آیفون 14 پرو

قابلیت های جدید آیفون 14، مدت‌هاست که در گوشی‌های اندرویدی حضور دارند

در این مطلب با قابلیت‌ های جدید آیفون 14 که برای مدت‌ها در گوشی‌های اندرویدی وجود داشته و صرفا تکامل یافته‌اند، آشنا می‌شویم.

با اینکه به‌سختی می‌توان برچسبی به بزرگی سرقت ویژگی‌های اندروید را به اپل نسبت داد، اما در طول رویداد Far Out این غول فناوری، متوجه شباهت‌هایی غیرقابل انکار با پلتفرم گوگل شدیم که نمی‌توان آنها را نادیده گرفت. قابلیت های جدید آیفون 14، مانند نمایشگر همیشه روشن و حالت عکاسی ProRAW، بسیار شبیه به ویژگی‌هایی است که پیش‌تر در برخی از دستگاه‌های ساخت سامسونگ یا پیکسل گوگل وجود داشته است. ویژگی جزیره پویا نیز ناخودآگاه کاربران اندرویدی را به یاد قابلیتی می‌اندازد که در یکی از گوشی‌های قدیمی ال‌جی ارائه شده بود.

با این حال، اپل با پیاده‌سازی خاص و تکامل یافته ویژگی‌های فوق، تا حد ممکن سعی دارد تا متفاوت از بقیه عمل کند. به گونه‌ای که از عنوانی مانند «حفره پانچ» دوربین سلفی که بارها در دستگاه‌های اندرویدی شاهد استفاده از آن بودیم، با رویکردی هوشمندانه استفاده کرده است. در ادامه نگاهی داریم به برخی از توانایی‌های اپل در کپی‌برداری هوشمندانه که به عنوان قابلیت های جدید سری آیفون 14 معرفی شده‌اند.

1- نمایشگر همیشه روشن – از قابلیت های جدید آیفون 14 که برای اولین بار توسط سامسونگ استفاده شد

نمایشگر همیشه روشن

سامسونگ برای اولین بار از ویژگی “Always-on Display” (نمایشگر همیشه روشن) در سال 2016 برای سری گلکسی نوت 7 رونمایی کرد. این قابلیت به عنوان پیش‌نمایشی برای قبل از ورود به صفحه قفل گوشی معرفی شد که اطلاعاتی نظیر زمان، اعلان‌ها یا تقویم را به کاربر نمایش می‌داد، هر چند که از آن زمان با ویژگی‌های جدید گرافیکی و غیره توسعه یافته است.

در نسخه اولیه نمایشگر همیشه روشن در گلکسی نوت 7، حتی این امکان وجود داشت که قلم S Pen تعبیه شده در گوشی را بیرون آورده و بدون نیاز به روشن کردن صفحه‌نمایش AMOLED و مصرف باتری، یادداشت‌های خود را ثبت کنید.

امروزه علاوه بر سامسونگ، دیگر سازندگان اندرویدی نظیر گوگل و وان‌پلاس نیز از نمایشگر همیشه روشن در دستگاه‌های خود استفاده می‌کنند و امکان شخصی‌سازی این قابلیت را ارائه داده‌اند. با این وجود، کارکرد ویژگی مذکور در دو پلتفرم اندروید و iOS تا حدی متفاوت است. نمایشگر همیشه روشن اپل، کمی پویاتر از نمونه سامسونگ به‌نظر می‌رسد و می‌توان هنگام تنظیم آن با صفحه قفل قابل شخصی‌سازی iOS 16، در میان تنظیمات مختلف کاوش کرد.

2- نرخ نوسازی پویا

گوشی هوشمند

گوشی‌های هوشمند رده‌بالای اندرویدی در طول چند سال گذشته، به ویژگی نرخ نوسازی پویا مجهز شده‌اند که از زمان ورود فناوری تازه‌سازی 120 هرتزی نمایشگر، بیش از پیش مطرح شد. اما این نرخ به‌روزرسانی بالا، در بیش‌تر موقعیت‌ها باعث کاهش قابل توجه عمر باتری می‌شود، به همین دلیل، تولیدکنندگان از نرخ‌های نوسازی پویا و متغیر برای کمک به کاهش مصرف انرژی نمایشگر بهره گرفته‌اند. وان‌پلاس 9 پرو، یکی از اولین پرچمداران اندرویدی محسوب می‌شد که برای صرفه‌جویی در مصرف باتری از این قابلیت در بازه متغیر 1 تا 120 هرتز استفاده می‌کند. برخی از جدیدترین تولیدات سامسونگ از جمله گلکسی اس 22 اولترا نیز این ویژگی را ارائه می‌دهند.

اپل نیز از نسخه دیگر نرخ نوسازی پویا به نام “ProMotion” در آیفون 13 پرو و پرو مکس رونمایی کرد که البته در کم‌ترین حالت به 24 هرتز محدود شده بود. با این حال، در سری آیفون 14 پرو، نمایشگر همیشه روشن می‌تواند تا نرخ تازه‌سازی 1 هرتز نوسان داشته باشد.

3- سیستم تشخیص تصادف – از قابلیت های جدید آیفون 14 که در گوشی های اندرویدی وجود داشته

سیستم تشخیص تصادف

طبق اعلام اپل، سری آیفون 14 از ژیروسکوپ‌های بهبودیافته خود برای کمک به تشخیص زمان تصادف خودرو استفاده می‌کند. اما گوگل اولین شرکتی بود که چند سال پیش، این ویژگی ایمنی را برای گوشی‌های سری پیکسل خود به‌کار برد. این قابلیت هنوز هم به عنوان بخشی از برنامه «ایمنی شخصی» در انحصار دستگاه‌های پیکسل قرار دارد. سیستم تشخیص تصادف اتومبیل در هر دو پلتفرم، به شما این امکان را می‌دهند تا در هنگام وقوع تصادف، درخواست کمک‌های اضطراری به طور خودکار ارسال شوند.

هم‌چنین گزینه‌ای برای روشن کردن قابلیت تشخیص خودکار تصادف خودرو نیز وجود دارد. با استفاده از این قابلیت، در صورتی‌که طی مدت معین به گوشی خود پاسخ ندهید، گوشی پیکسل یا آیفون 14 شما به طور خودکار با پلیس تماس خواهد گرفت.

4- عکاسی در حالت ProRAW

عکاسی raw

ویژگی عکاسی ProRAW که برای سری پرو آیفون 14 معرفی شده، به شما اجازه می‌دهد تا از حداکثر ظرفیت حسگر 48 مگاپیکسلی در گوشی‌های هوشمند جدید سری پرو اپل استفاده کنید. این قابلیت به جای محدود کردن آن به حالت‌های چهارپیکسلی با هوش مصنوعی نرم‌افزار، به شما اجازه می‌دهد تا از دوربین اصلی به گونه‌ای استفاده کنید که گویی یک دوربین DSLR در دست دارید. تنها شرط لازم آن است که بدانیم با یک فایل RAW در مجموعه ویرایش عکس باید چه کرد.

گوشی‌های هوشمند سامسونگ در اوایل سال جاری، هم‌زمان با عرضه گلکسی اس 22 اولترا، این قابلیت را دریافت کردند. در واقع، با استفاده از نسخه اولترا که دارای دوربین 102 مگاپیکسلی است، می‌توان حالت مگاپیکسل کامل را انتخاب و با ظرفیت کامل سنسور، به عکس‌برداری پرداخت. با این حال، به‌نظر نمی‌رسد که این قابلیت به طور کامل در فرمت خام (RAW) خروجی بدهد و به جای آن در واقع یک فرمت JPEG را منتشر می‌کند. اگر می‌خواهید با گوشی هوشمند سامسونگ خود، عکس‌هایی کاملا قابل ویرایش را ثبت کنید، باید به صورت دستی به تنظیمات دوربین رفته تا مطمئن شوید که گزینه RAW فعال است.

5-پشتیبانی eSIM

سیم کارت الکترونیکی

اپل طی رویداد اخیر خود اعلام کرد که آیفون 14، اولین سری از گوشی‌های هوشمند این شرکت خواهد بود که بدون درگاه سیم‌کارت در ایالات متحده و کانادا عرضه می‌شود و به جای نوع فیزیکی آن، از سیم‌کارت الکترونیکی (eSIM) استفاده خواهد کرد.

گوگل برای اولین بار در سال 2017، پشتیبانی از سیم‌کارت الکترونیکی را به سری پیکسل 2 آورد و از آن برای راه‌اندازی Google Fi، به عنوان شبکه تلفن همراه خود استفاده کرد. جدیدترین گوشی‌های سامسونگ از جمله سری گلکسی اس 22 و محصولات تاشوی این شرکت نیز از استاندارد eSIM پشتیبانی می‌کنند. غول کره‌ای حتی از طریق به‌روزرسانی نرم‌افزاری، این قابلیت را به برخی از مدل‌های قدیمی‌تر نیز اضافه کرده است.

با این حال، تمایل اپل به استفاده از eSIM و حذف اسلات سیم‌کارت، آن هم در برهه‌ای که گوشی‌های اندرویدی هم‌چنان با درگاه فیزیکی سیم‌کارت عرضه می‌شوند، اقدامی جسورانه است. باید در ادامه دید که اپراتورهای مخابراتی تا چه حد خود را با فناوری جدید وفق خواهند داد و آیا حذف سیم‌کارت فیزیکی کار را برای کاربران آسان‌تر خواهد کرد یا خیر. هم‌چنین کنجکاو هستیم که آیا دستگاه‌های اندرویدی مورد انتظار در سال آینده به طور کامل با حذف درگاه سیم‌کارت عرضه خواهند شد یا خیر.

6- جزیره پویا – از قابلیت های جدید آیفون 14 که در گوشی قدیمی ال‌جی حضور داشته

ال جی وی 10

قابلیت جزیره پویا از سوی اپل، به عنوان یک نوآوری هوشمندانه برای سری آیفون 14 پرو معرفی شد. به جای رها کردن بریدگی، اپل آن‌را به یک ابزار چندوظیفگی تبدیل کرده تا بتوانید به راحتی بین برنامه‌های فعال جابجا شوید، بدون آنکه فورا از صفحه‌ای که در آن قرار دارید، خارج شوید. این ویژگی تا حدی شبیه نحوه به تعویق انداختن برنامه‌ها در قسمت اعلان‌ها است، با این تفاوت که دقیقا در داخل و اطراف ناحیه کوچک قرص‌شکل که دوربین جلو و سنسور فیس‌آی‌دی در آن قرار دارند، به‌کار گرفته شده است.

هنگامی‌که اپل در رویداد Far Out خود به این ویژگی اشاره کرد، طرفداران اندروید، بلافاصله به یاد قابلیت ارائه شده در گوشی قدیمی ال‌جی V10 افتادند که از یک نمایشگر دوم در بالای صفحه‌نمایش اصلی برخوردار بود که تاریخ، زمان و وضعیت اتصال تلفن را نشان می‌داد. با این حال، پیاده‌سازی اپل کاربردی‌تر از آن چیز است که ال‌جی سال‌ها پیش برای توسعه آن تلاش کرده بود. هم‌چنین به جای آنکه با گزینه‌هایی متعدد در یک منطقه کوچک گیج شوید، ویژگی جزیره پویا به کنترل دو برنامه فعال iOS به‌طور هم‌زمان محدود شده است.

7- ویجت‌های صفحه قفل

ویجت صفحه قفل

ویجت‌های صفحه قفل، یکی از ویژگی‌های iOS 16 است که در مدل‌های قدیمی آیفون نیز در دسترس قرار دارد. با وجود آنکه، اندروید به لحاظ فنی، اولین پلتفرمی بود از ویجت‌های صفحه قفل در سیستم‌عامل خود استفاده کرد، اما اپل اکنون نسخه تکامل یافته‌ای از آن‌را ارائه داده است.

در دوران عرضه نسخه اندروید کیت‌کت و Jelly Bean، می‌توانستید از بین چند ویجت پیش‌فرض برای تنظیم روی صفحه‌ قفل انتخاب کنید. با این حال، عملکرد آن محدود بود. در نهایت، گوگل به طور کامل آن‌را کنار گذاشت و پس از گذشت 10 سال، اپل نسخه‌ اصلاح شده‌ای بر پایه ویجت‌های لاک‌اسکرین اندروید را به همراه آیفون 14 عرضه کرد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. دمت گرم ۲ ،۳ روز بود فن های متعصب آیفون سایتتون بدجوری برا همین چند مورد. پیش پا افتاده تبلیغ بیخود میکرد…