دوربین آیفون 14 پرو

نمونه عکس های گرفته شده با دوربین آیفون 14 پرو را تماشا کنید

در این مطلب می‌توانید نمونه عکس های گرفته شده با دوربین آیفون 14 پرو را مشاهده کنید و در ادامه، عملکرد دوربین گوشی جدید اپل را بررسی می‌کنیم.

با وجود سیستم دوربین کاملا جدید آیفون 14 پرو و آیفون 14 پرو مکس، شاید این برای اولین بار از سال 2017 باشد که در کمال تعجب، تمرکز اصلی اپل در گوشی های پرچمدار جدیدش روی دوربین نبوده و این اتفاق به لطف قابلیت تازه‌ای به نام جزیره پویا یا Dynamic Island رخ داده است. با وجود این، کوپرتینویی‌ها مانند هر سال ادعاهای بزرگ و جسورانه‌ای در مورد سیستم دوربین کاملا جدید در آیفون 14 پرو مطرح کرده‌اند و به همین دلیل اکنون می‌خواهیم ببینیم دوربین آیفون 14 پرو و آیفون 14 پرو مکس چه حرف‌هایی برای گفتن دارد.

طبق اعلام اپل، سیستم دوربین مدل‌های Pro بسیار حرفه‌ای‌تر از همیشه شده است. قبل از هر چیز ویژگی‌های این سیستم دوربین جدید را به طور لیست‌وار معرفی می‌کنیم:

  • دوربین کاملا جدید کواد پیکسل 48 مگاپیکسلی به عنوان دوربین اصلی به کار می‌رود که جزئیات بیشتر با حداکثر 4 برابر وضوح برای کراپ کردن تصاویر با حفظ کیفیت را ارائه می‌کند.
  • اپل یک قابلیت تله فوتو با کیفیت اپتیکال دو برابری را به آرایه دوربین آیفون 14 پرو اضافه کرده که هم در عکس و هم در فیلم کار می‌کند.
  • تیم کوک و شرکت اپل قول داده که دوربین اصلی جدید آیفون 14 پرو و پرو مکس تا دو برابر عکس‌های بهتری را در نور کم تهیه می‌کند و دوربین جدید فوق عریض یا اولترا واید نیز می‌تواند تا سه برابر عکس‌های بهتری را در نور کم ثبت کند.
  • حالت سینمایی یا Cinematic Mode در رزولوشن 4K با نرخ 24 تا 30 فریم بر ثانیه در دسترس خواهد بود. در آیفون 13 حالت سینمایی با وضوح 1080p در نرخ 30 فریم بر ثانیه ارائه می‌شد.
  • تثبیت کننده کاملا جدیدی به نام اکشن مود (Action Mode) برای گرفتن لرزش‌های ویدیو در فیلمبرداری در حین حرکت ارائه می‌شود.
  • دوربین سلفی TrueDepth جدید با فوکوس خودکار، می‌تواند تا دو برابر عکس‌های بهتری را در نور کم ثبت کند و تا 38 درصد عملکرد بهتری در دریافت نور خواهد داشت.
  • یک فلاش تطبیقی True Tone جدید وجود دارد که الگو و شدت 9 چراغ ال ای دی را بسته به فاصله کانونی سوژه شما تنظیم می‌کند. بنابراین سوژه شما همیشه در بهترین نور قرار می‌گیرد.
  • پردازش سیگنال تصویری یا ISP ارتقا یافته در دوربین آیفون 14 پرو و جادوی نرم افزاری آن از پردازنده کاملا جدید A16 Bionic بهره می‌برد. بر اساس نمرات بنچمارک آیفون 14 پرو مکس، این چیپست جدید بیش از 10 درصد قدرتمندتر از A15 Bionic در سری آیفون 13 و حدود 45 درصد قوی‌تر از توانمندترین گوشی های پرچمدار اندرویدی که به تراشه اسنپدراگون 8 پلاس نسل 1 کوالکام مجهز شده‌اند، خواهد بود.

بررسی دوربین آیفون 14 پرو

حالا که مروری بر ویژگی‌های جدید و جذاب دوربین آیفون 14 پرو و پرو مکس داشته‌ایم، قصد داریم در ادامه نمونه عکس های دوربین این گوشی های جدید اپل را بررسی کنیم. قبل از هر چیز باید بگوییم نمونه عکس هایی که در ادامه مشاهده می‌کنید همگی توسط اپل (یا توسط شخص دیگری اما برای شرکت اپل) گرفته شده‌اند. به همین دلیل واضح است که آنها در این عکس‌ها قصد داشته‌اند تا سیستم دوربین جدید آیفون های اپل را به بهترین شکل ممکن جلوه بدهند. اما به زودی بررسی عملکرد دوربین آیفون 14 پرو و پرو مکس در شرایط واقعی منتشر خواهد شد و در آن زمان بهتر می‌توانیم در رابطه با کیفیت عکس‌های این دوربین صحبت کنیم.

اما تا آن زمان بیایید ببینیم ادعاها و وعده‌های اپل در مورد سیستم دوربین 72 مگاپیکسلی جدید در سری آیفون 14 پرو (48+12+12 مگاپیکسل) چقدر واقعیت دارند. آیا دوربین جدید اپل برای گوشی های آیفون می‌تواند دوربین بهترین گوشی های اندرویدی از جمله پرچمداران سامسونگ، گوگل و شیائومی را شکست دهد؟

نمونه عکس های دوربین 48 مگاپیکسلی آیفون 14 پرو؛ آیا رزولوشن مهم است؟

15 سال از عرضه آیفون اصلی می‌گذرد و در این مدت اپل گوشی های آیفون خود را با دوربین‌هایی عرضه می‌کرد که رزولوشن خیلی بالایی نداشتند. اما سرانجام در نسخه‌های Pro سری آیفون 14، اپل وارد رقابت با گوگل پیکسل‌ها و گلکسی‌های سامسونگ شده و مگاپیکسل بالاتر را برای دوربین آیفون 14 پرو و پرو مکس انتخاب کرده است.

پیش از این نیز بارها گفته شده و باز هم تاکید می‌کنیم که مگاپیکسل بیشتر لزوما به معنای دوربین بهتر نیست و عکس‌های بهتری را ارائه نمی‌دهد. در واقع رزولوشن بالا هرگز تعیین‌کننده اصلی یک دوربین خوب نبوده‌اند و احتمالا هرگز نخواهند بود. با این حال، این طور نیست که رزولوشن بالای دوربین کاملا بی فایده باشد و آنها پتانسیل‌هایی را برای بهبودهای قابل توجه در دوربین گوشی به وجود می‌آورند. سه مزیت اصلی دوربین با وضوح بالاتر آیفون عبارتند از:

  • جزئیات را در عکس‌های گرفته شده در شرایط نوری مناسب بهبود می‌بخشد؛ چه در حالت 48 مگاپیکسلی عکاسی کنید و چه در حالت معمولی.
  • توانایی ضبط ویدیوهای با وضوح بالا و برش دادن آنها بدون از دست دادن جزئیات را فراهم می‌کند.
  • توانایی دریافت نور بیشتر به منظور ثبت عکس‌های بهتر در نور کم را خواهد داشت.

در حالی که دو مزیت اول داشتن مگاپیکسل بیشتر، بسیار ساده به نظر می‌رسند، اما مورد آخر احتمالا به توضیح بیشتری نیاز دارد. همانطور که اپل توضیح می‌دهد، شما برای گرفتن بیشتر عکس‌ها، باید برای دریافت نور بهتر بهینه‌سازی‌هایی را انجام دهید. بنابراین سنسور دوربین 48 مگاپیکسلی جدید در آیفون 14 پرو چهار پیکسل را در یک پیکسل بزرگتر جمع‌آوری می‌کند و چهار برابر نور بیشتری را به دست می‌آورد و در نتیجه عکس‌های فوق‌العاده بهتری را در اندازه 12 مگاپیکسل تولید می‌کند.

برای مشاهده عکس‌ها با کیفیت واقعی و اندازه بزرگتر، روی تصویر کلیک کنید.

همانطور که انتظار داشتیم و مثل همه گوشی های پرچمدار اندرویدی، آیفون 14 پرو و آیفون 14 پرو مکس نیز همچنان به طور پیش‌فرض،‌ عکس‌ها را در رزولوشن 12 مگاپیکسل در اختیار شما قرار می‌دهند، اما تفاوت این عکس‌های 12 مگاپیکسلی نسبت به دوربین‌های 12 مگاپیکسلی قبلی آیفون‌ها در این است که جزئیات آنها بیشتر و نور آنها در شرایط تاریک بهتر خواهد بود.

همچنین سنسور دوربین اصلی آیفون 14 پرو و پرو مکس 65 درصد بزرگتر شده که این هم مزیت دیگری خواهد بود که باعث می‌شود جزئیات، روشنایی و حتی دقت عکس‌ها بهتر از قبل شود. این تصاویر نویز کمتری دارند و کمتر پردازش شده به نظر می‌رسند؛ چرا که ظاهرا اپل به اندازه قبل نیازی به افزایش دیجیتالی جزئیات نخواهد داشت.

بزرگنمایی جدید با تله فوتوی اپیتکال دو برابری؛ آیفون 14 پرو وارد مبارزه با گلکسی اس 22 اولترا می‌شود

در نگاه اول چیز جدیدی در مورد سیستم بزرگنمایی دوربین آیفون 14 پرو وجود ندارد؛ چرا که تنها دوربین گوشی جدید اپل که واقعا جدید و به‌روز نشده، لنز تله فوتو با زوم سه برابری است که سال گذشته در آیفون 13 پرو معرفی شده بود. اما اینجاست که یکی دیگر از مزایای دوربین اصلی 48 مگاپیکسلی به چشم می‌خورد. ظاهرا این دوربین به اپل اجازه می‌دهد که بگوید آیفون 14 پرو انگار دارای یک لنز تله فوتوی دیگر با زوم اپیتکال 2 برابری است.

سری آیفون 14 پرو اکنون دارای یک دکمه زوم 2 برابری اضافی در منظره یاب دوربین آشنای شماست که یادآور سری آیفون 11 پرو و آیفون 12 پرو خواهد بود. همانطور که گفتیم، دوربین تله فوتوی آیفون 14 پرو همچنان دارای قابلیت زوم 3 برابری است و این موضوع تغییری نکرده و از سوی دیگر دوربین چهارمی هم در این گوشی‌ها وجود ندارد. پس اپل در مورد چه چیزی صحبت می‌کند؟ کلمه جادویی در اینجا، سنسور کراپینگ یا برش حسگر است.

بیایید در مورد قابلیت زوم رزولوشن بالا یا Super-Res Zoom گوگل در سری پیکسل 6 صحبت کنیم. در این گوشی از بخش 12.5 مگاپیکسلی وسط عکس‌های دوربین اصلی 50 مگاپیکسلی استفاده می‌شود تا تصویری اپیتکال از عکسی که با زوم 2 برابری گرفته‌اید به دست بیاورد.

با این حال این تمام ماجرا نیست؛ زیرا گوگل از الگوریتم‌های پردازش پیشرفته‌ای برای حفظ جزئیات بیشتر استفاده می‌کند و این همان چیزی است که به گوشی پیکسل 6 که دوربین مخصوص زوم ندارد، کمک می‌کند تا عکس‌های بسیار بهتری با بزرگنمایی 2 تا 5 برابری ارائه دهد. آیفون 14 پرو هم کم و بیش از همین فناوری بزرگنمایی جادویی کمک می‌گیرد.

برنامه اپل این است که از این زوم تله فوتو اپیتکال استفاده کند تا به شما اجازه دهد عکس‌های حالت پرتره با زوم دو برابری بگیرید. چیزی که باید دید این است که آیا عکس‌های بزرگنمایی دو برابری تله فوتو اپیتکال در دوربین اصلی در مقایسه با لنزهای اختصاصی زوم 3 برابری واقعا کیفیت بهتری خواهند داشت یا خیر.

سنسور کواد پیکسل به ما این امکان را می‌دهد تا از سه لنز ثابت سیستم دوربین آیفون 14 پرو فراتر برویم و یک تله فوتوی 2x اضافی را در اختیار داشته باشیم که گزینه‌های بزرگنمایی را به 0.5x، 1x، 2x و 3x افزایش می‌دهد. این قابلیت از 12 مگاپیکسل میانی سنسور کوادپیکسل 48 مگاپیکسلی دوربین برای ارائه عکس‌های با وضوح کامل و همچنین ویدیوهای 4K بدون بزرگنمایی دیجیتال استفاده می‌کند.

آیفون 14 پرو ممکن است زوم ویدیو را به سطحی برساند که قبلا هیچ گوشی دیگری به آن نرسیده است. بخش دیگر، بسیار چشمگیرتر از داستان بزرگنمایی در آیفون 14 پرو است و اپل قول فیلم‌های 4K بدون زوم دیجیتال را داده است. اپل تاکنون خیلی در مورد جزئیات این قابلیت صحبت نکرده، اما پیش‌بینی می‌شود کوپرتینویی‌ها توانسته‌اند همان تکنیک برش حسگر یا سنسور کراپینگ را مانند عکس‌ها در ویدیوها نیز پیاده کنند و به این ترتیب بزرگنمایی دو برابری را در ویدیوهای اپیتکال ارائه می‌کند. بنابراین ویدیوهای 4K بدون بزرگنمایی دیجیتال با زوم 0.5x، 1x و 2x در اختیار شما قرار می‌گیرد.

این امکان وجود دارد که بزرگنمایی 2-2.9x نیز از این ترفند جدید برای ارائه کیفیت اپتیکال استفاده کند. از سوی دیگر بسیار بعید است که بزرگنمایی بیشتر از 3 برابری بتواند کیفیت اپتیکال یا Optical Quality را به شما بدهد؛ چرا که دوربین تله فوتوی آیفون 14 پرو با زوم 3 برابری هنوز هم از همان سنسور قدیمی 12 مگاپیکسلی استفاده می‌کند.

با این حال اگر اپل بتواند کیفیت زوم اپتیکال را بین دوربین‌های فوق عریض، اصلی، 2x و 3x به ما ارائه بدهد، فوق‌العاده چشمگیر خواهد بود. به نظر می‌رسد کوپرتینویی‌ها در تلاش هستند تا یک سیستم «زوم متغیر» را بدون استفاده از دوربین لنز متغیر واقعی مثل سونی ارائه کنند که می‌تواند منجر به زوم ویدیویی باورنکردنی (حداقل تا سه برابر) در آیفون 14 پرو شود.

دوربین سلفی با فوکوس خودکار؛ اپل بالاخره دوربین سلفی را مانند سامسونگ جدی می‌گیرد؟

سری آیفون 14 پرو همچنین دارای دوربین های جدید فوق عریض و سلفی هستند و ممکن است شاهد برخی از بزرگترین دستاوردها از نظر کیفیت عکس باشیم. دوربین‌های فوق عریض یا اولترا واید در سری آیفون 13 از عملکرد ضعیف در نور کم رنج می‌برند و اکنون اپل وعده داده که این دوربین می‌تواند تا دو برابر عکس‌های بهتری را در نور کم ثبت کند. همین امر در مورد دوربین سلفی با قابلیت فوکوس خودکار و دیافراگم جدید f/1.9 نیز صدق می‌کند. همه این‌ها باعث می‌شود عکس‌ها و ویدیوهای دوربین فوق عریض، ماکرو و سلفی شما در همه شرایط نوری، به خصوص در نور کم، بهتر از قبل به نظر برسند.

جمع بندی

نمونه عکس های دوربین آیفون 14 پرو و پرو مکس امیدوارکننده به نظر می‌رسند. این سیستم دوربین جدید و ارتقا یافته، قدرتمند است، اما شاید بی نظیر و ترسناک هم نباشد. ما نسبت به سیستم دوربین جدید اپل خوشبین هستیم، ولی از نظر فنی، این دوربین چیز جدیدی که تاکنون ندیده باشیم، به خصوص در پرچمداران اندرویدی را ارائه نمی‌دهد.

با این حال آیفون 14 پرو ترفندهای سخت افزاری و نرم افزاری دوربین بسیار جدیدی را ارائه می‌دهد که احتمالا کاربران گوشی های قدیمی‌تر آیفون عاشق آن خواهند شد. همانطور که می‌دانیم، اپل تقریبا همیشه کارها را دیرتر انجام می‌دهد اما به شکل بسیار بهتری از عهده انجام آن کارها برمی‌آید. بنابراین پرچمداران آینده سامسونگ و گوگل و سایر گوشی های اندرویدی باید بیشتر نگران باشند.

در مجموع آیا آیفون 14 پرو و پرو مکس ارزش پرداخت بیش از هزار دلار را دارند؟ شاید این‌طور نباشد؛ چرا که شایعه شده که آیفون 15 پرو بالاخره یک دوربین زوم پریسکوپی جدید را دریافت می‌کند که احتمالا از زوم اپتیکال حداقل 6 برابری برخوردار خواهد بود. البته شاید قابل باور نباشد که آیفون 15 پرو چنین دوربینی با زوم 6 برابری داشته باشد، اما حتی اگر یک لنز زوم پریسکوپی 4 برابری هم در این گوشی قرار بگیرد، فوق‌العاده جذاب خواهد بود.

درگاه یو اس بی تایپ سی نیز مورد دیگری است که شاید به آیفون 15 بیاید و آن هم می‌تواند به جذابیت گوشی های آینده اپل اضافه کند؛ اما همه این‌ها شایعاتی هستند که معلوم نیست به واقعیت بپیوندند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*