‌ای، بخش دوربین نسبتا ساده به نظر می‌رسد.

موتورولا اج 30 اولترا

دوربین اصلی ۲۰۰ مگاپیکسلی کاملا خودنمایی می‌کند و دو دوربین دیگر نیز به صورت موازی پایین آن قرار گرفته‌اند. در بخش میانی بدنه لوگوی موتورولا دیده می‌شود و در قسمت پایینی نیز کلمه موتورولا نوشته شده است. رنگ مشکی این گوشی در نور خورشید می‌درخشد؛ اما ظاهر جذابی پیدا نمی‌کند. همچنین در هنگام نگه داشتن این گوشی باید مراقب سر خوردن آن باشید. نکته مثبت اینکه بدنه پشتی اثر انگشت را به خود جذب نمی‌کند.

نماینده جدید موتورولا توانسته تاییدیه IP52 را دریافت کند که یعنی در صورت پاشیدن اتفاقی آب یا استفاده در باران سبک مشکلی برای گوشی پیش نخواهد آمد. این در حالی است که اکثر گوشی‌های پرچمدار می‌توانند برای ۳۰ دقیقه تا عمق ۱ متری آب دوام بیاورند.

عملکرد و صفحه‌ نمایش

قلب تپنده این گوشی تراشه قدرتمند اسنپدراگون +8 نسل 1 است که در مدل پایه کنار ۸ گیگ رم و ۱۲۸ گیگابایت حافظه ذخیره‌سازی قرار گرفته است. البته شما می‌توانید مدل‌های مجهز به ۲۵۶ یا ۵۱۲ گیگابایت حافظه داخلی را نیز خریداری کنید که در آن صورت ۱۲ گیگ رم در اختیار شما خواهد بود.

موتورولا اج 30 اولترا

پنل اولد ۶.۶۷ اینچی موتورولا اج 30 اولترا رزولوشن 1080p را ارائه می‌دهد که نسب به پنل‌های 1440p یک پله پایین‌تر قرار می‌گیرد. هرچند که با توجه به برچسب قیمتی دستگاه (۹۰۰ یورو) منطقی به نظر می‌رسد. البته موتورولا سعی کرده با ارائه رفر‌ش‌ریت ۱۴۴ هرتز گوشی خود را برتر جلوه دهد. اینکه رفرش‌ریت ۱۴۴ هرتز تا چه حد تاثیر‌گذار است، جای بحث دارد؛ اما به هر حال ۱۴۴ از ۱۲۰ بزرگتر است و می‌تواند در بازاریابی موثر باشد.

موتورولا اج 30 اولترا

در بخش نرم‌افزاری شاهد حضور اندروید 12 هستیم. رابط کاربری موتورولا شباهت زیادی به اندروید خام دارد و با برخی ویژگی‌های مفید نیز همراه شده است. یکی از این موارد Ready For نام دارد که گوشی را به چیزی شبیه رایانه تبدیل می‌کند.

موتورولا اج 30 اولترا

موتورولا بین ظرفیت باتری و سرعت شارژ تعادل خوبی را برقرار کرده است. این گوشی از یک باتری ۴۶۱۰ میلی‌آمپر ساعتی بهره می‌برد که اگر رفرش‌ریت را روی ۶۰ هرتز بگذارید، عمر نسبتا خوبی دارد. همچنین شارژر ۱۲۵ وات نیز خیلی شما را منتظر نگه نمی‌دارد. شما همچنین می‌توانید در صورت تمایل از شارژ بی‌سیم ۵۰ وات استفاده کنید.

دوربین موتورولا اج 30 اولترا

حالا به جذاب‌ترین بخش این بررسی موتورولا اج 30 اولترا یعنی دوربین می‌رسیم. پرچمدار موتورولا اولین گوشی هوشمندی است که از حسگر ۲۰۰ مگاپیکسلی سامسونگ HP1 بهره می‌برد. این حسگر ۱/۱.۲۲ اینچی در میان بزرگترین حسگرهای گوشی قرار می‌گیرد و اندازه هر پیکسل در آن نیز به ۰.۶۳ میکرومتر می‌رسد.

موتورولا اج 30 اولترا

اگرچه پیکسل‌ها کوچک هستند، اما با ادغام هر ۱۶ پیکسل در ۱ پیکسل، خروجی ۱۲.۵ مگاپیکسلی به دست می‌آید. در این حالت هر پیکسل ۲.۵۶ میکرومتر خواهد بود. لنزی که جلوی این حسگر قرار گرفته دارای فاصله کانونی ۲۳ میلی‌متر و گشودگی دیافراگم f/1.9 است. در ادامه نمونه تصاویر ثبت شده با این دوربین را مشاهده خواهید کرد.

البته شما می‌توانید در حالت ۲۰۰ مگاپیکسلی هم عکاسی کنید. در این حالت خود گوشی تاکید می‌کند که برای دریافت نتیجه مناسب بهتر است در شرایط نوری خوب قرار بگیرید. عکاسی در این حالت اندکی طول می‌کشد و گوشی یادآور می‌شود که تکان نخورید. همچنین حجم هر عکس حدود ۴۳ مگابایت خواهد شد. برای مشاهده تصویر حلزون در ابعاد ۲۰۰ مگاپیکسلی می‌توانید روی این لینک کلیک کنید.

دوربین فوق عریض نیز از حسگر ۵۰ مگاپیکسلی و ۱/۲.۷۶ اینچی سامسونگ JN1 بهره می‌برد. هرکدام از پیکسل‌ها در این حسگر ۰.۶۴ میکرومتر هستند. همچنین لنزی با فاصله کانونی ۱۴ میلی‌متر و دیافراگم f/2.2 این حسگر را همراهی می‌کند. مهم‌تر از همه اینکه دوربین فوق عریض موتورولا اج 30 اولترا از فوکوس خودکار پشتیبانی می‌کند؛ بنابراین امکان ثبت تصاویر کلوزآپ را با آن دارید.

دوربین فوق عریض با ترکیب ۴ در ۱ پیکسل خروجی ۱۲.۵ مگاپیکسلی را در اختیار شما قرار می‌دهد؛ اما در صورت تمایل می‌توانید در حالت ۵۰ مگاپیکسلی نیز عکاسی کنید.

در حالی که گلکسی S22 اولترا به زوم اپتیکال ۱۰ برابری مجهز شده و آيفون 14 پرو نیز زوم ۳ برابری را ارائه می‌دهد، موتورولا اج 30 اولترا به زوم ۲ برابری اکتفا کرده است. در دوربین تله‌فوتو ترکیب حسگر ۱۲ مگاپیکسلی و ۱/۲.۹۳ اینچی سونی و لنزی با فاصله کانونی ۵۰ میلی‌متر و دیافراگم f/1.6 دیده می‌شود.

در نهایت نوبت به دوربین سلفی ۶۰ مگاپیکسلی می‌رسد. موتورولا در اینجا از حسگر OV60A آمنی‌ویژن استفاده کرده که دارای پیکسل‌هایی به ابعاد ۰.۶۱ میکرومتر است. این حسگر در کنار لنزی با فوکوس ثابت، فاصله کانونی ۲۳ میلی‌متر و دیافراگم f/2.2 قرار دارد.

جمع‌بندی

بخش گوشی‌های گران‌قیمت بازار قطعا به کمی تنوع نیاز داشت و موتورولا اج 30 اولترا به خوبی می‌تواند از پس این کار برآید. دوربین ۲۰۰ مگاپیکسلی هم می‌تواند به تیم بازاریابی موتورولا کمک کند و هم در عکاسی مفید باشد. البته بیشتر از رزولوشن، ابعاد حسگر و ادغام پیکسل‌ها در نتیجه نهایی تاثیرگذار هستند.

موتورولا اج 30 اولترا

دوربین تله‌فوتو این گوشی چندان قوی نیست؛ اما بودنش بهتر از نبودش است؛ زیرا حداقل می‌توانید از زوم ۲ برابری بدون افت کیفیت لذت ببرید. اضافه کردن فوکوس خودکار به دوربین فوق عریض نیز تصمیمی بسیار خوب از سمت موتورولا بوده است.

نمایشگر ۱۴۴ هرتز جذاب به نظر می‌رسد؛ اما باید تا بررسی کامل موتورولا اج 30 اولترا صبر کنیم و ببینیم که عملکرد نمایشگر از نظر روشنایی و نشان دادن رنگ‌ها چگونه است. گوشی‌های موتورولا اغلب عمر باتری بالایی داشته‌اند و امیدواریم که پرچمدار این شرکت نیز از این نظر خوش بدرخشد. در صورتی که این گوشی عمر باتری بالایی داشته باشد، شارژ سریع ۱۲۵ وات می‌تواند جذابیت آن را دو چندان کند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*