باتری حالت جامد هاروارد

باتری حالت جامد دانشگاه هاروارد ،دنیا را زیر و رو خواهد کرد

باتری حالت جامد توسعه یافته توسط دانشگاه هاروارد دنیا را متحول می‌کند. این باتری مخصوص خودروهای برقی، در تنها ۳ دقیقه شارژ می‌شود و عمر مفید فوق‌العاده بالایی دارد.

فناوری باتری های حالت جامد بسیار امیدوار کننده به نظر می‌رسد. هرچند که در حال حاضر این فناوری با برخی مشکلات فنی مواجه است که برای ساخت و استفاده در مقیاس صنعتی باید آنها را برطرف کرد؛ اما یک شرکت تازه تاسیس به نام Adden Energy که به دانشگاه هاروارد وابسته است، توانسته نوع جدیدی از باتری های حالت جامد را توسعه دهد که از نظر عملکرد و طول عمر نسبت به رقبای خود بسیار بهتر هستند.

باتری حالت جامد هاروارد؛ شارژ در سه دقیقه، عمر بیش از ۲۰ سال

باتری حالت جامد هاروارد

این شرکت تازه‌ تاسیس از یک فناوری اختصاصی که تحت لیسانس دفتر توسعه تکنولوژی هاروارد قرار دارد، برای توسعه سیستم‌های باتری حالت جامد استفاده کرده است. این فناوری بر پایه لیتیوم-فلز است و قادر خواهد بود آينده خودروهای برقی و به تبع آن کره زمین را دگرگون کند. باتری فوق‌العاده دانشگاه هاروارد می‌تواند در تنها ۳ دقیقه شارژ شود و این چرخه را نیز تا ۱۰ هزار بار تکرار کنید.

البته در حال حاضر شرکت ادن انرژی تنها یک نسخه آزمایشی از این باتری را توسعه داده که به اندازه یک سکه است؛ اما آنها می‌خواهند در مرحله بعدی آن را در ابعاد یک کیسه دستی و بعدها برای استفاده در خودروهای برقی توسعه دهند.

باتری حالت جامد هاروارد

Xin Li، دانشیار علوم مواد دانشگاه هاروارد و مشاور علمی شرکت ادن انرژی با منحصر به فرد توصیف کردن این فناوری در مقایسه با سایر باتری‌های حالت جامد، تاکید کرد که آنها در مسیر تجاری‌سازی حرکت خواهند کرد. در حال حاضر بهترین باتری‌ها می‌توانند حداکثر برای ۲ تا ۳ هزار چرخه شارژ شوند؛ اما باتری حالت جامد دانشگاه هاروارد توانسته در آزمایشگاه رکورد ۵ تا ۱۰ هزار چرخه شارژ را هم ثبت کند.

خوشبختانه محققان این شرکت هیچ مشکلی پیش روی استفاده از این فناوری در مقیاس‌های بزرگتر نمی‌بینند و می‌خواهند با استفاده از آن انقلابی بزرگ پدید آورند. این باتری از یک فناوری جدید بهره می‌برد که مانع از شکل‌گیری دندریت در آندهای لیتیم-فلز خواهد شد. در واقع حضور الکترولیت حالت جامد در این فناوری ضروری است؛ زیرا اجازه می‌دهد که باتری بدون رسوخ لیتیم دندریت به تراکم جریان فوق‌العاده بالایی برسد.

خودرو برقی

الکترولیت از یک طراحی چند لایه بهره می‌برد که در آن الکترولیت با پایداری کمتر بین دو الکترولیت حالت جامد با پایداری بالا قرار گرفته است. البته دندریت داخل لایه الکترولیک کمتر پایدار رشد می‌کند، اما هر شکاف جدید فورا توسط مواد تجزیه شده پر خواهد شد. عملکرد باتری حالت جامد هاروارد بسیار بهتر از باتری‌های لیتیوم یونی فعلی است و شرکت ادن انرژی نیز اطمینان دارد که می‌تواند اولین نمونه‌های تجاری آن را در سه تا ۵ سال آينده روانه بازار کند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*