اهرام باستانی چینی ها

اهرام باستانی چینی ها ، یک راز خارق العاده در معماری خود دارد

اهرام باستانی چینی ها شاید به اندازه اهرام مصر معروف نباشند، اما دارای راز جذابی در معماری و ساخت هستند که کارشناسان را کنجکاو کرده است.

چین دارای مجموعه‌ای از حدود 40 هرم است که هزاران سال پیش ساخته شده‌اند. همان‌طور که اهرام معروف مصر با نظم خاصی بنا شده‌اند، اهرام باستانی چینی ها هم در یک راستای مشخصی قرار دارند که کارشناسان توانایی درک کامل آن را نداشتند.

اهرام باستانی چینی ها در برابر اهرام مصر

درحالی که اهرام چین مثل اهرام مصر در سراسر جهان شهرت پیدا نکرده‌اند، ویژگی‌های مشترکی را بین آن‌ها می‌توان پیدا کرد. این اهرام همسو با جهات اصلی ساخته شده‌اند اما جزئیات زیادی از آن‌ها در دسترس نیست و همیشه نکته‌ای بوده که توجه کارشناسان را به خود جلب کرده است.

برخی از اهرام باستانی چینی ها به صورت کامل همسو با شمال هستند اما بعضی از آن‌ها انحراف جزئی تقریباً 14 درجه‌ای دارند. تعدادی در یک راستا با جهات اصلی جا گرفته‌اند ولی در برخی دیگر انحراف به چشم می‌خورد.

اهرام باستانی چینی ها

حالا این سوال پیش می‌آید که این انحراف اشتباهی از سوی سازندگان بوده یا خیر. «جولیو مالی» (Giulio Magli)، منجم ایتالیایی فرضیه جالب توجهی را در این باره ارائه داده است: شاید سازندگان اهرام چین نمی‌خواستند که آن را همراستا با شمال بسازند بلکه ستاره شمال را مد نظر داشتند.

با توجه به مطالعه‌های این دانشمند روی بیش از 40 سازه، تعدادی از اهرام باستانی چینی ها به سمت جهات اصلی متمایل نیستند اما در عوض همراستا با ستاره شمال قرار گرفته‌اند. ماگلی حرکت سیاره ما تحت عنوان تقدم اعتدالین را به عنوان مرجع در نظر گرفته است. طی آن محوری که زمین رویش می‌چرخد، با گردش به دور خورشید به یک جهت تمایل پیدا می‌کند و دو نقطه در آسمان با نام قطب‌های سماوی را هدف می‌گیرد. تکمیل این فرایند حدود 25,700 سال زمان می‌برد. این یعنی اگر حالا قطب شمال و ستاره قطبی همراستا هستند، 2 هزار سال قبل هم در همین موقعیت نبوده‌اند.

اهرام باستانی چینی ها

به گفته پژوهش‌گران، ستاره شمال یکی از اجرام آسمانی کلیدی در سنت چینی ها بود و امپراتور بزرگ آسمان‌ها تقلی می‌شد. به همین دلیل برخی از کارشناسان معتقدند که سازندگان اهرام چینی تصمیم گرفتند آن‌ها را به جای جهات اصلی، همسو با ستاره شمال قرار بدهند که جایگاه ویژه‌ای بین چینی‌ها داشت.

منجم ایتالیایی مذکور از طریق تصاویر ماهواره‌ای و بررسی‌های میدانی موفق به کشف دو مجموعه سازه‌های تاریخی در منطقه شمال غربی حوالی «شیان» در کنار رودخانه «وی» شده است. یکی از این مجموعه‌ها با جهات اصلی یعنی شمال، جنوب، غرب و شرق همسو است، در صورتی که مجموعه دیگر سازه‌های تاریخی در عوض در یک ردیف با ستاره شمال قرار دارند.