دانشمندان در کمال ناباوری از هیچ چیز ، یک ماده ساختند!

دانشمندان در یک آزمایش منحصر به فرد و خارق‌العاده موفق به ساختن ماده از هیچ چیز شدند. این آزمایش مهم تصویر مهمی از خلق جهان می‌دهد.

بسیاری از افراد بر این باورند که از هیچ چیز نمی‌توان به ساختن ماده ای رسید. هرچند که در واقعیت فیزیک حاکم بر جهان، آنقدر انعطاف‌ناپذیر و خشک نیست. دانشمندان در دهه‌های اخیر تلاش بسیاری بر ایجاد یک ماده از هیچ چیز کرده بودند؛ اما هرگز تلاش‌های آنها به ثمر نرسیده بود.

ساختن ماده از هیچ چیز در یک آزمایش انقلابی

ساختن ماده از هیچ چیز

حالا آنها موفق شدند ثابت کنند نظریه‌ای که ۷۰ سال پیش مطرح شده بود درست است و امکان خلق یک ماده از هیچ چیز وجود دارد. جهان بر چند اصل پایستگی بنا شده است. این قوانین انرژی، بار الکتریکی، حرکت و … را مدیریت می‌کنند. دانشمندان زمان زیادی را صرف پیدا کردن راهی برای ایجاد ماده از هیچ چیز صرف کرده بودند.

در واقع این دستاورد از چیزی که به نظر می‌آید هم پیچیده‌تر است. پیشتر دانشمندان موفق شده بودند ماده را ناپدید کنند؛ اما ساختن ماده از هیچ‌ چیز یک مسئله کاملا متفاوت است. فیزیک کوانتوم همیشه در تلاش بوده تا درک بهتری نسبت به بیگ بنگ (مه‌بانگ) و آغاز جهان به دست آورد و به همین دلیل نظریه‌های زیادی در رابطه با نحوه ایجاد ماده ارائه شده‌اند.

ساختن ماده از هیچ چیز

ما می‌دانیم که برخورد دو ذره در فضای خلاء می‌توان به ایجاد ذرات دیگر منجر شود. همچنین نظریه‌هایی وجود دارند که در صورت وجود یک میدان الکترومغناطیسی قوی می‌توان ماده و پاد ماده را از هیچ چیز به وجود آورد. هرچند که عملی کردن هیچکدام از این نظریه‌ها تاکنون ممکن نبوده‌اند.

با وجود این، دانشمندان ناامید نشدند تا اینکه گروهی از پژوهشگران در اوایل سال 2022 به این مهم دست یافتند. آنها در آزمایشگاه خود میدان‌های الکتریکی قدرتمندی ایجاد کردند تا ذرات منحصر به فرد ماده‌ای به نام گرافین را در یک سطح قرار دهند. در همین هنگام آنها توانستند به صورت ناگهانی موفق به ایجاد یک جفت ماده و پاد ماده از هیچ چیز شوند.

این آزمایش نشان داد که ساختن ماده از هیچ چیز ممکن است. برای اولین بار جولیان شوینگر، یکی از بنیان‌گذاران نظریه فیزیک کوانتوم چنین نظریه‌ای را ارائه کرده بود. با این آزمایش احتمالا فیزیکدانان می‌توانند دید بهتری نسبت به خلق جهان و ساز و کار آن به دست آورند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

3 دیدگاه

  1. این از دانشمندان کشورای دیگه،ایلان ماسک،هنرمنداشون،اپلیکیشن،قدرت هاشونو……
    اینم از کشور ما☹️

  2. “از هیچ چیز” تعبیری نادرست است چون ایجاد “میدان الکترومغناطیسی قوی” هیچ نیست: ماده و انرژی خاص میخواهد. وگرنه همان ۷۰ سال قبل مي‌ساختند. و السلام

  3. × (مستراح) خلاء ← خلأ (تهیگاه) √