گارانتی های تقلبی برای لوازم خانگی خارجی

جولان گارانتی های تقلبی برای لوازم خانگی خارجی در بازار ایران

ممنوعیت واردات لوازم خانگی طی سال‌های اخیر منجر به قاچاق کالا شده است. ماجرای گارانتی های تقلبی برای لوازم خانگی خارجی چیست؟

ممنوعیت واردات لوازم خانگی به بازار ایران باعث شده بازار قاچاق و کالاهای غیر قانونی قوت بگیرد. به تازگی رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی اعلام کرده اگر کالای خارجی با برند آن شرکت مشاهده کردید، بدانید که بی‌شک تقلبی است. به نظر می‌رسد برخی از فروشندگان اقدام به تعمیر و رنگ کردن کالاهای دست دوم یا کارکرده می‌کنند و آنها را با قیمت کالای خارجی می‌فروشند.

داستان گارانتی های تقلبی برای لوازم خانگی خارجی چیست؟

چند روز پیش در خصوص فروش لوازم خانگی دست دوم به جای نو صحبت کردیم. به گفته اکبر پازوکی، رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی، حرف معاون صنایع عمومی وزارت صنعت، معدن و تجارت در خصوص تعمیر و رنگ کردن کالاهای دست دوم و کارکرده صحت دارد و از آنجایی که برخی خریداران به هر قیمتی شده دنبال لوازم خانگی خارجی هستند، حاضر می‌شوند این کالاها را خریداری کنند. به عبارت دیگر فروشندگان از این دسته مشتریان سوءاستفاده کرده و با رنگ کردن کالای دست دوم آن را به جای نو می‌فروشند.

گارانتی های تقلبی برای لوازم خانگی خارجی

در واقع فروشندگانی که اقدام به این کلاه‌‌برداری می‌کنند، در مواجهه با مشتریان این‌گونه نشان می‌دهند که لوازم خانگی خارجی برای تازه‌عروس و داماد بوده و اصلا از آن استفاده نکرده‌اند و با این حربه‌ها سعی می‌کنند کالای خود را به فروش برسانند. به عقیده پازوکی عمده این اتفاقات در صنف دست دوم فروشان صورت می‌گیرد و تنها منحصر به کالاهای خارجی است. پازوکی می‌گوید:

صنف ما تهیه کنندگان و فروشندگان لوازم خانگی نو است. یک اتحادیه به نام اتحادیه سمسار و امانت فروشان وجود دارد که در فضای مجازی هم‌اکنون در حال فعالیت هستند و این کار را انجام می‌دهند؛ اما متأسفانه در بازار امین‌حضور در بین فروشندگان نو هم شاهد این عمل هستیم. مدتی پیش یک فروشنده را به دام انداختیم که کالاهای دست دوم، کالاهای قاچاق و کالاهای ایراددار را رنگ می‌کرد و به خریداران می‌فروخت یا این که کالاهای درجه یک ایرانی را با برند و کارتن خارجی معاوضه می‌کرد و به اسم کالای نو خارجی به مردم می‌فروخت.

به نظر می‌رسد اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی برای مقابله با چنین فروشندگانی برنامه‌های صنفی متعددی دارد. پازوکی تأکید کرده در تمام کشور بازرس‌هایی در سطح بازارهای بورس لوازم خانگی و غیر بورس داریم که در حال رصد متخلفان لوازم خانگی هستند. وی همچنین اشاره کرده چندین نهاد صنفی تحت نظر هستند و به زودی و پس از بازرسی‌های مورد نیاز متخلفان از طریق صدا و سیما به مردم معرفی خواهند شد.

گارانتی های تقلبی برای لوازم خانگی خارجی

به گفته رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی، هم‌اکنون برخی از همسایه‌های فروشگاه‌های خاطی گزارش‌هایی مبنی بر تخلف می‌دهند که تمامی آنها در اتحادیه به دقت بررسی خواهد شد و پس از بررسی‌های لازم برخورد قانونی صورت خواهد گرفت. البته پازوکی خاطرنشان می‌کند که عمده چنین تخلفاتی در صنف فروشندگان لوازم خانگی نو نیست و اصل ماجرا زیر سر دست دوم فروشی‌ها یا سمساری‌ها است.

در مجموع پازوکی تأکید کرده چه ماجرا مربوط به صنف باشد چه دست دوم فروشی‌ها، به دقت مورد بررسی قرار خواهد گرفت تا با خاطیان برخورد شود؛ چرا که عملا آنها جدای از اتحادیه نیستند و مردم همه را با یک عنوان می‌شناسند. وی در ادامه افزود:

متأسفانه برای خریداران این ترس وجود دارد که نکند از مغازه‌ای که جنس را خریداری می‌کنند این اتفاق صورت بگیرد و جنس دست دوم به جای نو خریداری کنند. آنها باید به برخی نکات در هنگام خرید توجه داشته باشند تا خریدی ایمن و سالم انجام دهند. مردم اصرار برای خرید خارجی نداشته باشند؛ اکنون تمام کالاهای بازار ایرانی است و اگر کالایی به اسم خارجی به فروش می‌رسد یا قاچاق هستند که دارای گارانتی نیستند یا فیک و دست دوم هستند.

بنا بر آنچه رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی اعلام کرده، هر کالای خارجی که با گارانتی به فروش می‌رسد تقلبی است و خریداران می‌توانند برای اطمینان خاطر از آنچه می‌خرند با شماره 124 تماس بگیرند و ضمانت‌نامه محصول خریداری شده را استعلام بگیرند.

گارانتی های تقلبی برای لوازم خانگی خارجی

همچنین راه حل دیگری که مشتریان می‌توانند در مواجهه با گارانتی به آن استناد کنند، درخواست ارسال کد رهگیری از فروشنده است. اگر کالایی واقعا خارجی باشد چنین شناسه‌ای نخواهد داشت. به گفته پازوکی ایران مدت‌هاست در حوزه لوازم خانگی با کشورهای دیگر همکاری نمی‌کند و اگر کالایی در داخل با برند خارجی به فروش می‌رسد نه گارانتی دارد و نه شناسه و کد رهگیری! وی در ادامه گفت:

در زمان خرید کالا اگر خریدار به کالا شک داشت کد شناسه یا کد رهگیری را به #7777*4* ارسال کنند. با وارد کردن این کد شرکت تولید کننده، سال ساخت، نوع گارانتی و دیگر اطلاعات نشان داده می‌شود و اگر موفق به این کار نشدند وارد سامانه 124 شوند. این سامانه یک سامانه جامع گارانتی است و در آنجا می‌توانند تمامی اطلاعات گارانتی و محصول خود را مشاهده کنند.

گارانتی های تقلبی برای لوازم خانگی خارجی

اکبر پازوکی به فرمان مقام معظم رهبری مبنی بر ممنوعیت واردات کالای خارجی اشاره کرد و توضیح داد مادامی که تولیدکنندگان داخلی توان تولید ملی دارند، نباید از بیگانگان لوازم خانگی دریافت کرد. همچنین اگر زمانی قرار بر واردات کالا باشد باید دید چه کالایی دقیقا مورد نیاز است و در کشور تولید نمی‌شود.

به گفته پازوکی در شرایط کنونی تنها ماکرویو و کولر گازی وارد کشور می‌شود که واردات آنها نیز به زودی منتفی خواهد شد و در داخل تولید می‌شوند. ساخت کولر گازی در مرحله 30 درصد داخلی‌سازی است و هر سال پیشرفت‌های زیادی صورت می‌گیرد. در پایان رئیس اتحادیه لوازم خانگی ابراز امیدواری کرد که به زودی نیاز به واردات کولر گازی هم نخواهیم داشت.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*