اولین تصاویر تلسکوپ فضایی جیمز وب از مریخ

اولین تصاویر تلسکوپ فضایی جیمز وب از مریخ ، حرف‌های مهمی برای گفتن دارند

اولین تصاویر تلسکوپ فضایی جیمز وب از مریخ نمایان‌گر نکات جذابی است. با این حال، این تازه شروع کار این تلسکوپ روی سیاره سرخ به حساب می‌آید.

تلسکوپ فضایی جیمز وب، بزرگ‌ترین تلسکوپ فضایی دنیا همچنان مشغول تصویربرداری از سیاره‌های منظومه شمسی است و جدیدترین تصاویر به دست آمده از آن می‌توانند در آینده به شناخت هرچه بیشتر سیاره مریخ کمک کنند. ناسا و آژانس فضایی اروپا به تازگی اولین تصاویر تلسکوپ فضایی جیمز وب از مریخ ثبت‌شده در 5 سپتامبر (14 شهریور) را به اشتراک گذاشته‌اند.

اولین تصاویر تلسکوپ فضایی جیمز وب از سیاره مریخ

داده‌های دوربین مادون قرمز نزدیک یا همان NIRCam این تلسکوپ همین الان هم یافته‌های جالب توجهی داشته است. در ابتدا باید ذکر کرد که بنا به گفته ناسا، «حوضه هلاس» (Hellas Basin) در گرم‌ترین قسمت روز نسبت به مناطق اطراف خود به طرز عجیبی تاریک‌تر است. فشار هوای بالاتر در ارتفاعات پایین‌تر این حوضه هم مانع انتشار حرارت شده است.

به لطف طیف‌نگار آنبورد تلسکوپ فضایی جیمز وب، آژانس‌های فضایی موفق شده‌اند ترکیب جوی مریخ به صورت مادون قرمز نزدیک را به نمایش بگذارند. این نمودار طیفی که در زیر مشاهده می‌کنید، جذب دی‌اکسید کربن توسط سیاره سرخ در طول موج‌های مختلف و همچنین وجود مونوکسید کربن و آب را نشان می‌دهد. طی مقاله تحقیقاتی جدیدی در آینده جزئیات بیشتری از شیمی اتمسفر سیاره مریخ آشکار خواهد شد.

نمودار ترکیب جوی مریخ بر پایه تلسکوپ فضایی جیمز وب

البته ثبت این تصاویر کمی چالش‌برانگیز بود. مریخ یکی از پرنورترین اجسامی است که تلسکوپ فضایی جیمز وب می‌تواند مشاهده کند و این برای تلسکوپی که جهت رصد دورترین اجرام هستی طراحی شده، کار دشواری است. محققان با ثبت نوردهی‌های خیلی کوتاه (Exposure) و بهره‌گیری از تکنیک‌های ویژه در راستای تجزیه و تحلیل یافته‌ها، برای رفع این مشکل تلاش کرده‌اند.

این اولین دسته از داده‌ها و تصاویر تلسکوپ فضایی جیمز وب از مریخ است و در آینده حتی جزئیات بیشتری از سیاره سرخ به دست خواهد آمد. اطلاعات طیفی حال حاضر هم جوانب جدیدی از مواد مریخ را آشکار می‌کنند. ضمناً «جولیانو لیوتزی» (Giuliano Liuzzi)، یکی از کارکنان ناسا معتقد است که با اطلاعات حاصل از تلسکوپ فضایی جیمز وب به اختلاف نظر بر سر وجود متان در مریخ خاتمه داده خواهد شد؛ این احتمالاً اشاره‌ای است به اینکه سیاره سرخ در گذشته‌های دور زمینه حیات را داشت.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*