صدای برخورد سنگ مریخ

صدای برخورد سنگ به سطح مریخ را برای اولین بار گوش کنید + ویدیو

سطح‌‌نشین اینسایت ناسا توانست برای اولین بار صدای برخورد سنگ با مریخ را ضبط کند. این فضاپیما از سال ۲۰۱۸ روی سیاره سرخ حضور دارد.

پیشتر گمان می‌کردیم صدای برخورد سنگ با مریخ از آن موارد خاص باشد که قطعا بسیاری از انسان‌ها تا آخر عمر خود نخواهند شنید. هرچند که به لطف سطح‌نشین اینسایت ناسا این امکان فراهم شده است. لرزه‌سنج این فضاپیمای رباتیک توانسته اطلاعات مربوط به برخورد چندین شهابواره با سطح مریخ را در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ ثبت کند.

سطح‌نشین اینسایت صدای برخورد سنگ به سطح مریخ را ثبت کرده است

اینسایت

این برخوردها و کشفیات جدید اینسایت موضوع مقاله جدیدی بودند که در روز دوشنبه در مجله Nature Geoscience منتشر شد. داده‌های جدید نه تنها به اولین برخوردهایی تعلق دارند که توسط لرزه‌سنج این سطح‌نشین ثبت شده‌اند، بلکه برای اولین بار امواج لرزه‌ای و صوتی ناشی از این برخوردها را نیز در اختیار دانشمندان قرار می‌دهند. این در حالی است که فضاپیمای رباتیک ناسا از سال ۲۰۱۸ در مریخ حضور داشته است.

دانشمندان متوجه شدند که اولین و مهمترین برخورد به ۵ سپتامبر ۲۰۲۱ (۱۴ شهریور ۱۴۰۰)‌ مربوط می‌شود. در آن زمان اینسایت امواج لرزه‌ای سنگی را ثبت کرده که در هنگام برخورد با سطح مریخ حداقل به سه بخش تقسیم شده است و هرکدام از آنها نیز گودالی را در مریخ ایجاد کرده‌اند.

مدارگرد شناسایی مریخ ناسا نیز محل برخورد را بررسی کرد و توانست گودال‌های ایجاد شده را پیدا کند. بدین ترتیب تایید شد که صدای شنیده شده توسط اینسایت مربوط به برخورد سنگ با سطح مریخ بوده است. Ingrid Daubar، دانشمند علوم سیاره‌ای نیز گفت که سه سال صبر برای دریافت دستاوردهای اینسایت قطعا ارزشش را داشت.

آزمایشگاه پیش‌رانش جت ناسا نیز ویدیو غیر منتظره و عجیبی را منتشر کرده است که در آن صدای وارد شدن سنگ به جو مریخ، افنجار و تقسیم شدنش به سه تکه و برخورد آن با سطح سیاره سرخ شنیده می‌شود. با توجه به افکت منحصر به فرد اتمسفر مریخ، صدای برخورد با چیزی که انتظار دارید، فرق می‌کند.

در بررسی داده‌های ارسالی از فضاپیمای اینسایت جزئیات مربوط به سه برخورد دیگر نیز مشاهده شده است. البته مریخ به بمباران شدن توسط سنگ‌های فضایی معروف است و به همین خاطر دانشمندان تعجب می‌کنند که چرا اینسایت تنها توانسته اطلاعات مربوط به تعداد اندکی از آنها را ثبت کند.

صدای برخورد سنگ مریخ

تیم فضاپیمای اینسایت گمان می‌کند که شاید اطلاعات برخورد سنگ های دیگر با سطح مریخ توسط صدای باد یا تغییرات فصلی در جو این سیاره مخدوش شده باشد. هرچند که تلاش برای یافتن برخوردهای دیگر با مریخ به پایان نرسیده است و پژوهشگران به بررسی داده‌های سطح‌نشین ناسا ادامه خواهند داد.

یافته‌های اینسایت در رابطه با برخورد سنگ‌ها به مریخ برای رسیدن به دیدی بهتر از سطح این سیاره ارزش دارد. به گفته Raphael Garcia، نویسنده اصلی مقاله، برخوردها همچون ساعت‌ منظومه شمسی هستند و ما با دانستن تعداد آنها در زمان حال می‌توانیم سن بخش‌های مختلف سطح مریخ را حدس بزنیم.

فضاپیمای اینسایت در آخرین روزهای ماموریت خود قرار دارد. پنل‌های خورشیدی این سطح‌نشین با گرد و غبار پوشیده شده است و به همین خاطر نمی‌تواند انرژی مورد نیاز آن را تامین کنند. البته اینسایت هنوز به صدای برخورد سنگ ها با مریخ و هرگونه مریخ‌لرزه گوش خواهد داد، اما انتظار می‌رود که پیش از ژانویه ۲۰۲۳ (دی ماه سال جاری) برای همیشه غیرفعال شود. اینسایت ماموریت مهمی برای ناسا بود و توانست اطلاعات مهمی در رابطه با بخش‌های درونی سیاره سرخ و فعالیت‌های سطحی آن ارائه کند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*