ریسپکت یا آریزو 5 توربو

ریسپکت یا آریزو 5 توربو جدید؛ برنده مقایسه کدام است؟

ریسپکت و آریزو 5 توربو جدید به عنوان دو سدان چینی جدید بازار ایران محسوب می‌شوند؛ اما کدامیک بهتر است؟ برای پاسخ به این پرسش طراحی، مشخصات فنی و امکانات آنها را با یکدیگر مقایسه خواهیم کرد.

هرچند امروزه شاسی بلندها جزو محبوب‌ترین کلاس‌های خودرویی محسوب می‌شوند، اما سدان‌ها نیز مشتریان خاص خود را دارند و خودروسازان بخش خصوصی طی سال‌های اخیر تصمیم گرفتند سدان‌های جدیدی چون ریسپکت و آریزو 5 توربو جدید را به بازار عرضه کنند تا این بخش از بازار همچنان پررونق باشد؛ اما از میان رسپکت و آریزو 5 توربو جدید کدامیک بهتر است؟ برای پاسخ به این پرسش طراحی، مشخصات فنی و امکانات آنها را با یکدیگر مقایسه خواهیم کرد.

مقایسه ریسپکت با آریزو 5 توربو جدید

بخش طراحی بیرونی

ریسپکت

سال قبل بهمن موتور از سدان ریسپکت و مدیران خودرو از آریزو 5 توربو جدید پرده‌برداری کردند. از این رو این دو خودرو به عنوان دو سدان جدید بازار ایران از طراحی به‌روز و مدرنی بهره می‌برند. ریسپکت بهمن موتور در نمای جلو و عقب بسیار جذاب به چشم می‌آید. البته از آنجایی که این خودرو بر پایه بدنه اصلی چری آریزو 7 توسعه پیدا کرده، طراحی نمای کناری آن ساده به نظر می‌رسد.

آریزو 5 جدید

در طرف مقابل آریزو 5 توبو جدید نیز از همان طراحی مدل قبلی بهره می‌برد و فقط طراحان با استفاده تغییرات در جلوپنجره سعی داشتند آن را با مدل‌های قبلی متمایز کنند. به طور کلی طراحی این محصول مدیران خودرو قدیمی بوده و به همین دلیل نسبت به طراحی سدان ریسپکت بهمن موتور در سطح پایین‌تری قرار می‌گیرد. در واقع بهمن ریسپکت نسبت به آریزو 5 توربو جذاب‌تر به نظر می‌رسد.

بخش طراحی داخلی

ریسپکت

ریسپکت

بهمن ریسپکت از کابینی با طراحی اسپرت بهره می‌برد که می‌تواند نگاه مشتریان جوان را به خود جلب کند. طراحان کابین آریزو 5 جدید را نیز به شکل کامل ارتقا دادند؛ به گونه‌ای که هم کیفیت متریال ارتقا پیدا کرده و هم طراحی آن به آریزو 6 شبیه شده است. هرچند کابین آریزو 5 توربو جذاب به نظر می‌رسد، اما باز هم بهمن ریسپکت در این بخش در وضعیت بهتری قرار دارد.

آریزو 5 جدید

آریزو 5 جدید

از آنجایی که فاصله بین محور چرخ‌های بهمن ریسپکت بیشتر است، سرنشینان در صندلی‌های عقب نسبت به آریزو 5 توربو جدید به فضای بهتری دسترسی دارند. کیفیت متریال استفاده شده در کابین هر دو خودرو در سطح قابل قبول و در سطح خودروهای اقتصادی قرار دارد.

مشخصات فنی

بررسی مشخصات فنی بهمن ریسپکت و آریزو 5 توربو جدید حاکی از آن است که این دو خودرو از لحاظ فنی تقریبا در یک سطح قرار دارند؛ چرا که هر دو خودرو جزوی از محصولات چری هستند و به همین دلیل به یک موتور و گیربکس مشابه مجهز شدند.

این دو سدان چینی جدید بازار ایران به یک موتور 1.5 لیتری توربوشارز مجهز شدند که می‌تواند قدرتی برابر با 147 اسب بخار و گشتاور 210 نیوتن‌متر را به تولید برساند. قدرت تولید شده از این پیشرانه توسط گیربکس اتوماتیک CVT با 9 دنده مصنوعی به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. وزن هر دو خودرو به 1410 کیلوگرم می‌رسد و به همین دلیل شتاب و چابکی آنها نیز تقریبا در یک سطح قرار دارد.

آریزو 5 جدید

سدان ریسپکت شرکت بهمن موتور در آزمایش‌های غیر رسمی با بنزین معمولی توانسته ظرف مدت 11.5 ثانیه از صفر به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. میزان شتاب آریزو 5 توربو جدید نیز در همین سطح قرار دارد. گفتنی است شتاب اولیه هر دو خودرو به دلیل استفاده از گیربکس CVT مناسب نیست، اما در سرعت‌های بالای 20 کیلومتر بر ساعت و پس از فول بوست شدن توربو میزان چابکی آنها نیز ارتقا پیدا خواهد کرد.

جدول مشخصات فنی ریسپکت و آریزو 5 توربو جدید 

نام خودروبهمن ریسپکتآریزو 5 توربو جدید IE
نوع موتور1.5 لیتر توربو 4 سیلندر1.5 لیتر توربو 4 سیلندر
حداکثر قدرت147 اسب بخار147 اسب بخار
حداکثر گشتاور210 نیوتن‌متر210 نیوتن‌متر
گیربکسCVT با 9 دنده مصنوعیCVT با 9 دنده مصنوعی
شتاب صفر تا 100 کیلومتر بر ساعت11.5 ثانیه11.5 ثانیه
مصرف سوخت7.5 لیتر به ازای هر 100 کیلومتر7.4 لیتر به ازای هر 100 کیلومتر
حداکثر سرعت190 کیلومتر بر ساعت190 کیلومتر بر ساعت
وزن1408 کیلوگرم1410 کیلوگرم

امکانات

ریسپکت

بهمن ریسپکت و آریزو 5 توبو IE در بخش امکانات نیز در سطح مناسبی قرار دارند. البته بهمن ریسپکت به امکانات بیشتری چون دوربین 360 درجه، گرمکن صندلی‌های جلو، تنظیم برقی صندلی‌های جلو . شارژر بی‌سیم تلفن همراه مجهز شده است و به همین دلیل نسبت به آریزو 5 توربو برتری دارد.

آریزو 5 جدید

از امکانات مشترک بهمن ریسپکت و آریزو 5 جدید می‌توان به دوربین عقب، نمایشگر لمسی مالتی مدیا، سنسور پارک عقب، ترمز پارک برقی با اتوهلد، سارنوف، فرمان برقی، 6 ایربگ ایمنی، کنترل حرکت در سربالایی دو حالت رانندگی و سیستم‌های کنترل کشش و پایداری اشاره کرد.

جمع‌بندی

مقایسه این دو سدان جدید بازار ایران نشان می‌دهد بهمن ریسپکت با هندلینگ بهتر، سواری نرم‌تر، سیستم تعلیق مولتی لینک، امکانات رفاهی، فضای کابین جادارتر، نمای داخلی زیبا و اسپرت‌تر به همراه طراحی بیرونی مهیج‌تر نسبت به آریزو 5 توربو جدید گزینه بهتری محسوب می‌شود. همچنین بهمن رسپکت به دلیل این که در بخش فنی با سایر محصولات چری از جمله آریزو 5 توربو مشترک است، مالکان از نظر خدمات فنی و قطعات یدکی با مشکلی مواجه نخواهند شد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. هردو خودرو در یک سطح هستن و از امکانات تقریبا یکسانی با موتور و گیربکس یکسانی بهره می‌برند. ولی آریزو 5 یک شاخصه خیلی مهم داره و اونم قیمت پایین‌تر هست.. پس من آریزو رو انتخاب میکنم