مقایسه دوربین آيفون 14 پرو مکس با گلکسی S22 اولترا

مقایسه دوربین آيفون 14 پرو مکس با گلکسی S22 اولترا

امروز می‌خواهیم به مقایسه دوربین آيفون 14 پرو مکس با گلکسی S22 اولترا بپردازیم. اپل برای اولین بار از دوربین ۴۸ مگاپیکسلی در iPhone 14 Pro Max استفاده کرده است. آیا پرچمدار اپل می‌تواند Galaxy S22 Ultra را شکست دهد؟

آیفون 14 پرو مکس وارد بازار شده است و همانطور که انتظار می‌رفت نیز کاربران استقبال خوبی از آن کرده‌اند. در طول سال‌های گذشته هر نسل از آیفون با بهبود قابل توجهی در بخش دوربین عرضه می‌شد و امسال نیز شرایط همینطور است. آيفون 14 پرو و 14 پرو مکس از یک حسگر جدید و بزرگتر برای دوربین اصلی بهره می‌برند و در الگوریتم‌های پردازش تصویر و عکس‌برداری در شب نیز بسیار پیشرفت کرده‌اند.

مقایسه دوربین آيفون 14 پرو مکس با گلکسی S22 اولترا

حداقل این چیزی است که اپل ادعا می‌کند. البته ما در این رابطه مطمئن نیستیم و به همین خاطر می‌خواهیم دوربین آيفون 14 پرو مکس را با یکی از بهترین گوشی‌های بازار یعنی گلکسی S22 اولترا مقایسه کنیم. هر دو گوشی ادعا می‌کنند که می‌توانند جزئیات زیادی را ثبت کنند و عملکرد بسیار خوبی در عکس‌های پرتره داشته باشند. همچنین از نظر عکاسی در شب نیز یک سر و گردن از دیگر گوشی‌ها بالاتر هستند؛ اما در نهایت برنده کدام است؟

عملکرد دوربین آيفون 14 پرو مکس در مقایسه با گلکسی S22 اولترا

اول از همه بیایید نگاهی به مشخصات دوربین این دو گوشی گران‌قیمت داشته باشیم.

گوشیiPhone 14 Pro MaxGalaxy S22 Ultra
دوربین اصلی۴۸ مگاپیکسل، فاصله کانونی ۲۴ میلی‌متر، گشودگی دیافراگم f/1.78۱۰۸ مگاپیکسل، فاصله کانونی ۲۳ میلی‌متر، گشودگی دیافراگم f/1.8
دوربین فوق عریض۱۲ مگاپیکسل، فاصله کانونی ۱۳ میلی‌متر، دیافراگم f/2.2۱۲ مگاپیکسل، فاصله کانونی ۱۳ میلی‌متر، دیافراگم f/2.2
دوربین تله‌فوتو۱۲ مگاپیکسل، دیافراگم f/2.8، زوم اپتیکال ۳ برابری۱۰ مگاپیکسل، دیافراگم f/2.4، زوم اپتیکال ۳ برابری

۱۰ مگاپیکسل، دیافراگم f/4.9، زوم اپتیکال ۱۰ برابری

دوربین سلفی۱۲ مگاپیکسل، دیافراگم f/1.9۴۰ مگاپیکسل، دیافراگم f/2.2

برای اولین بار در چند سال گذشته اپل تصمیم گرفته دوربین اصلی آیفون را از نظر مگاپیکسل ارتقا دهد. البته هنوز نیز عکس‌ها به صورت ۱۲ مگاپیکسلی ثبت می‌شوند؛ اما حسگر ۴۸ مگاپیکسلی با ادغام ۴ در ۱ پیکسل امکان ثبت سریع‌تر نور و نویز کمتر را فراهم می‌کند. البته اگر می‌خواهید به صورت ۴۸ مگاپیکسلی عکاسی کنید هم حالت ProRAW در خدمت شماست.

مورد دیگر در رابطه با حسگر ۴۸ مگاپیکسلی این است که اپل از آن برای اضافه کردن یک حالت زوم دیگر استفاده می‌کند. در واقع شما می‌توانید در حالت پرتره با کراپ کردن تصویر اصلی زوم ۲ برابری را تجربه کنید. هرچند که زوم ۳ برابری نیز از طریق دوربین تله‌فوتو در اختیار شما خواهد بود.

البته ظاهرا اپل هنوز تمایلی ندارد که دوربین آیفون 14 پرو مکس را از نظر قدرت زوم با گلکسی S22 اولترا مقایسه کند؛ زیرا حداکثر زوم دیجیتال را در هنگام عکس‌برداری به ۱۵ برابر و در فیلم‌برداری به ۹ برابر محدود کرده است.

عکاسی در نور مناسب

در سال ۲۰۲۲ تمامی گوشی‌های پرچمدار می‌توانند عملکرد بسیار خوبی در نور مناسب داشته باشند. در واقع زمانی مدل برتر مشخص می‌شود که ما در یک صحنه آسمان روشن را در پس‌زمینه داشته باشید یا اینکه در یک صحنه تعداد زیادی نقاط روشن و تاریک (سایه) در کنار هم باشند. آیا هایلایت‌ها آسیب خواهند دید؟ آیا سایه‌ها به تاریکی گرایش پیدا می‌کنند؟

در همان ابتدا مشخص می‌شود که دوربین آيفون 14 پرو مکس همانند نسل‌های قبل کمی به شارپ کردن بیش از حد جزئیات کوچک گرایش دارد. در این مورد برگ‌های درخت و شاخه‌های کوچک را مقایسه کنید. جالب اینجاست که تا چند سال پیش سامسونگ چنین مشکلی داشت.

هرچند که در مقایسه دوربین آيفون 14 پرو مکس با گلکسی S22 اولترا از نظر اکسپوژر و گستره داینامیک برتری با نماینده اپل است. گلکسی اکثر هایلایت‌ها را خراب می‌کند و باعث می‌شود که روشن‌تر از حالت واقعی به نظر برسند. البته چنین چیزی برای شبکه‌های اجتماعی جذاب‌تر است، اما با واقعیت فاصله دارد.

در بحث کنتراست نیز آيفون بهتر ظاهر می‌شود. تصاویر آيفون همگی متعادل هستند و حالتی دراماتیک دارند. هرچند که تصاویر گلکسی به خاطر تمایل به نوردهی بیش‌ از حد، کمی ضعیف‌تر هستند. در زمینه رنگ‌ها هر دو گوشی رویکرد منحصر به فرد خود را دارند. در آيفون شاهد کمی گرایش به رنگ زرد هستیم و رنگ‌ها اشباع شده به نظر نمی‌رسند؛ اما در Galaxy S22 Ultra رنگ‌ها اشباع شده هستند. هرچند که هر دو گوشی رنگ پوست را واقع‌گرایانه ثبت می‌کنند.

عکاسی در نور کم

عکاسی در شب همیشه برای گوشی‌های هوشمند یک چالش سخت بوده است. البته شرکت‌های فعال در این صنعت در سال‌های اخیر پیشرفت‌های قابل توجهی داشته‌اند. اگر تصاویر ثبت شده با دوربین آیفون 14 پرو مکس را با گلکسی S22 اولترا مقایسه کنید، همان مشکل شارپ کردن بیش از حد برخی جزئیات در آيفون خواهید شد. رنگ‌ها در گوشی اپل اگرچه کمی بی‌ روح به نظر می‌رسند، اما واقع‌گرایانه هستند.

هرچند تمایل گلکسی S22 اولترا به ثبت عکس‌های روشن و شاداب باعث می‌شود که فوق‌العاده خوب ظاهر شود. البته گلکسی نیز رنگ پوست را کمی متمایل به صورتی نشان می‌دهد.

در تصویر آخر واقعا نور کم بود؛ اما آیفون به خوبی درخشید. جزئیات زیادی در تصویر آيفون ثبت شده‌اند و رنگ‌ها نیز خوب هستند. البته گلکسی اس 22 اولترا تفاوت زیادی با آيفون ندارد؛ ولی نتوانسته به خوبی جزئیات را در بیاورد. در نهایت باید گفت که هر دو گوشی عملکرد بسیار خوبی در عکاسی از شب دارند و با حالت شب می‌توانند شب را عملا به روز تبدیل کنند.

البته همین نیز باعث می‌شود که بخشی از جذابیت و حس عکس‌های طبیعی از شب را نداشته باشیم. شاید به همین خاطر است که در گوشی پرچمدار سونی اکسپریا 1 مارک 4 خبری از حالت شب نیست.

مقایسه دوربین فوق عریض آیفون 14 پرو مکس با گلکسی S22 اولترا

در این بخش برنده گوشی هوشمندی است که دوربین فوق عریض آن بتواند رنگ‌ها و گستره داینامیکی نزدیک به دوربین اصلی داشته باشد. همچنین جزئیات نیز همیشه یک چالش مهم هستند. یک لنز عریض سبب اعوجاج تصویر می‌شود و گوشی‌ها نیز سعی می‌کنند تا حدی این موضوع را برطرف کنند؛ اما آیا نتیجه نهایی خوب خواهد بود؟

از نظر اکسپوژر و گستره داینامیک بین دو گوشی تفاوت محسوسی وجود دارد. آيفون 14 پرو مکس بیشتر تمایل دارد تصاویر را با کنتراست بالا ثبت کند و به سایه‌ها آسیب برساند؛ اما گلکسی S22 اولترا با روشنایی بالا جزئیات موجود در سایه‌ها را بهتر نشان می‌دهد. همچنین رنگ‌ها در گوشی سامسونگ اشباع شده و شاداب هستند؛ ولی آيفون رنگ‌ها را نزدیک به واقعیت نشان می‌دهد.

وقتی با دوربین فوق عریض در شب عکاسی کنید، گلکسی S22 اولترا در مقایسه با آيفون 14 پرو مکس دست برتر را دارد. به طور کلی گوشی کره‌ای تصویر را روشن‌تر ثبت می‌کند و جزئیات بیشتری را نسبت به آیفون نشان می‌دهد. متاسفانه دوربین فوق عریض iPhone 14 Pro Max در شب با مشکل مواجه می‌شود و اکسپوژر مناسبی ندارد. همچنین تلاش گوشی برای کاهش نویز نرم‌افزاری نیز سبب آسیب زدن به جزئیات می‌شود.

مقایسه دوربین زوم آيفون 14 پرو مکس با گلکسی S22 اولترا

آیفون 14 پرو مکس به یک دوربین تله‌فوتو با بزرگنمایی ۳ برابری مجهز شده است و زوم ۲ برابری را نیز با کراپ کردن تصویر دوربین اصلی به شما ارائه می‌دهد. اگرچه زوم ۲ برابری به صورت دیجیتال انجام می‌شود؛ اما اپل اعلام کرده که از نظر کیفیت تفاوتی با زوم اپتیکال ندارد.

گلکسی S22 اولترا نیز از یک دوربین با زوم اپتیکال ۳ برابر و یک دوربین دیگر با زوم ۱۰ برابر بهره می‌برد. در ادامه تصاویر را در زوم ۳ و ۱۰ برابری مقایسه خواهیم کرد. در هر دو گوشی هنگام زوم ۳ برابری کمی کیفیت تصویر تغییر می‌کند که به خاطر تغییر دوربین (از دوربین اصلی به تله‌فوتو) طبیعی است.

در آيفون رنگ‌ها کمی افت می‌کنند و فضای سبز نیز تا حدودی بی‌روح به نظر می‌رسد. هرچند که در گلکسی همچنان اشباع شده هستند. در هنگام زوم ۱۰ برابری، همانطور که انتظار داشتیم گلکسی S22 اولترا بسیار خوب ظاهر می‌شود و جزئیات زیادی را ثبت می‌کند. در تصویر آيفون 14 پرو مکس نیز اگرچه تصویر کمی نرم‌ به نظر می‌رسد، اما به طور کلی کیفیت نسبتا خوبی دارد و برای شبکه‌های اجتماعی مناسب است.

عکاسی پرتره

حالت پرتره در تقریبا اکثر گوشی‌های امروزی دیده می‌شود. اگرچه در دستگاه‌های اقتصادی عکاسی پرتره بیشتر یک ترفند تبلیغاتی است و کیفیت مناسبی ندارد، اما در گوشی‌های بالارده اینگونه نیست و مقایسه آنها در زمینه شناسایی مرز سوژه و افکت پس‌زمینه جذاب است.

اولین بار این اپل بود که در آیفون 7 پلاس حالت پرتره را معرفی کرد؛ اما سامسونگ پس از آن پیشرفت زیادی در این زمینه کرده است. به طور کلی ما تصاویر پرتره گلکسی اس 22 اولترا را به آيفون 14 پرو مکس ترجیح می‌دهیم. آیفون تارهای مو را کراپ می‌کند یا اینکه لبه‌های لباس دندانه‌وار می‌شود. این در حالی است که گلکسی بعضی وقت‌ها به شکل بی‌نقصی سوژه را جدا می‌‌کند و افکت زیبایی هم به پس‌زمینه می‌دهد.

هرچند که فکر می‌کنیم افکت بوکه آیفون واقع‌گرایانه‌تر باشد. حالا نوبت به مقایسه دوربین گلکسی S22 اولترا و آيفون 14 پرو مکس در عکاسی پرتره با نور کم است. این کار یک چالش برای دوربین به حساب می‌آید؛ زیرا از طرفی باید اکسپوژر را برای دریافت کیفیت مناسب تنظیم کند و از طرفی باید سوژه را شناسایی کرده و افکت بلر را زیبا جلوه دهد.

در زوم سه‌برابری (نمونه اول) آیفون و گلکسی رویکرد مختلفی را دنبال می‌کنند. تصویر آیفون 14 پرو مکس نویز زیادی دارد (لنز تله‌فوتو گشودگی دیافراگم کمتری دارد و چون نور کمتری وارد می‌شود نویز بیشتری هم خواهیم داشت)؛ اما تصویر به طور کلی طبیعی‌تر به نظر می‌رسد. گلکسی S22 اولترا تلاش کرده نویز را کاهش دهد؛ ولی همین‌ کار به از بین رفتن برخی از جزئیات چهره سوژه منجر شده است.

همچنین تشخیص مرز سوژه و افکت بوکه نیز در گوشی اپل واقع‌گرایانه‌تر است. در هنگام زوم ۲ برابری (نمونه دوم) هر دو گوشی عملکردی نزدیک به هم دارند. در واقع نور کافی برای سوژه ایجاد شده بود و به همین خاطر خبری از نویز اضافی (یا کاهش نویز شدید) نبود.

مقایسه دوربین سلفی آيفون 14 پرو مکس با گلکسی S22 اولترا

آیفون 14 پرو مکس همچنان از یک حسگر ۱۲ مگاپیکسلی برای عکاسی سلفی بهره می‌برد؛ اما گشودگی دیافراگم به f/1.9 رسیده و فوکوس خودکار نیز با آن همراه شده است. در مقابل گلکسی S22 اولترا را با دوربین سلفی ۴۰ مگاپیکسلی داریم. گشودگی دیافراگم این دوربین f/2.2 است که سبب می‌شود کمی نسبت به عکاسی با آن در نور کم نگران باشیم.

در عکس سلفی آيفون جزئیات و رنگ‌ها فوق‌العاده هستند. البته زمینه خوب ثبت نشده است؛ اما چیزی که در عکس سلفی مهم است، یعنی صورت جزئیات بسیار خوبی دارد. در مقایسه با آيفون 14 پرو مکس، عکس دوربین سلفی گلکسی S22 اولترا نرم به نظر می‌رسد و رنگ پوست هم کمی به زردی گرایش دارد.

هرچند که در شب شرایط عوض می‌شود. در هنگام عکاسی سلفی، حتی اگر فلاش غیر فعال باشد، به محض اینکه آيفون تشخیص دهد به حالت شب نیاز دارد، صفحه را با رنگ سفید روشن می‌کند تا صورت سوژه بهتر ثبت شود. در این حالت عکس‌ها با جزئیات بالا و رنگ‌های شاداب ثبت می‌شوند؛ اما طبیعی نیستند و همین کار را خراب می‌کند.

در عوض گلکسی S22 اولترا نمای بهتری را ثبت می‌کند. وقتی شب هنگام عکس سلفی می‌گیرید، می‌خواهید کمی از تاریکی شب نیز در اطرافتان باشد تا تصویر جلوه‌ای خاص پیدا کند. گلکسی نیز با ما هم نظر است.

جمع‌بندی

مقایسه دوربین آيفون 14 پرو مکس با گلکسی S22 اولترا

در پایان مقایسه دوربین آيفون 14 پرو مکس با گلکسی S22 اولترا باید گفت که هر دو گوشی کیفیت بسیار بالایی دارند. به طور کلی وقتی در سال ۲۰۲۲ برای یک گوشی پرچمدار بیش از ۱۰۰۰ دلار پول می‌دهید،‌ قطعا در بخش دوربین شما را ناامید نخواهد کرد. تفاوت‌های بین دو گوشی نیز نسبتا جزئی هستند. در ادامه نکات مهم مربوط به هر گوشی را مشاهده خواهید کرد:

آيفون 14 پرو مکس

  • دوربین سلفی کیفیت فوق‌العاده خوبی دارد.
  • رنگ‌ها تا حد زیادی واقع‌گرایانه هستند. هرچند که شاید برای برخی افراد بی‌روح به نظر بیایند.
  • حالت پرتره کیفیت بسیار بالایی دارد.
  • عملکرد دوربین فوق عریض در نور کم به هیچ وجه در حد ادعاهای اپل نیست.

گلکسی S22 اولترا

  • روشنایی و رنگ‌ها کمی قوی‌تر از حالت عادی هستند. برخی افراد ممکن است از این موضوع استقبال کنند و برخی از آن خوششان نیاید.
  • گلکسی بدون شک بهترین کیفیت زوم را دارد.
  • تصاویر ثبت شده در حالت شب فوق‌العاده خوب به نظر می‌رسند.

به نظر شما برنده مقایسه آیفون 14 پرو مکس و گلکسی S22 اولترا کدام گوشی است؟