پرينتر هاي ليزري سه بعدي بسيار دقيق با سرعت چاپ 5 متر در ثانيه

 

 

تخيلات بي‌حد و مرز بشر منجر به توليد محصولات جذابي مانند پرينتر‌هاي سه‌بعدي شده است. اما نوع دقيق با رزولوشن بالاي اين پرينتر‌هاي سه‌بعدي تنها در حد تحقيقات و تئوري بوده‌است. ولي به تازگي محققين دانشگاه صنعتي وين توانسته‌اند گام بلندي در سرعت عملکرد اين نوع پرينتر‌هاي سه‌بعدي بردارند و 3D Printer‌ هاي سه‌بعدي پرسرعتي را توليد کنند. در ادامه ويدئويي از نحوه کار اين پرينتر‌ها هنگام چاپ سه بعدي از يک ماشين را مشاهده مي‌‌کنيد.

تکنولوژي پرينت سه‌بعدي با وضوح بالا "ليتوگرافي دو فوتوني" نام دارد. اين تکنولوژي اساسا بسيار کند عمل مي کند. به همين دليل محققين دانشگاه فني وين براي توليد تکنولوژي پرينت سه‌بعدي با سرعت و وضوح بالا، تحقيقات گسترده‌اي کرده و توانسته اند پيشرفت مهمي در سرعت اين تکنولوژي به‌وجود آورند.
تکنولوژي جديد پرينت سه‌بعدي، مبتني بر رزين مايع (صمغ) پر شده از ملکول‌هاي فتو اکتيو است که وقتي دو فتون يک پرتو ليزر را جذب مي‌ کنند، سفت مي‌‌شوند.
اين رزين، نور ليزر را به سرعت از خود عبور مي‌‌دهد و به همين دليل مي‌‌تواند حالت مايع رزين را سفت کند. اين تيم تحقيقاتي با بهبود مکانيزم کنترل آينه‌هاي هدايت کننده پرتو ليزر، توانسته سرعت و دقت چاپ سه‌بعدي را بهتر کند.
با استفاده از اين تکنيک، سرعت پرينت سه‌بعدي افزايش زيادي پيدا کرده و قادر است در هر ثانيه 5 متر را پرينت کند. در حاليکه پيش از اين سرعت چاپگرهاي سه بعدي در هر ثانيه تنها چند ميليمتر بود. ماشين مسابقه اي که در تصوير بالا مشاهده مي‌‌کنيد، از 100 لايه رزين سفت شده تشکيل شده که هر لايه از 200 خط ايجاد شده‌است. پيش از استفاده از تکنولوژي ليتوگرافي دو فوتوني، تشکيل هر خط حدودا 4 دقيقه طول مي‌‌کشيد. طول اين ماشين تنها 285 ميکرومتر است و با يک ميکروسکوپ الکتروني از آن عکس گرفته شده است. اما اکنون که به لطف اين فناوري، سرعت چاپ سه بعدي به شدت افزايش يافته، پرينت گرفتن به صورت 3D زمان زيادي نياز نخواهد داشت.
محققين بر اين باورند که اين تکنولوژي پرينت با وضوح بالا، مي‌ تواند در ساخت اجسام بزرگ‌تر نيز مورد استفاده قرار گيرد.


منبع: Popsci

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*