تلسکوپ هابل کهکشان مارپیچی

تلسکوپ فضایی هابل، زیباترین تصویر جهان از یک کهکشان مارپیچی را به زمین ارسال کرد

اگرچه این روزها همه از جیمز وب صحبت می‌کنند، اما تلسکوپ هابل توانسته زیباترین تصویر ممکن از یک کهکشان مارپیچی را ثبت کند. فاصله زیاد این کهکشان از زمین قدرت تلسکوپ Hubble را نشان می‌دهد.

کهکشان‌ ها به سه دسته تقسیم می‌شوند که یکی از آنها کهکشان های مارپیچی هستند. این کهکشان ها ظاهر جذابی دارند و به همین خاطر بیشتر از بقیه توجه افراد عادی را به خود جلب می‌کنند. اخیرا نیز تصویر تلسکوپ هابل از یک کهکشان مارپیچی زیبا توانسته خبرساز شود. این در حالی است که این روزها بیشتر به اخبار و تصاویر تلسکوپ جیمز وب عادت کرده‌ایم.

تصویر تلسکوپ فضایی هابل از کهکشان مارپیچی NGC 1961

شکار جدید تلسکوپ فضایی هابل در فاصله ۱۸۰ میلیون سال نوری از زمین و در صورت فلکی زرافه قرار دارد. ناسا این تصویر را روز چهارشنبه به اشتراک گذاشت. همانطور که در تصویر قابل مشاهده استَ، قسمت‌های آبی رنگ و درخشان ستاره‌های جوانی هستند که در بازوهای کهکشان قرار دارند. همین نیز سبب شده که مرکز کهکشان جلوه خاص‌تری پیدا کند.

تلسکوپ هابل کهکشان مارپیچی

به طور کلی سه نوع کهکشان مارپیچی در جهان وجود دارد و ناسا NGC 1961 را به عنوان یک کهکشان مارپیچی متوسط به حساب می‌آورد.  متوسط از این نظر که بین کهکشان‌هایی که تعداد زیادی ستاره به شکل یک میله در مرکز خود دارند و آنهایی که اینگونه نیستند، قرار می‌گیرد.

همچنین NGC 1961 یک کهکشان فعال به حساب می‌آید؛ زیرا مرکز آن نسبت به سایر بخش‌های کهکشان درخشان‌تر است. این کهکشان ها احتمالا سیاه‌چاله‌های کلان جرمی در مرکز خود دارند که جت‌های قدرتمندی را به بیرون پرتاب می‌کنند. همچنین این سیاه‌چاله‌ها در تکامل کهکشان تاثیرگذار هستند.

هرچند که در تصویر تلسکوپ هابل از این کهکشان مارپیچی آرامشی عجیب پنهان شده است. گویی که انسان می‌تواند تا ابد در این دنیا غرق باشد و از آن لذت ببرد. به همین خاطر نیز زیباترین تصویر جهان از یک کهکشان مارپیچی لقب گرفته است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*