قدیمی ترین پنیرهای جهان

کشف یکی دیگر از قدیمی‌ ترین پنیرهای جهان با عمر بیشتر از 2600 سال در مصر

یکی از قدیمی ترین پنیرهای جهان در مصر کشف شد. این پنیر که از نوع هالومی است به ۲۶۰۰ سال پیش تعلق دارد. پنیر هالومی در گذشته سرخ می‌شده است.

تصور کنید که پنیر برای بیش از چند ساعت بیرون از یخچال و در یک محیط گرم و خشک بماند. قطعا طعم و بوی جالبی نخواهد داشت. حالا تصور کنید که تکه‌ای پنیر برای ۲۶۰۰ سال در یک محل ناشناخته باقی مانده باشد. این صحنه‌ای است که باستان‌شناسان فعال در منطقه سقاره از استان جیزه مصر با آن مواجه شدند. آنها در هنگام کاوش‌های خود یکی از قدیمی ترین پنیرهای جهان را کشف کردند.

یکی از قدیمی ترین پنیرهای جهان در منطقه سقاره کشف شد

قدیمی ترین پنیرهای جهان

پنیر کشف شده در مصر از نوع هالومی است. این پنیر که با ترکیبی از شیر بز و گوسفند و گاهی هم گاو ساخته می‌شود، اصالتا به یونانیان ساکن قبرس تعلق دارد. پنیر هالومی را به صورت خام نیز می‌توان مصرف کرد؛ اما با توجه به دمای ذوب بالایی که دارد، عموما کباب یا سرخ می‌شود. در برخی فرهنگ‌ها این پنیر را جایگزینی برای گوشت به حساب می‌آورند. همچنین بافت داخلی آن را می‌توان با پنیر موزارلا مقایسه کرد.

پنیر هالومی در فرهنگ‌های شرق مدیترانه محبوب بوده است. برای اولین بار نیز در اواسط قرن شانزدهم گردشگران ایتالیایی که به قبرس رفته بودند، از این پنیر یاد کردند. با وجود این، نمی‌توان با قطعیت گفت که مردم قبرس به دستور ساخت این پنیر رسیده‌اند. همچنین مشخص نیست که چطور این پنیر به مصر رسیده است.

مصطفی وزیری، دبیر کل شورای عالی آثار باستانی مصر اعلام کرد که آنها قالب‌های کپک زده پنیر را در ظروفی سفالی که روی آنها به زبان دموتیک (خط مصری باستان) نوشته شده بود، پیدا کردند. یکی از قدیمی ترین پنیرهای جهان به عنوان بخشی از یک کاوش باستانی گسترده‌تر کشف شد.

قدیمی ترین پنیرهای جهان/ منطقه سقاره

منطقه سقاره

منطقه سقاره آثار باستانی بسیاری را در دل خود دارد. در سال‌های اخیر نیز کاوشگران موفق به کشف بیش از ۱۰۰ تابوت در این منطقه شده‌اند. همین نیز باعث شد که نتفلیکس در سال ۲۰۲۰ مستندی را در این رابطه بسازد. کاوشگران مصری از سال ۲۰۱۸ مشغول کار در این منطقه هستند و تاکنون با کاوش در پنج بخش، آثار ارزشمندی به دست آورده‌اند. پیدا شدن یکی از قدیمی ترین پنیرهای جهان در این منطقه نیز به جذابیت آن می‌افزاید.

ظروف پنیر به دودمان بیست و ششم و بیست و هفتم مصر باستان (تقریبا سال‌های ۶۶۴ تا ۴۰۴ پیش از میلاد) تعلق دارند. البته این پایان کار نیست؛ زیرا هنوز چند ظرف باز نشده وجود دارند که ممکن است در آنها نیز مواد دیگری باشد.

برای اولین بار در سال ۲۰۱۸ بود که باستان‌شناسان بقایای یک پنیر باستانی را کشف کردند. پنیر کشف شده که در رتبه اول قدیمی ترین پنیرهای دنیا قرار می‌گیرد، ۳۲۰۰ سال قدمت داشت. باستان‌شناسان همچنین اعلام کردند که این پنیر بسیار ترش بوده است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*